
Μπορεί η Ερυθρά Θάλασσα να μονοπωλεί το ενδιαφέρον της διεθνούς (ναυτιλιακής) κοινότητας λόγω της εντεινόμενης καταγραφείσας κρίσης, αλλά και οι εξελίξεις στη ‒ζωτικής σημασίας‒ θαλάσσια αρτηρία της Μαύρης Θάλασσας είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες.
Πιο συγκεκριμένα, η Ουκρανία κατόρθωσε να αυξήσει τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων της μέσω της Μαύρης Θάλασσας σε μεγαλύτερο επίπεδο ακόμα και πριν από την έναρξη του πολέμου το 2022, παρά τις προκλήσεις που θέτει η νέα γεωπολιτική κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα για τις ουκρανικές εξαγωγές.
Το Κίεβο δημιούργησε επιτυχώς έναν διάδρομο εξαγωγών για τα σιτηρά του, ανακουφίζοντας τους Ουκρανούς γεωργούς και τις χώρες που εισάγουν τα ουκρανικά σιτηρά. Η Ουκρανία εξήγαγε διά θαλάσσης 4,8 εκατ. μετρικούς τόνους αγροτοδιατροφικών προϊόντων τον Δεκέμβριο του 2023 από τα λιμάνια της στη Μαύρη Θάλασσα. Παρ’ όλα αυτά, η οξυμένη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα δημιουργεί ανησυχία για ενδεχόμενη πτώση τον Ιανουάριο του 2024 στις ουκρανικές διά θαλάσσης εξαγωγές περίπου κατά 20% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters.
Η διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα είναι ιδιαίτερα σημαντική για το Κίεβο, καθώς σχεδόν το ένα τρίτο των εξαγωγών του αποστέλλονται στην Κίνα. Αξίζει να τονιστεί ότι, για πρώτη φορά μετά την έναρξη του πολέμου με τη Ρωσία, η Ουκρανία θα εξαγάγει σιτηρά στο Πακιστάν, σύμφωνα με τον οικονομολόγο του International Grains Council, κ. Alexander Karavaytsev.
Επισημαίνεται ότι η Ουκρανία επιθυμεί να «κερδίσει» την προσοχή του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) μέσω της χρήσης του θαλάσσιου διαδρόμου εξαγωγών σιτηρών και σιδηρομεταλλευμάτων που έχει εγκαταστήσει, ώστε να σταλεί εκ μέρους του ΙΜΟ επιτροπή στην εμπόλεμη χώρα.
Παρά ταύτα, αν η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα παραμείνει, υπάρχει ο κίνδυνος συσσώρευσης πλεονάσματος φθηνών ουκρανικών σιτηρών στις χώρες της ΕΕ, με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι διαμαρτυρίες των ντόπιων παραγωγών σιτηρών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η οικογένεια του αείμνηστου Κωνσταντίνου Ι. Λύρα προέβη σε δύο σημαντικές δωρεές προς τον Δήμο Οινουσσών. Συγκεκριμένα, οι δωρητές διαθέτουν δύο ακίνητα σε κεντρικά…
Την ευκαιρία να συμμετάσχει στην 83η συνεδρίαση της Marine Environment Protection Committee (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), είχε η Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος…
Το Κίεβο είναι έτοιμο να υπογράψει συμφωνία για τα ορυκτά με την Ουάσινγκον και αυτό ενδέχεται να γίνει αργότερα σήμερα, σύμφωνα με πηγές. «Νομίζω…
Το φράγμα των 6.500 πλοίων έσπασε ο στόλος των containerships, με τη μεταφορική του ικανότητα να ξεπερνά τα 31,1 εκατ. TEUs. Tην ίδια ώρα,…
Με την εστίαση του Ντόναλντ Τραμπ στα ορυκτά καύσιμα, και δη στο πετρέλαιο, οι κολοσσοί ενέργειας των ΗΠΑ δρομολογούν νέες επενδύσεις διεθνούς κλίμακας. Ειδικότερα,…
Η πρόωση υποβοηθούμενη από τον άνεμο, σε συνδυασμό με 100% βιοκαύσιμο, μειώνει σημαντικά το ανθρακικό αποτύπωμα. Χάρη στην εφαρμογή αυτών των τεχνολογιών αιχμής, το…
Η εποχικότητα συχνά επιδρά ποικιλοτρόπως στις επιδόσεις της ναυλαγοράς των bulk carriers. Ειδικότερα, το διάστημα Απριλίου-Μαΐου συνιστά μια μεταβατική περίοδο για την αγορά, η…
Πτώση 12% στις τιμές βασικών εμπορευμάτων το 2025 και ένα επιπλέον 5% για το 2026 βλέπει η Παγκόσμια Τράπεζα εν μέσω εξασθένησης της οικονομικής…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ