«Κύδων» 1970: Το πρώτο πλοίο της ΑΝΕΚ

«Κύδων» 1970: Το πρώτο πλοίο της ΑΝΕΚ

582
«Κύδων» 1970: Το πρώτο πλοίο της ΑΝΕΚ

Στο τεύχος της 1ης Ιουνίου 1967 των Ναυτικών Χρονικών, στις στήλες των «Ναυτιλιακών Ειδήσεων», καταγράφηκε η πρώτη είδηση για τη νεοϊδρυθείσα «Ναυτική Εταιρεία Κρήτης». Η Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Κρήτης, ή ΑΝΕΚ όπως έμεινε γνωστή, είχε ιδρυθεί στις 10 Απριλίου 1967, μετά το τραγικό ναυάγιο του «Ηράκλειον» και έπειτα από πρωτοβουλία των οικονομολόγων Κωνσταντίνου Αρχοντάκη και Ιωάννη Τζαμαριουδάκη και τη σημαντική συμβολή του μητροπολίτη Ειρηναίου Γαλανάκη. Σκοπός της ΑΝΕΚ, ως πολυμετοχικής εταιρείας λαϊκής βάσης, ήταν η δρομολόγηση πλοίων «διά την ασφαλεστέραν και καλυτέραν εξυπηρέτησιν των κατοίκων της νήσου και κατάργησιν του υφιστάμενου μονοπωλίου».

Περίπου δύο χρόνια αργότερα, και έπειτα από πολύμηνη έρευνα από στελέχη της ΑΝΕΚ, τα Ναυτικά Χρονικά, στο τεύχος της 15ης Μαΐου 1969, πληροφόρησαν το αναγνωστικό τους κοινό ότι εντός του επόμενου έτους θα δρομολογούνταν το πρώτο απόκτημα της ΑΝΕΚ, το οχηματαγωγό «Κύδων».

Το Ο/Γ «Κύδων», πρώην δεξαμενόπλοιο «Wirakel», αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα έργα μετασκευής για τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της χώρας εκείνη την περίοδο. Το εύρος και οι απαιτήσεις της μετασκευής ενός δεξαμενόπλοιου σε οχηματαγωγό-επιβατηγό αποτέλεσαν αντικείμενο ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για τις στήλες του περιοδικού, όπου και δημοσιεύτηκε φωτογραφία του υπό μετασκευή «Κύδων». Για τη μετατροπή του, που έλαβε χώρα στο ναυπηγείο της Ελληνικής Εταιρείας Γενικών Επιχειρήσεων στο Πέραμα, χρησιμοποιήθηκαν 1.500 τόνοι χάλυβα, καθώς το εσωτερικό του αποξηλώθηκε πλήρως και κατασκευάστηκε από την αρχή. Μέχρι εκείνο το σημείο, το κόστος της μετασκευής υπολογίστηκε σε 20 εκατ. δραχμές, με τον συνολικό προϋπολογισμό του έργου να αναφέρεται ότι έμελλε να αυξηθεί σημαντικά όσο προχωρούσαν οι εργασίες στο ναυπηγείο του Περάματος.

196

Πρώτιστη μέριμνα δόθηκε ώστε το νέο απόκτημα της ελληνικής ακτοπλοΐας να πληροί όλους τους κανόνες των διεθνών συμβάσεων περί ασφαλείας, πυρασφαλείας και πλευστότητος. Όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά τα Ναυτικά Χρονικά την 1η Δεκεμβρίου 1969, με την ολοκλήρωση της μετασκευής του, το «Κύδων» θα αποτελούσε «το ασφαλέστερον σκάφος της ακτοπλοΐας μας». Στο συγκεκριμένο δημοσίευμα καταγράφηκαν εκτενώς όλα τα συστήματα και τα μέτρα ασφαλείας που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν κατά την ευρεία μετασκευή του πρώτου πλοίου της ΑΝΕΚ. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μέθοδο 11 της SOLAS, εγκαταστάθηκε σύστημα sprinkler σε όλους τους κοινόχρηστους και μη χώρους του πλοίου, ενώ διέθετε και πληθώρα άλλων πυροσβεστικών μέσων. Σε ό,τι αφορά τα σωστικά μέσα, αυτά υπερκάλυπταν τις ανάγκες της μεταφορικής ικανότητας επιβατών του πλοίου. Μάλιστα το περιοδικό σημειώνει, μεταξύ άλλων, μια ιδιαίτερη καινοτομία, που συνέβαλε στο υψηλό επίπεδο ασφαλείας του «Κύδων»: υπήρξε μέριμνα για την εγκατάσταση κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης στο γκαράζ του πλοίου, δίνοντας στον πλοίαρχο τη δυνατότητα να ελέγχει πλήρως την κατάσταση στον συγκεκριμένο χώρο. Εκτός από τα μέτρα ασφαλείας, το «Κύδων» θα άλλαζε σημαντικά και στην όψη του: με την προσθήκη νέας γέφυρας και νέας καπνοδόχου, δεν θα θύμιζε σε τίποτα το δεξαμενόπλοιο «Wirakel»· η όψη του έμοιαζε πλέον με ένα σύγχρονο επιβατηγό-οχηματαγωγό.

Στο τεύχος της 15ης Αυγούστου 1970, τα Ναυτικά Χρονικά θα δημοσίευαν ένα ακόμα αφιέρωμα για το «Κύδων», αυτή τη φορά παρουσιάζοντας το πλήρως μετασκευασμένο επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο.

Οι κοινόχρηστοι χώροι του περιγράφηκαν ως πλούσια διακοσμημένοι και εντυπωσιακοί, θυμίζοντας την πολυτέλεια υπερωκεανίου. Σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους υπήρχαν δέκτες τηλεόρασης και αναπαυτική επίπλωση. Οι τραπεζαρίες και τα σαλόνια του πλοίου διέθεταν τις μέγιστες δυνατές διαστάσεις, ενώ δαπανήθηκαν τεράστια ποσά για την άριστη εμφάνισή τους. Καθώς το «Κύδων» θα ταξίδευε και κατά τη διάρκεια της νύχτας, μπορούσε να παραγάγει υψηλή ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας, που θα ήταν δυνατόν «να φωτίσει ολόκληρη πόλη», όπως ανέφεραν χαριτολογώντας τα Ναυτικά Χρονικά.

Η μεταφορική ικανότητα του «Κύδων» ανερχόταν σε 1.500 επιβάτες, με διαθέσιμες 850 κλίνες, και σε 180-200 επιβατηγά αυτοκίνητα και 70 φορτηγά.

Το «πολυτελέστερον, ασφαλέστερον και ταχύτερον σκάφος της γραμμής Κρήτης» θα πραγματοποιούσε το πρώτο του ταξίδι στις 9 Σεπτεμβρίου 1970. Ο πρώτος αυτός πλους του «Κύδων», προς το λιμάνι της Σούδας, αποτέλεσε μια ιστορική στιγμή για την ελληνική ακτοπλοΐα και για την ΑΝΕΚ ως μια νεοϊδρυθείσα εταιρεία λαϊκής βάσης με έδρα την Κρήτη.

Έναν χρόνο μετά την έναρξη των τακτικών δρομολογίων του στη γραμμή Πειραιά-Χανίων, το «υποδειγματικόν Κύδων» βρέθηκε για άλλη μία φορά στις σελίδες του περιοδικού. Σε στήλη με τίτλο «Η πρωτοβουλία απέδωσεν», τα Ναυτικά Χρονικά έπλεξαν το εγκώμιο της καινοφανούς πρωτοβουλίας για τη σύσταση μιας εταιρείας λαϊκής βάσης, που έπειτα από σημαντικές επενδύσεις κατάφερε να δρομολογήσει ένα ασφαλές και άνετο οχηματαγωγό-επιβατηγό πλοίο, ανανεώνοντας και αναβαθμίζοντας τη σύνδεση των Χανίων και της Κρήτης με την πρωτεύουσα, λίγα χρόνια μετά από ένα οδυνηρό ναυτικό δυστύχημα.

Μπορείτε να διαβάσετε ένα από τα αφιερώματα των Ναυτικών Χρονικών στο «Κύδων» εδώ.

Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.