
Η ανάγκη μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας, πέραν της χρήσης καινοτόμων τεχνολογιών και νέων καυσίμων στα πλοία, φέρνει στο προσκήνιο κανονιστικές πρωτοβουλίες τόσο από τον ΙΜΟ όσο και από τις Βρυξέλλες που θα επηρεάσουν στο εγγύς μέλλον συστήματα και εξοπλισμούς του πλοίου απαραίτητους για την ασφάλεια.
Με αφορμή τις επικείμενες αλλαγές του ΙΜΟ σε αφρούς πυρόσβεσης στα πλοία, με στόχο την εξάλειψη του φθορίου, η εταιρεία LALIZAS διοργάνωσε στο ξενοδοχείο LaLiBay Resort & Spa στην Αίγινα ημερίδα για το χρονοδιάγραμμα και τον αντίκτυπο των εν λόγω αλλαγών. Στην εκδήλωση το «παρών» έδωσαν εκπρόσωποι ναυτιλιακών εταιρειών οι οποίοι έθεσαν τα ερωτήματά τους στον κ. Μιχάλη Λουπασάκη, Maritime Sales Director της LALIZAS.

Σε σχετικό ψήφισμα του ΙΜΟ, ο Οργανισμός προέβη στην απαγόρευση του οξέος PFOS. Ως εκ τούτου, από την 1η Ιανουαρίου 2026 τα νεότευκτα πλοία δεν θα πρέπει να φέρουν αφρούς πυρόσβεσης που περιέχουν PFOS ενώ η περίοδος συμμόρφωσης για τον υφιστάμενο στόλο ορίζεται έως την πρώτη επιθεώρηση (ειδική, ετήσια κ.λπ.). Προπομπός της απόφασης υπήρξαν ευρωπαϊκές νομοθεσίες για την απαγόρευση παραγωγής, χρήσης και διάθεσης στην αγορά προϊόντων οξέων PFOA με άμεσες συνέπειες για τα πλοία σημαίας ΕΕ ή που επιχειρούν σε ύδατα της ΕΕ.
Ο κ. Λουπασάκης προέβη σε μια λεπτομερή ανάλυση των διαφόρων αφρών πυρόσβεσης στα πλοία με την κατηγοριοποίηση να έγκειται στην κατασβεστική τους ικανότητα. Όπως εξήγησε, προκειμένου οι διαχειριστές πλοίων και οι πλοιοκτήτες να εναρμονιστούν με τις νέες απαιτήσεις, τόσο οι σημαίες όσο και τα νηολόγια λειτουργούν υποστηρικτικά συμβουλεύοντας για έγκαιρη προετοιμασία και εκδίδοντας σχετικές οδηγίες για την επαλήθευση και τεκμηρίωση αφρών απαλλαγμένων από PFOS.

Σε ό,τι αφορά τον αντίκτυπο στους επιμέρους τύπους πλοίων, ο κ. Λουπασάκης ανέφερε ότι τα δεξαμενόπλοια είναι αυτά που θα πληγούν περισσότερο λόγω των μόνιμων συστημάτων πυρόσβεσης που πρέπει να φέρουν. Στο ίδιο πλαίσιο παρουσιάστηκαν τέσσερα διαφορετικά σενάρια, για τις επιδράσεις σε tankers και bulkers που προσεγγίζουν λιμάνια των ΗΠΑ, ΕΕ, Ασίας και Αφρικής. Δεδομένου ότι κάθε πυροσβεστήρας αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση, η ενδελεχής αξιολόγηση κρίνεται απαραίτητη για την ευθυγράμμιση με τις νέες απαιτήσεις. Την ίδια ώρα το σχέδιο δράσης των ναυτιλιακών εταιρειών οφείλει να περιλαμβάνει τη διαρκή επικοινωνία με τους κατασκευαστές για τη δήλωση των PFOS και PFOA, την εξασφάλιση ότι το documentation όλων των αφρών απαλλαγμένων από τα εν λόγω οξέα βρίσκεται επί του πλοίου, την προληπτική δράση αντικατάστασης των παλαιότερων συστημάτων, ιδανικά κατά τη διάρκεια δεξαμενισμών και τον έλεγχο της συμβατότητας του ιξώδους πριν την αλλαγή των αφρών.
H LALIZAS διαθέτοντας μακρά εμπειρία από το 1982 και έχοντας παρουσία στις ναυτιλιακές μητροπόλεις του κόσμου παρέχει ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών για την ομαλή μετάβαση και συμμόρφωση των ναυτιλιακών εταιρειών με τις νέες κανονιστικές απαιτήσεις. Άλλωστε, η βιωσιμότητα της ναυτιλίας θέτει στο επίκεντρο όλους τους stakeholders του κλάδου και η ανάγκη εξασφάλισης μακροπρόθεσμων συνεργασιών με έμπιστους παρόχους ναυτιλιακών εξοπλισμών κρίνεται πιο επιτακτική από ποτέ.

Μετά το πέρας της παρουσίασης, η εταιρεία παρέθεσε γεύμα στους συμμετέχοντες οι οποίοι είχαν τη δυνατότητα δικτύωσης και ανταλλαγής απόψεων για το συγκεκριμένο θέμα αλλά και ευρύτερα για θέματα ασφάλειας εν πλω.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Η τεχνολογία τηλεχειρισμού και τεχνητής νοημοσύνης κάνει ένα αποφασιστικό άλμα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς η ADNOC Logistics & Services (ADNOC L&S) παρουσιάζει τα…

Η νέα γενιά δίχρονων κινητήρων αμμωνίας ME-LGIA της Everllence αποτελεί ένα τεχνολογικό άλμα για τη ναυτική πρόωση, συνδυάζοντας την αρχή Diesel με εξελιγμένη τεχνολογία…

Ο αντιστράτηγος Ιωάννης Μπούρας, γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ), και ο Pierre Éric Pommellet, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Naval Group,…

Υπεγράφη η δήλωση προθέσεων μεταξύ της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της Naftogaz για την προμήθεια αμερικανικού LNG στην Ουκρανία ήδη από τον Δεκέμβριο του 2025…

Ένα σημαντικό ορόσημο έλαβε χώρα για τη μεγάλη επένδυση στην αποθήκευση CO2 στον Πρίνο, καθώς με την Α. Π.: ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/97416/6779 απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος…

Η Γαλλία υπέγραψε το Jeddah Amendment to the Djibouti Code of Conduct (DCoC-JA), μια περιφερειακή πρωτοβουλία για την καταπολέμηση της πειρατείας, των ένοπλων ληστειών…

Οι δράσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης επιβραδύνονται, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ (Climate Action Monitor 2025), η οποία καταγράφει την…

Ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε χθες Κυριακή ότι ρεπουμπλικάνοι κοινοβουλευτικοί καταρτίζουν σχέδιο νόμου δυνάμει του οποίου θα επιβάλλονται κυρώσεις σε οποιαδήποτε χώρα συνδιαλλάσσεται…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ