
Οι πλούσιες χώρες πέτυχαν το 2022 τον στόχο τους για ετήσια κλιματική βοήθεια ύψους 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τις πιο φτωχές χώρες, ωστόσο με καθυστέρηση δύο ετών, καθώς επρόκειτο για δέσμευση που ανέλαβαν το 2019, επιβεβαίωσε ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).
«Το 2022 οι ανεπτυγμένες χώρες παρείχαν και κινητοποίησαν συνολικά 115,9 δισεκατομμύρια δολάρια για τη χρηματοδότηση του αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής στις αναπτυσσόμενες χώρες», σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, που είναι επιφορτισμένος με την επίσημη αξιολόγηση της συμβατότητας της δέσμευσης με αυτό που υλοποιήθηκε, ενώ η δέσμευση αυτή αναμένεται να αποτελέσει προϊόν επαναδιαπραγμάτευσης ως την COP29 που θα διεξαχθεί τον Νοέμβριο στο Μπακού.
Οι πλούσιες χώρες, οι οποίες αποτελούν παραδοσιακά τους βασικούς υπεύθυνους για τις εκπομπές των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, δεσμεύτηκαν το 2019, υπό την αιγίδα της Σύμβασης του ΟΗΕ για την Καταπολέμηση της Κλιματικής Αλλαγής (CNUCC), να αυξήσουν ως το 2020 στο στρογγυλό ποσό των 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων την ετήσια κλιματική τους βοήθεια και αυτό να ισχύει μέχρι το 2025.
Τα κονδύλια αυτά χρησιμοποιούνται στην πλειονότητά τους για να χρηματοδοτηθεί η απανθρακοποίηση του τομέα της ενέργειας και των μεταφορών, όπως και για να βοηθηθούν οι φτωχές χώρες να εξασφαλίσουν τον εφοδιασμό τους σε νερό, κυρίως για τη γεωργία, την αναδάσωση και εργασίες εξυγίανσης, προκειμένου να προσαρμοστούν στις συνέπειες ακραίων καιρικών φαινομένων σε έναν κόσμο κατά 1,2 βαθμό Κελσίου ζεστότερο από τα επίπεδα της προβιομηχανικής εποχής.
Ωστόσο η καθυστέρηση που υπήρξε για να τιμήσουν τη δέσμευση αυτή αποτέλεσε λόγο μεγάλης έντασης, ακόμη και αδιεξόδου, στις διεθνείς κλιματικές διαπραγματεύσεις. Αριθμός αναπτυσσόμενων χωρών εξαρτά την σταδιακή έξοδό τους από τα ορυκτά καύσιμα από τις χρηματοδοτικές προσπάθειες των πλούσιων χωρών, κάτι το οποίο θεωρείται «ηθικό χρέος».
Η επίτευξη συμφωνίας για το νέο ύψος της βοήθειας αυτής που θα χορηγείται μετά το 2025 αποτελεί το βασικό αποτέλεσμα που αναμένεται από την 29η Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα που θα διεξαχθεί τον Νοέμβριο υπό την προεδρία φέτος του Αζερμπαϊτζάν.
Ό,τι κι αν αποφασιστεί, το ποσό θα παραμείνει πολύ πιο κάτω από αυτό που χρειάζεται, το οποίο υπολογίζεται σε 2.400 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως ως το 2030 για τις αναπτυσσόμενες χώρες (με εξαίρεση την Κίνα), σύμφωνα με υπολογισμό ειδικών του ΟΗΕ. Ωστόσο υποτίθεται ότι πρόκειται για ένα γεωπολιτικό σήμα που επηρεάζει την υπόλοιπη παγκόσμια οικονομία.
Η Ινδία πρότεινε νέο στόχο 1.000 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο η αύξηση αυτή θεωρείται προκλητική από τις ανεπτυγμένες χώρες, οι οποίες τονίζουν το βάρος που φέρουν άλλες χώρες, όπως η Κίνα ή οι χώρες του Κόλπου, στον παγκόσμιο απολογισμό των εκπομπών των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αναμφισβήτητα, ο Ελευθέριος Βενιζέλος (1864-1936) δεσπόζει ως μία από τις πλέον εμβληματικές πολιτικές φυσιογνωμίες στη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Η διαδρομή του, από τις Μουρνιές…
Σημαντική επίδοση παρουσίασαν οι δείκτες κερδοφορίας της ΟΛΠ Α.Ε. το πρώτο τρίμηνο του 2025, έναντι του πρώτου τριμήνου 2024, ενώ θετικές επιδόσεις κατέγραψαν και…
Ευοίωνα παραμένουν τα σημάδια για τη ναυλαγορά των LPG carriers, κυρίως όμως εκείνων μεγαλύτερου μεγέθους. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το…
Πλοίο του πολεμικού ναυτικού του Περού συγκρούστηκε με μια πλατφόρμα άντλησης πετρελαίου της εταιρείας Perenco στον Αμαζόνιο, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν δύο άνθρωποι και…
Ο ετήσιος πληθωρισμός στην ευρωζώνη αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,2% τον Απρίλιο του 2025, σταθερός σε σύγκριση με τον Μάρτιο, σύμφωνα με μια προκαταρκτική…
Η Ελλάδα παραμένει ισχυρά ελκυστικός προορισμός για την αγορά της κρουαζιέρας, η οποία συνεχίζει να παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη. Σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος…
Σε μια εποχή που η ναυτιλία αντιμετωπίζει πιέσεις για μείωση εκπομπών και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, η ιαπωνική Mitsubishi Shipbuilding παρουσιάζει το νέο φεριμπότ…
Η απόφαση επιβολής λιμενικών τελών σε πλοία που πραγματοποιούν port calls στις ΗΠΑ, εφόσον έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα ή βρίσκονται υπό κινεζική διαχείριση, έχει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ