
Νωχελική καταγράφεται, στην εκκίνηση του έτους, η δραστηριότητα στην πρωτογενή αγορά των bulk carriers.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της BIMCO, κατά τους πρώτους δύο μήνες του 2025, οι παραγγελίες για νεότευκτα bulk carriers έχουν «κατρακυλήσει» στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τριάντα ετών, σημειώνοντας ετήσια πτώση κατά 92%. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου δεν τοποθετήθηκε καμία παραγγελία.
Όπως επισημαίνει ο Filipe Gouveia, Shipping Analysis Manager της BIMCO, η αδύναμη ναυλαγορά, οι υψηλές τιμές των νεότευκτων πλοίων και οι αυξημένοι χρόνοι παράδοσης, σε συνδυασμό με τη γενικότερη αβεβαιότητα που πηγάζει από τις γεωπολιτικές ζυμώσεις σε διεθνές επίπεδο, έχουν αποθαρρύνει τις παραγγελίες.
Παρ’ όλα αυτά, το orderbook των bulk carriers ανέρχεται στο 10% του υπάρχοντος στόλου. Πρόκειται για επίπεδα που επαρκούν για την αντικατάσταση των μεγαλύτερων σε ηλικία πλοίων, εν μέσω σταθερής αγοράς. Ειδικότερα, το 34% του orderbook απαρτίζεται από Panamaxes, για τα οποία η αναλογία προς τον στόλο διαμορφώνεται στο 14%. Μέχρι στιγμής φέτος, οι παραγγελίες για Panamaxes έχουν μειωθεί κατά 83% σε ετήσια βάση, με την τάση αυτή πιθανότατα να συνεχιστεί, ελέω της νωχελικής ναυλαγοράς των τελευταίων οκτώ μηνών.
Από την άλλη πλευρά, τα Capesizes αντιπροσωπεύουν το 29% του orderbook των bulk carriers, με την αναλογία προς τον υπάρχοντα στόλο να ανέρχεται στο 8%. Ενώ οι παραγγελίες για αυτού του μεγέθους πλοία ενισχύθηκαν σημαντικά το 2024, το 2025 δεν έχει τοποθετηθεί προσώρας καμία παραγγελία.
Όσον αφορά το μέλλον, η ανάγκη ανανέωσης και η ενεργειακή μετάβαση του στόλου θα αποτελέσουν τις κινητήριες δυνάμεις των παραγγελιών, καθώς το outlook των bulk carriers παραμένει θολό. Τέλος, η ανακύκλωση παλαιότερων πλοίων αναμένεται να ενθαρρυνθεί μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, καθώς οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί γίνονται ολοένα και πιο αυστηροί.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε εξέλιξη είναι εκτεταμένες έρευνες στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Αμοργού και Αστυπάλαιας, για τον εντοπισμό άνδρα που έπεσε στη θάλασσα από φορτηγό πλοίο με…
Η θαλάσσια διασύνδεση μεταξύ Δανίας και Γερμανίας, μέσω της γραμμής Rødby-Puttgarden, πλέον θα εξυπηρετείται από το νεότευκτο «The Baltic Whale» της Scandlines. Την κατασκευή…
Το κλιματικό φαινόμενο La Niña, το οποίο τείνει να κατεβάζει τις θερμοκρασίες σε παγκόσμια κλίμακα, επιστρέφει, όμως ο αντίκτυπός του μάλλον θα είναι περιορισμένος,…
Σημαντική πτώση κατέγραψαν πρόσφατα οι ναύλοι των VLGCs, σε αντίθεση με εκείνους των LPG carriers μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, που παρέμειναν σταθεροί. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Το Μπανγκλαντές ενέκρινε την αγορά περίπου 220.000 μετρικών τόνων αμερικανικού σιταριού, στο πλαίσιο μιας κυβερνητικής συμφωνίας με στόχο την άμβλυνση των εμπορικών εντάσεων με…
Έπειτα από δυόμισι έτη αδράνειας, ο αγωγός πετρελαίου Kirkuk-Ceyhan τέθηκε εκ νέου σε λειτουργία μετά την επίτευξη συμφωνίας ανάμεσα στην κυβέρνηση του Ιράκ, στην…
Απώλειες κατέγραψε η ναυλαγορά των LNG carriers την περασμένη εβδομάδα, με τους ναύλους να υποχωρούν ελαφρά. Σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Έπειτα από δύο χρόνια απουσίας από το Ιράκ, η ExxonMobil επανέρχεται δυναμικά στη χώρας της Μέσης Ανατολής, προκειμένου να προωθήσει τα φιλόδοξα σχέδια της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ