
Η καταιγίδα δασμών του Ντόναλντ Τραμπ είναι ακόμη σφοδρότερη από ότι αναμενόταν. Το απόγευμα της Τετάρτης 2 Απριλίου, «Ημέρας Απελευθέρωσης» σύμφωνα με τον Αμερικανό πρόεδρο, επιβλήθηκαν βαρύτατοι δασμοί σε κύριους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ.
Στην Κίνα επιβλήθηκαν δασμοί 34%, στην ΕΕ δασμοί 20%, στο Ηνωμένο Βασίλειο 10%, στην Ιαπωνία 24%, στη Νότια Κορέα 25% ενώ στο Βιετνάμ 46%. Με την παγκόσμια οικονομία να κλυδωνίζεται στους ρυθμούς ενός διεθνούς εμπορικού πολέμου, η Ευρωπαϊκή Ένωση υπόσχεται σθεναρή απάντηση ενώ στην Ασία Κίνα, Ιαπωνία και Νότια Κορέα προετοιμάζουν συντονισμένη «δράση».
Το κατά πόσο ο εμπορικός πόλεμος θα κλιμακωθεί περαιτέρω ή οι κινήσεις Τραμπ αποσκοπούν στη δημιουργία διαπραγματευτικών χαρτιών μέλλει να φανεί, όμως η παγκόσμια ναυτιλία και συνεπώς το παγκόσμιο εμπόριο παρακολουθούν με «αγωνία» τις εξελίξεις.
Στα bulk carriers και τα δεξαμενόπλοια, το ενδιαφέρον στρέφεται περισσότερο στην απάντηση της Κίνας, παρά στους δασμούς των ΗΠΑ. Το 2023 η Κίνα εισήγαγε από τις ΗΠΑ εμπορεύματα αξίας $165,2 δισ., μεγάλο μέρος των οποίων αφορούσε σιτηρά και ορυκτά καύσιμο. Εάν η Κίνα ανταποδώσει με άνοδο των δασμών στα αμερικανικά σιτηρά, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, οι Κινέζοι εισαγωγείς θα στραφούν σε εναλλακτικές πηγές -κάτι που ήδη συμβαίνει- ωθώντας σε αναδιάταξη των routes αλλά ίσως και σε μείωση των εξαγωγών των ΗΠΑ.
Αντιθέτως, στα containerships και τα car carriers οι ΗΠΑ παραμένουν το επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος. Το 2024, οι αμερικανικές εισαγωγές από το Μεξικό ανήλθαν σε πάνω από $500 δισ. ενώ εκείνες από την Κίνα σε άνω των $462 δισ. Είναι άξιο αναφοράς ότι ένας μέρος των εξαγωγών του Μεξικού προς τις ΗΠΑ αφορά κινεζικά εμπορεύματα, τα οποία πραγματοποιούσαν μια «σύντομη στάση» στο Μεξικό για να αποφύγουν δασμούς. H άνοδος του κόστους των εμπορευμάτων αυτών θα περιορίσει την «όρεξη» των Αμερικανών καταναλωτών, μειώνοντας τη ζήτησή τους και επηρεάζοντας αρνητικά και τις δύο οικονομίες.
Την ίδια ώρα, το 2024 το χαρτοφυλάκιο αμερικανικών εισαγωγών περιλάμβανε τη Γερμανία με ποσοστό 5%, την Ιαπωνία με ποσοστό 4,7% και τη Νότια Κορέα με ποσοστό 4,2%. Μεγάλο μέρος των εισαγωγών αυτών αφορά αυτοκίνητα, τα οποία πλέον θα είναι λιγότερο ανταγωνιστικά στις ΗΠΑ.
Εν κατακλείδι, οι πρόσφατες αμερικανικές δασμολογικές κινήσεις εφόσον πραγματωθούν θα έχουν δριμείες αντιδράσεις στην παγκόσμια οικονομία και ναυτιλία. Εμπορικές «συμμαχίες» αποδυναμώνονται ενώ άλλες αναδύονται, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα routes και τα προφίλ των εισαγωγών και εξαγωγών των χωρών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στο πλαίσιο της επιταχυνόμενης προσπάθειας για απαλλαγή από τον άνθρακα, η Anemoi Marine Technologies Ltd ανακοινώνει νέα στρατηγική συνεργασία με τη Hafnia Limited, τα…
Οι συνεχείς βροχοπτώσεις καθυστέρησαν τη συγκομιδή σόγιας στην Αργεντινή, με μόνο το 28,7% της σοδειάς να έχει πωληθεί μέχρι τις 7 Μαΐου ‒ πολύ…
Σταθερά πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης και της ΕΕ, η ελληνική οικονομία προβλέπεται να διατηρήσει την ισχυρή της δυναμική και να αναπτυχθεί…
Μια πρωτοποριακή τεχνολογία απομακρυσμένης πλοήγησης, βασισμένη στη συνεχή ροή ναυτιλιακών δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, φέρνει η δανική εταιρεία Danelec σε συνεργασία με την DanPilot.…
Παρότι η κυβέρνηση Τραμπ έχει δώσει «σήμα» για αντίο στη Βενεζουέλα και στο πετρέλαιό της, οι κολοσσοί ενέργειας που συμμετέχουν σε projects στη Βενεζουέλα…
Η υπεράκτια μεταφορά υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα εισέρχεται σε νέα εποχή, με την καθέλκυση του «Carbon Destroyer 1», του πρώτου εξειδικευμένου πλοίου CO₂ που…
Ιδιαίτερα καρποφόρο διαφαίνεται το ταξίδι του Αμερικανικού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στη Μέση Ανατολή. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δεσμεύτηκαν…
Οι παραλαβές σύγχρονων και τεχνολογικά προηγμένων containerships συνεχίζονται, με τον κολοσσό της liner ναυτιλίας CMA CGM να ανακοινώνει την παραλαβή του νεότευκτου «CMA CGM…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ