Συνέντευξη του Δημήτρη Φαφαλιού, επίτιμου προέδρου της INTERCARGO

Συνέντευξη του Δημήτρη Φαφαλιού, επίτιμου προέδρου της INTERCARGO
Συνέντευξη του Δημήτρη Φαφαλιού, επίτιμου προέδρου της INTERCARGO
1. Ως πρόεδρος της INTERCARGO τα τελευταία έξι χρόνια, ποια θα λέγατε ότι ήταν τα lessons learned για τη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου εν μέσω αλλεπάλληλων κρίσεων της παγκόσμιας οικονομίας (βλ. Covid, γεωπολιτικές αναταράξεις ανά την υφήλιο, κ.λπ.);
Παρά τις δυσμενείς συνέπειες για όλη την ανθρωπότητα, η πανδημία ανέδειξε τον σπουδαίο ρόλο που διαδραματίζουν οι ναυτικοί μας στα πλοία, με αποτέλεσμα να αναγνωριστούν, αλλά δυστυχώς όχι και να χαρακτηριστούν στον επίσημο βαθμό που θα έπρεπε, ως εργαζόμενοι πρώτης γραμμής (key workers). Την ίδια ώρα, ένωσε όλους τους διαφορετικούς κλάδους της ναυτιλίας, αυξάνοντας το επίπεδο διαλόγου και επικοινωνίας και με τους υπόλοιπους stakeholders. Διατηρούσαμε συχνή επικοινωνία και με την ITF και με τον ΙΜΟ και ο συντονισμός για την αντιμετώπιση των ζητημάτων των ναυτικών ήταν καταπληκτικός.
Από την άλλη, οι κυβερνήσεις ορισμένων χωρών δεν έδειξαν τον απαιτούμενο σεβασμό στους ναυτικούς και είναι χαρακτηριστικό ότι η επικοινωνία εκπροσώπων της ναυτιλιακής κοινότητας με αυτές τις χώρες περιορίστηκε σε επίπεδο υπουργείων Ναυτιλίας και Μεταφορών και δεν επεκτάθηκε σε επίπεδο υπουργείων Υγείας ή σε προεδρικό ή πρωθυπουργικό επίπεδο. Το γεγονός αυτό είναι λυπηρό διότι, εν μέσω των δύσκολων αυτών συνθηκών, η ναυτιλία συνέχιζε να επιτελεί τον ρόλο της 24/7, με αποτέλεσμα οι κοινωνίες ανά τον κόσμο να τροφοδοτούνται με τα απαραίτητα αγαθά.
Μάθαμε, συνεπώς, κάτι από την πανδημία; Προσωπικά πιστεύω ότι η πανδημία κατέδειξε την ανάγκη βελτίωσης των χώρων εργασίας των ναυτικών στα πλοία από σχεδιαστικής και κατασκευαστικής άποψης. Καλύτερος κλιματισμός, εξαερισμός των χώρων και καλύτερες υγειονομικές εγκαταστάσεις και υποδομές. Σαφώς, πρέπει να συνεχίσουμε να πιέζουμε για το status των ναυτικών ως εργαζόμενων πρώτης γραμμής. Αυτά τα δύο θα έλεγα ότι είναι τα δύο μεγάλα μαθήματα που διδαχθήκαμε από αυτή την άνευ προηγουμένου υγειονομική κρίση.
Αναφορικά με τις γεωπολιτικές αναταραχές, έχουν αποδείξει την ταχύτητα και την ανθεκτικότητα (resilience) της ποντοπόρου ναυτιλίας, μέρος της οποίας είναι η αγορά του χύδην ξηρού φορτίου. Εν μέσω πολεμικών συρράξεων στη Μαύρη και στην Ερυθρά Θάλασσα, το dry bulk shipping έχει ανταποκριθεί πολύ γρήγορα στις ανάγκες εφοδιασμού της παγκόσμιας οικονομίας, με τη συμβολή βέβαια των ναυλωτών, των φορτωτών, των παραληπτών, των λιμένων και των ασφαλιστών. Το έχω ξαναπεί ότι η ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου έχει ανταποκριθεί άμεσα στις προαναφερθείσες κρίσεις και έχει αντιδράσει ταχύτερα από τις κυβερνήσεις και τις στρατιωτικές δυνάμεις, μεταφέροντας τα απαραίτητα εμπορεύματα στις χώρες του κόσμου. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι, χάρη στο dry bulk shipping μειώνονται οι επιδράσεις από τον καλπάζοντα πληθωρισμό στους τελικούς καταναλωτές. Χωρίς τα πλοία του κλάδου μας, οι καταναλωτές θα αισθάνονταν ακόμα περισσότερο τον αντίκτυπο της διαρκούς αύξησης του πληθωρισμού.
2. Σε δημόσιες τοποθετήσεις σας, συχνά έχετε αναφερθεί στον σημαίνοντα ρόλο των bulk carriers για την παγκόσμια οικονομία. Θεωρείτε ότι η κοινή γνώμη αναγνωρίζει τη σημαντικότητα των συγκεκριμένων πλοίων, την ίδια στιγμή που η ναυτιλία χαρακτηρίζεται ως κατακερματισμένη βιομηχανία, σε ό,τι αφορά τη φωνή της στα διεθνή fora;
Σήμερα, ο στόλος των bulk carriers ξεπερνά, σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα 13.500 πλοία, συνολικής χωρητικότητας άνω του 1 δισ. dwt. Tην ίδια ώρα, τo ποσοστό των bulk carriers στον παγκόσμιο στόλο, τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε χωρητικότητα, είναι το μεγαλύτερο. Νομίζω ότι σταδιακά η σημασία της ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου αναγνωρίζεται και από τις κυβερνήσεις αλλά και από την κοινή γνώμη. Η έρευνα που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών ήταν σαφής αναφορικά με τις επιπτώσεις ενδεχόμενης παύσης της λειτουργίας της ναυτιλίας για μόλις τριάντα ημέρες.
Ως κλάδος αρχίζουμε και επιδεικνύουμε ένα καλύτερο επικοινωνιακό έργο. Η INTERCARGO, συγκεκριμένα, πέραν του ανοικτού διαλόγου με τον IMO, τα Flag States και άλλους οργανισμούς, είναι και συνεργαζόμενο μέλος με την ECSA, και μέσω αυτής της συνεργασίας επιχειρούμε να προβάλλουμε αυτή την αναγκαιότητα του dry bulk στην Ευρώπη. Είναι ένα τεράστιο έργο και δεν πρέπει να σταματήσουμε να προωθούμε αυτό το μήνυμα, το οποίο βρίσκει πλέον ανταπόκριση.
Απόσπασμα από τη συνέντευξη του κ. Δημήτρη Φαφαλιού στο τεύχος Δεκεμβρίου 2024 των Ναυτικών Χρονικών. Μπορείτε να αποκτήσετε το τεύχος Δεκεμβρίου 2024 πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με τον Ντόναλντ Τραμπ να έχει διαμηνύσει επανειλημμένως την πρόθεσή του να αξιοποιήσει τους υδρογονάνθρακες των ΗΠΑ, ενεργειακοί κολοσσοί της Ευρώπης φαίνεται να «ποντάρουν»…
Τα LNG carriers κερδίζουν συνεχώς δημοτικότητα, με την ανάγκη μείωσης εκπομπών να διαμορφώνει τις τεχνολογικές επιλογές του μέλλοντος. Σε αυτό το πλαίσιο, η Everllence…
Αναρτήθηκε η προκήρυξη του διαγωνισμού για τις άγονες γραμμές, με την οποία το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προχωρά σε ένα νέο πλαίσιο για…
Ο ABS παρουσίασε στην Ελλάδα το ABS Wavesight Advantage. Πρόκειται για μια νέα ψηφιακή πλατφόρμα, που φιλοδοξεί να αλλάξει τα δεδομένα στη λειτουργία των…
Το δημοτικό συμβούλιο του Sauda στη Νορβηγία ενέκρινε το χωροταξικό σχέδιο για το έργο Iverson, ένα νέο εργοστάσιο παραγωγής αμμωνίας από ανανεώσιμες πηγές που…
Τα bulk carriers τύπου Kamsarmax, δεδομένης της χωρητικότητάς τους, που διαμορφώνεται στα 80.000 έως 85.000 dwt, χαρακτηρίζονται από επιχειρησιακή ευελιξία, καθώς προσεγγίζουν έναν μεγάλο…
Καθώς το LNG κερδίζει συνεχώς έδαφος ως εναλλακτικό καύσιμο για την πρόωση των πλοίων, η ανάπτυξη ολοκληρωμένων υπηρεσιών LNG bunkering τοποθετείται ψηλά στην ατζέντα…
Η αγορά των crude tankers σημείωσε ένα εντυπωσιακό ράλι τον Σεπτέμβριο, με τους ναύλους να «εκτοξεύονται» στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών. Η άνοδος…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ