
Σαν κεραυνός εν αιθρία έπεσε στη ναυτιλιακή βιομηχανία η αμφιλεγόμενη πρόταση του United States Trade Representative (USTR) να επιβάλει λιμενικά τέλη σε διαχειριστές ή πλοία που συνδέονται με την Κίνα.
Σε περίπτωση που η πρόταση λάβει σάρκα και οστά, ο αντίκτυπος θα είναι εμφανής για το σύνολο των τύπων πλοίων. Για παράδειγμα, το 47% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου είναι ναυπηγημένα στην Κίνα. Παράλληλα, από τα κινεζικά bulk carriers που προσέγγισαν αμερικανικούς λιμένες το 2024, το 37% ήταν Handysizes, το 35% ήταν Supramaxes/Ultramaxes, το 25% Panamaxes και μόλις το 3% Capesizes. Τα εν λόγω δεδομένα δεν προκαλούν έκπληξη, δεδομένου ότι τα ξηρά φορτία που εξάγονται από τις ΗΠΑ κατά κύριο λόγο είναι σιτηρά και άνθρακας που μεταφέρονται με τα συγκεκριμένα πλοία.
Κατά τη ναυλομεσιτική Thurlestone Shipping, η πολιτική αυτή των ΗΠΑ θα οδηγήσει στην ανάπτυξη μιας αγοράς δύο ταχυτήτων, όπου τα μη κινεζικά πλοία θα απολαμβάνουν ένα premium έναντι των κινεζικών για λιμενικές προσεγγίσεις στις ΗΠΑ. Την ίδια ώρα, το διαθέσιμο τονάζ θα συρρικνωθεί, οδηγώντας στα ύψη τους ναύλους για τις μεταφορές στις ΗΠΑ και καθιστώντας τις αμερικανικές εξαγωγές σιτηρών και άνθρακα λιγότερο ανταγωνιστικές.
Για να παρακάμψουν τις επιβαρύνσεις, ορισμένοι διαχειριστές ενδέχεται να δημιουργήσουν ξεχωριστές εταιρείες για τα πλοία τους. Ένα άλλο πιθανό αποτέλεσμα είναι η αύξηση των μεταφορτώσεων, με τα πλοία που συνδέονται με την Κίνα να επιλέγουν να φορτώνουν και να εκφορτώνουν σε κοντινές χώρες, για να αποφύγουν τα τέλη, αφήνοντας τα μη κινεζικά πλοία να διαχειρίζονται μικρότερα ταξίδια σε λιμάνια των ΗΠΑ.
Όλα θα εξαρτηθούν από τη δημόσια ακρόαση που θα πραγματοποιηθεί στις 25 Μαρτίου, για να αξιολογηθεί η βιωσιμότητα της πρωτοβουλίας και να αποφασιστεί η έγκρισή της. Ωστόσο, η τελική απόφαση πιθανότατα επαφίεται στον πρόεδρο Τραμπ, ο οποίος είναι γνωστό ότι εισάγει μέτρα ως διαπραγματευτικά εργαλεία χωρίς να τα εφαρμόζει πλήρως. Δεδομένου ότι η εκτόξευση του πληθωρισμού και οι αυξημένοι κίνδυνοι ύφεσης στις ΗΠΑ είναι πιθανές συνέπειες αυτής της πρότασης, φαίνεται απίθανο αυτά τα μέτρα, εάν θεσπιστούν, να παραμείνουν σε ισχύ για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στα χέρια της Δικαιοσύνης είναι η άμεση διερεύνηση ύποπτων υποθέσεων διασύνδεσης μελών ΜΚΟ με διακινητές προσφύγων- μεταναστών στο βόρειο Αιγαίο, επισήμανε ο Υπουργός Ναυτιλίας…
Καθώς η ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας παραμένει ύψιστη προτεραιότητα με ορίζοντα το 2050, οι πρωτοβουλίες με στόχο την αποανθρακοποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού εντείνονται. Ειδικότερα,…
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ αξίωσε το Σάββατο 26 Απριλίου να επιτρέπεται στα αμερικανικά πλοία – στρατιωτικά και εμπορικά – η δωρεάν διέλευση…
Πρωτοπόροι παραμένουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι, με τον τομέα νέων τεχνολογιών και προηγμένων πλοίων να μην αποτελεί εξαίρεση. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Το λιμάνι του Πειραιά ενισχύει περαιτέρω τη στρατηγική θέση του ως κέντρου διαμετακόμισης αυτοκινήτων στην Ανατολική Μεσόγειο, με την πρώτη προσέγγιση του MV COSCO…
Τελευταία Ενημέρωση: Δευτέρα 28 Απριλίου – 18.20 Οι πυροσβέστες συνεχίζουν σήμερα τις προσπάθειες πλήρους κατάσβεσης της τεράστιας πυρκαγιάς που μαίνεται από το Σάββατο στο…
Βασικός πυλώνας της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης παραμένουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις, με τις 500 μεγαλύτερες να παράγουν έσοδα 8,8 τρισ. δολ., σημειώνοντας αύξηση 10% σε…
Το Hinnøy, το νέο ferry μηδενικών εκπομπών που ναυπηγήθηκε από την Cemre Shipyard για λογαριασμό της Torghatten Nord, αποτελεί ένα από τα πιο προηγμένα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ