
Σαν κεραυνός εν αιθρία έπεσε στη ναυτιλιακή βιομηχανία η αμφιλεγόμενη πρόταση του United States Trade Representative (USTR) να επιβάλει λιμενικά τέλη σε διαχειριστές ή πλοία που συνδέονται με την Κίνα.
Σε περίπτωση που η πρόταση λάβει σάρκα και οστά, ο αντίκτυπος θα είναι εμφανής για το σύνολο των τύπων πλοίων. Για παράδειγμα, το 47% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου είναι ναυπηγημένα στην Κίνα. Παράλληλα, από τα κινεζικά bulk carriers που προσέγγισαν αμερικανικούς λιμένες το 2024, το 37% ήταν Handysizes, το 35% ήταν Supramaxes/Ultramaxes, το 25% Panamaxes και μόλις το 3% Capesizes. Τα εν λόγω δεδομένα δεν προκαλούν έκπληξη, δεδομένου ότι τα ξηρά φορτία που εξάγονται από τις ΗΠΑ κατά κύριο λόγο είναι σιτηρά και άνθρακας που μεταφέρονται με τα συγκεκριμένα πλοία.
Κατά τη ναυλομεσιτική Thurlestone Shipping, η πολιτική αυτή των ΗΠΑ θα οδηγήσει στην ανάπτυξη μιας αγοράς δύο ταχυτήτων, όπου τα μη κινεζικά πλοία θα απολαμβάνουν ένα premium έναντι των κινεζικών για λιμενικές προσεγγίσεις στις ΗΠΑ. Την ίδια ώρα, το διαθέσιμο τονάζ θα συρρικνωθεί, οδηγώντας στα ύψη τους ναύλους για τις μεταφορές στις ΗΠΑ και καθιστώντας τις αμερικανικές εξαγωγές σιτηρών και άνθρακα λιγότερο ανταγωνιστικές.
Για να παρακάμψουν τις επιβαρύνσεις, ορισμένοι διαχειριστές ενδέχεται να δημιουργήσουν ξεχωριστές εταιρείες για τα πλοία τους. Ένα άλλο πιθανό αποτέλεσμα είναι η αύξηση των μεταφορτώσεων, με τα πλοία που συνδέονται με την Κίνα να επιλέγουν να φορτώνουν και να εκφορτώνουν σε κοντινές χώρες, για να αποφύγουν τα τέλη, αφήνοντας τα μη κινεζικά πλοία να διαχειρίζονται μικρότερα ταξίδια σε λιμάνια των ΗΠΑ.
Όλα θα εξαρτηθούν από τη δημόσια ακρόαση που θα πραγματοποιηθεί στις 25 Μαρτίου, για να αξιολογηθεί η βιωσιμότητα της πρωτοβουλίας και να αποφασιστεί η έγκρισή της. Ωστόσο, η τελική απόφαση πιθανότατα επαφίεται στον πρόεδρο Τραμπ, ο οποίος είναι γνωστό ότι εισάγει μέτρα ως διαπραγματευτικά εργαλεία χωρίς να τα εφαρμόζει πλήρως. Δεδομένου ότι η εκτόξευση του πληθωρισμού και οι αυξημένοι κίνδυνοι ύφεσης στις ΗΠΑ είναι πιθανές συνέπειες αυτής της πρότασης, φαίνεται απίθανο αυτά τα μέτρα, εάν θεσπιστούν, να παραμείνουν σε ισχύ για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την Τρίτη 1η Ιουλίου 2025 πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της ανακαινισμένης αίθουσας τοκετών του Γ.Ν.A Αλεξάνδρα και η τελετή ονοματοδοσίας Αίθουσα Τοκετών «Μαριλένας Λασκαρίδη». Η…
Καθώς το ενδιαφέρον κορυφαίων οικονομιών παγκοσμίως επικεντρώνεται ολοένα και περισσότερο στις πολικές περιοχές του πλανήτη, η ζήτηση για προηγμένα παγοθραυστικά παρουσιάζει σημαντική άνοδο. Στο…
O καύσωνας που ταλανίζει τη Δ. Ευρώπη έχει μειώσει τα επίπεδα των υδάτων στον ποταμό Ρήνο της Γερμανίας, σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters,…
Τις τελευταίες εξελίξεις στις αγορές χάλυβα και άνθρακα αναδεικνύει πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv, η οποία εστιάζει στον αντίκτυπό τους στην αγορά των bulk…
Σημαντικές μεταβολές καταγράφουν εντός του 2025 οι παραγγελίες για πλοία κατανάλωσης εναλλακτικών καυσίμων. Σύμφωνα με δεδομένα της πλατφόρμας Alternative Fuels Insight (AFI) του DNV,…
Την αυτάρκεια της Αφρικής στα λιπάσματα εντός της επόμενης τετραετίας προανήγγειλε ο Νιγηριανός δισεκατομμυριούχος Aliko Dangote. «Στους επόμενους 40 μήνες, η Αφρική δεν θα…
Η κυβέρνηση του Πακιστάν ενέκρινε επιδοτήσεις ύψους $42 εκατ. για τη μετατροπή ενός σημαντικού ναυπηγείου ανακύκλωσης πλοίων σε «πρότυπες πράσινες εγκαταστάσεις», με στόχο τη…
Εν μέσω φόβων για διακοπή του εφοδιασμού jet fuel από τη Μέση Ανατολή, οι αποστολές αεροπορικών καυσίμων από τη Βορειοανατολική Ασία στην Ευρώπη ανήλθαν…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ