
Το ενδιαφέρον για τα δεξαμενόπλοια μεγέθους MR αντανακλάται έντονα τα τελευταία έτη στις παραγγελίες πλοίων. Όπως αναλύει σε πρόσφατη έκθεσή της η ναυλομεσιτική Gibson, πίσω από αυτό το ενδιαφέρον κρύβεται ένας στόλος πλοίων των οποίων η μέση ηλικία έχει λάβει την ανιούσα.
Περίπου το 30% του στόλου αποτελείται από πλοία ηλικίας 15 έως 19 ετών. Συνεπώς, σύντομα ένα μεγάλο μέρος του στόλου θα ξεπεράσει την ηλικία των 20 ετών, τη νοητή γραμμή ηλικίας που επηρεάζει σημαντικά τη δημοτικότητα των δεξαμενόπλοιων.
Στο πλαίσιο αυτό, το 2023 τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 114 MR tankers, σημειώνει η Gibson, ενώ φέτος μέχρι στιγμής έχουν τοποθετηθεί παραγγελίες για 71 MRs. Έτσι, η αναλογία orderbook προς στόλο είναι 13%, με περίπου 230 MRs να βρίσκονται υπό ναυπήγηση.
Ωστόσο, το κατά πόσο οι παραγγελίες αυτές επαρκούν είναι μια άλλη ιστορία. Άλλωστε, το 13% του στόλου των MRs αυτή τη στιγμή έχουν ηλικία τουλάχιστον των 20 ετών. Πολλά από τα πλοία αυτά στρέφονται στη μεταφορά εμπορευμάτων που υπόκεινται σε κυρώσεις. Η Gibson υπολογίζει ότι 181 MRs (από σύνολο 1.720) μεταφέρουν εμπορεύματα του Ιράν, της Βενεζουέλας και της Ρωσίας.
Με τη ζήτηση για MR tankers να παραμένει υψηλή και την προσφορά, ως είθισται, βραχυπρόθεσμα ανελαστική, οι ναύλοι των MR tankers βρίσκονται σε άνοδο που διαρκεί. Κατά μέσο όρο, το 2024, τα TCE κέρδη των (non-eco) MRs έχουν διαμορφωθεί στα $35.000.
Πάντως, ο «άνεμος στα πανιά» των product tankers θα καταλαγιάσει γρήγορα, εφόσον η ναυσιπλοΐα στη Διώρυγα του Σουέζ επιστρέψει στην κανονικότητα. Πράγματι, σημειώνει η Gibson, ο αντίκτυπος θα είναι περισσότερο εμφανής στα μεγαλύτερα μεγέθη, αλλά η ζήτηση για τονομίλια θα πληγεί συνολικά.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Η Σαουδική Αραβία εμφανίζεται αποφασισμένη να ανακτήσει μερίδιο στην αγορά πετρελαίου της Κίνας, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού παγκοσμίως. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, οι…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ