
Οι πλούσιες χώρες πέτυχαν το 2022 τον στόχο τους για ετήσια κλιματική βοήθεια ύψους 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τις πιο φτωχές χώρες, ωστόσο με καθυστέρηση δύο ετών, καθώς επρόκειτο για δέσμευση που ανέλαβαν το 2019, επιβεβαίωσε ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).
«Το 2022 οι ανεπτυγμένες χώρες παρείχαν και κινητοποίησαν συνολικά 115,9 δισεκατομμύρια δολάρια για τη χρηματοδότηση του αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής στις αναπτυσσόμενες χώρες», σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, που είναι επιφορτισμένος με την επίσημη αξιολόγηση της συμβατότητας της δέσμευσης με αυτό που υλοποιήθηκε, ενώ η δέσμευση αυτή αναμένεται να αποτελέσει προϊόν επαναδιαπραγμάτευσης ως την COP29 που θα διεξαχθεί τον Νοέμβριο στο Μπακού.
Οι πλούσιες χώρες, οι οποίες αποτελούν παραδοσιακά τους βασικούς υπεύθυνους για τις εκπομπές των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, δεσμεύτηκαν το 2019, υπό την αιγίδα της Σύμβασης του ΟΗΕ για την Καταπολέμηση της Κλιματικής Αλλαγής (CNUCC), να αυξήσουν ως το 2020 στο στρογγυλό ποσό των 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων την ετήσια κλιματική τους βοήθεια και αυτό να ισχύει μέχρι το 2025.
Τα κονδύλια αυτά χρησιμοποιούνται στην πλειονότητά τους για να χρηματοδοτηθεί η απανθρακοποίηση του τομέα της ενέργειας και των μεταφορών, όπως και για να βοηθηθούν οι φτωχές χώρες να εξασφαλίσουν τον εφοδιασμό τους σε νερό, κυρίως για τη γεωργία, την αναδάσωση και εργασίες εξυγίανσης, προκειμένου να προσαρμοστούν στις συνέπειες ακραίων καιρικών φαινομένων σε έναν κόσμο κατά 1,2 βαθμό Κελσίου ζεστότερο από τα επίπεδα της προβιομηχανικής εποχής.
Ωστόσο η καθυστέρηση που υπήρξε για να τιμήσουν τη δέσμευση αυτή αποτέλεσε λόγο μεγάλης έντασης, ακόμη και αδιεξόδου, στις διεθνείς κλιματικές διαπραγματεύσεις. Αριθμός αναπτυσσόμενων χωρών εξαρτά την σταδιακή έξοδό τους από τα ορυκτά καύσιμα από τις χρηματοδοτικές προσπάθειες των πλούσιων χωρών, κάτι το οποίο θεωρείται «ηθικό χρέος».
Η επίτευξη συμφωνίας για το νέο ύψος της βοήθειας αυτής που θα χορηγείται μετά το 2025 αποτελεί το βασικό αποτέλεσμα που αναμένεται από την 29η Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα που θα διεξαχθεί τον Νοέμβριο υπό την προεδρία φέτος του Αζερμπαϊτζάν.
Ό,τι κι αν αποφασιστεί, το ποσό θα παραμείνει πολύ πιο κάτω από αυτό που χρειάζεται, το οποίο υπολογίζεται σε 2.400 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως ως το 2030 για τις αναπτυσσόμενες χώρες (με εξαίρεση την Κίνα), σύμφωνα με υπολογισμό ειδικών του ΟΗΕ. Ωστόσο υποτίθεται ότι πρόκειται για ένα γεωπολιτικό σήμα που επηρεάζει την υπόλοιπη παγκόσμια οικονομία.
Η Ινδία πρότεινε νέο στόχο 1.000 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο η αύξηση αυτή θεωρείται προκλητική από τις ανεπτυγμένες χώρες, οι οποίες τονίζουν το βάρος που φέρουν άλλες χώρες, όπως η Κίνα ή οι χώρες του Κόλπου, στον παγκόσμιο απολογισμό των εκπομπών των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Bureau Veritas Marine & Offshore (BV) πραγματοποίησε με επιτυχία την 38η συνάντηση της Ελληνικής Ναυτιλιακής Τεχνικής Επιτροπής στην Αθήνα στις 24 Ιουνίου, επιβεβαιώνοντας…
Το European Shortsea Network, εκπροσωπούμενο από τον Πρόεδρο Χαράλαμπο Σημαντώνη, συμμετείχε στον Στρατηγικό Διάλογο υψηλού επιπέδου για τη Ναυτιλιακή Βιομηχανική Στρατηγική της ΕΕ (strategic…
Πτώση καταγράφουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, την Παρασκευή 4 Ιουλίου, στον απόηχο της δέσμευσης του Ιράν ότι θα τηρήσει τη Συνθήκη Μη Διάδοσης…
Σε μια περίοδο που η ναυτιλία διασχίζει ολοένα και πιο ασταθή γεωπολιτικά ύδατα, η ΔΟΜ (Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών-ITF), εξέφρασε την ανησυχία της στην…
Περίπου 1.000 πτήσεις ματαιώθηκαν κατά τη διάρκεια της δεύτερης ημέρας απεργίας των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, στη Γαλλία την Παρασκευή 4 Ιουλίου. Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι…
Η αξιοποίηση μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας (Uncrewed Surface Vessels – USVs) και τηλεχειριζόμενων υποβρύχιων οχημάτων (Remotely Operated Vehicles – ROVs) ανοίγει νέους ορίζοντες στην…
Καθώς οι ανησυχίες για την επέκταση του «σκιώδους» στόλου εντείνονται σε διεθνές επίπεδο, το Βερολίνο σκληραίνει τη στάση του απέναντι στα δεξαμενόπλοια που διέρχονται…
Έντονη κατεγράφη η δραστηριότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών στις παραγγελίες πλοίων την περασμένη εβδομάδα, με τέσσερις εταιρείες να βρίσκονται στο επίκεντρο. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ