
Σαν κεραυνός εν αιθρία έπεσε στη ναυτιλιακή βιομηχανία η αμφιλεγόμενη πρόταση του United States Trade Representative (USTR) να επιβάλει λιμενικά τέλη σε διαχειριστές ή πλοία που συνδέονται με την Κίνα.
Σε περίπτωση που η πρόταση λάβει σάρκα και οστά, ο αντίκτυπος θα είναι εμφανής για το σύνολο των τύπων πλοίων. Για παράδειγμα, το 47% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου είναι ναυπηγημένα στην Κίνα. Παράλληλα, από τα κινεζικά bulk carriers που προσέγγισαν αμερικανικούς λιμένες το 2024, το 37% ήταν Handysizes, το 35% ήταν Supramaxes/Ultramaxes, το 25% Panamaxes και μόλις το 3% Capesizes. Τα εν λόγω δεδομένα δεν προκαλούν έκπληξη, δεδομένου ότι τα ξηρά φορτία που εξάγονται από τις ΗΠΑ κατά κύριο λόγο είναι σιτηρά και άνθρακας που μεταφέρονται με τα συγκεκριμένα πλοία.
Κατά τη ναυλομεσιτική Thurlestone Shipping, η πολιτική αυτή των ΗΠΑ θα οδηγήσει στην ανάπτυξη μιας αγοράς δύο ταχυτήτων, όπου τα μη κινεζικά πλοία θα απολαμβάνουν ένα premium έναντι των κινεζικών για λιμενικές προσεγγίσεις στις ΗΠΑ. Την ίδια ώρα, το διαθέσιμο τονάζ θα συρρικνωθεί, οδηγώντας στα ύψη τους ναύλους για τις μεταφορές στις ΗΠΑ και καθιστώντας τις αμερικανικές εξαγωγές σιτηρών και άνθρακα λιγότερο ανταγωνιστικές.
Για να παρακάμψουν τις επιβαρύνσεις, ορισμένοι διαχειριστές ενδέχεται να δημιουργήσουν ξεχωριστές εταιρείες για τα πλοία τους. Ένα άλλο πιθανό αποτέλεσμα είναι η αύξηση των μεταφορτώσεων, με τα πλοία που συνδέονται με την Κίνα να επιλέγουν να φορτώνουν και να εκφορτώνουν σε κοντινές χώρες, για να αποφύγουν τα τέλη, αφήνοντας τα μη κινεζικά πλοία να διαχειρίζονται μικρότερα ταξίδια σε λιμάνια των ΗΠΑ.
Όλα θα εξαρτηθούν από τη δημόσια ακρόαση που θα πραγματοποιηθεί στις 25 Μαρτίου, για να αξιολογηθεί η βιωσιμότητα της πρωτοβουλίας και να αποφασιστεί η έγκρισή της. Ωστόσο, η τελική απόφαση πιθανότατα επαφίεται στον πρόεδρο Τραμπ, ο οποίος είναι γνωστό ότι εισάγει μέτρα ως διαπραγματευτικά εργαλεία χωρίς να τα εφαρμόζει πλήρως. Δεδομένου ότι η εκτόξευση του πληθωρισμού και οι αυξημένοι κίνδυνοι ύφεσης στις ΗΠΑ είναι πιθανές συνέπειες αυτής της πρότασης, φαίνεται απίθανο αυτά τα μέτρα, εάν θεσπιστούν, να παραμείνουν σε ισχύ για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της JERA σε διεθνές επίπεδο συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, με τον ιαπωνικό κολοσσό ενέργειας να πραγματοποιεί νέα «στάση», αυτή τη…
Η σταθερότητα φαίνεται να αποτελεί το νέο status quo της ναυλαγοράς των LPG carriers, καθώς την περασμένη εβδομάδα δεν σημειώθηκαν μεταβολές στους spot ναύλους.…
Δεκατρείς είναι πλέον οι εβδομάδες διαδοχικών απωλειών για τη ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους σε κορυφαίες εμπορικές γραμμές να ακολουθούν αντίρροπες τάσεις…
Η Γαλλία βιώνει μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία της που ξεπερνά τα όρια της συνηθισμένης πολιτικής αστάθειας. Η πρόσφατη πτώση της κυβέρνησης Μπαϊρού, λόγω…
Καθώς οι κυρώσεις και οι δασμοί της Δύσης σε βάρος της Μόσχας «δίνουν και παίρνουν», η απροσδόκητη ευελιξία της Ρωσίας στην ανακατεύθυνση των εξαγωγών…
Μετά την άρση των κυρώσεων της αμερικανικής κυβέρνησης στο αργό της Βενεζουέλας, οι οποίες διήρκεσαν τέσσερις μήνες, οι πετρελαϊκές εξαγωγές της λατινοαμερικανικής χώρας έχουν…
Η «διελκυστίνδα» στην αγορά πετρελαίου συνεχίζεται, καθώς επιμένουν οι αντίρροπες δυνάμεις που «τραβούν» προς διαφορετικές κατευθύνσεις το ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης στην παγκόσμια αγορά. Στο πλαίσιο…
Η Stena Line έχει ισχυρή παρουσία στις ακτοπλοϊκές μεταφορές της Βόρειας Ευρώπης, και ιδιαίτερα στη Βαλτική Θάλασσα. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία ανακοίνωσε την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ