
Το αυξανόμενο γεωπολιτικό θερμόμετρο στην Ασία και ο αντίκτυπος των κυρώσεων της Δύσης ενάντια στη Ρωσία προκαλούν ανησυχία στις ναυτιλιακές εταιρείες που συνεργάζονται με εταιρείες της Κίνας. Στο πλαίσιο αυτό, επιθυμούν ρήτρες στα συμβόλαια που υπογράφουν, οι οποίες θα τους προστατεύουν από δυτικές κυρώσεις.
Ειδικότερα, οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία έχουν καταστήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες πιο απροστάτευτες και δημιουργούν σκοπέλους ρυθμιστικού χαρακτήρα και πονοκεφάλους όσον αφορά τη χρηματοδότηση και την ασφάλιση πλοίων.
Καθώς η κόντρα μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας με επίκεντρο την Ταϊβάν εντείνεται, τόσο αυξάνεται η ανησυχία για το ενδεχόμενο επιβολής κυρώσεων και ενάντια της Κίνας στο μέλλον. Όπως σημειώνει δημοσίευμα των Financial Times, η Κίνα είναι αρκετά ισχυρότερη οικονομία έναντι της Ρωσίας, οπότε η επιβολή τέτοιου μπαράζ κυρώσεων είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη για την παγκόσμια οικονομία.
Στο παρελθόν, τα συμβόλαια στη ναυτιλιακή βιομηχανία περιείχαν ρήτρες που τους επέτρεπαν να μην καλύψουν τις υποχρεώσεις τους εφόσον αυτές θα οδηγούσαν σε παράνομες πράξεις. Όμως, οι ρήτρες αυτές δεν καλύπτουν τις κυρώσεις που συνήθως έχουν παροδική ισχύ.
Συνεπώς, σημειώνουν οι Financial Times, οι εταιρείες φαίνεται να επιθυμούν ειδικές ρήτρες, που θα τους επιτρέπουν να μην εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους βάσει ενός συμβολαίου, εφόσον κυρώσεις δημιουργούσαν τον κίνδυνο εμπόριο που πραγματοποιείται σε τακτική βάση να καταστεί παράνομο.
Εντός της ναυτιλιακής βιομηχανίας, ο συγκεκριμένος κίνδυνος είναι σημαντικός, καθώς πολλά συμβόλαια ναύλωσης έχουν μεγάλη διάρκεια. Εκτός αυτού, τυπικά η ναυπήγηση ενός πλοίου διαρκεί περίπου δύο έτη, όμως πλέον ο ορίζοντας ναυπήγησης μετατίθεται πιο αργά στο μέλλον, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η πολιτεία της Ουάσιγκτον προχωρά σε μια ιστορική ανανέωση του στόλου της, επενδύοντας σε τρία νέα υβριδικά-ηλεκτρικά ferries, που συνδυάζουν τεχνολογίες αιχμής για τη…
Το αμερικανικό καλαμπόκι, βασικό γεωργικό αγαθό για όλο τον κόσμο, σημείωσε κορυφαίους όγκους εξαγωγών διά θαλάσσης από τις ΗΠΑ το 2025. Βάσει δεδομένων της…
Σημαντική πτώση 39%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, σημείωσαν κατά τους πρώτους επτά μήνες του έτους οι διά θαλάσσης εισαγωγές παράγωγων προϊόντων…
Οι λιμενικές αρχές της Τουρκίας έχουν αρχίσει -ανεπισήμως- να ζητούν από ναυτιλιακούς πράκτορες επιστολές στις οποίες να δηλώνουν ότι τα πλοία δεν συνδέονται με…
Καμία ουσιαστική μεταβολή δεν κατεγράφη πρόσφατα στη ναυλαγορά των LNG carriers. Σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος ναύλωσης ενός MEGI/XDF LNG carrier,…
Τον Ιούνιο του 2025, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 8,8% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024. Αναλυτικότερα, άνοδο κατά 5,5% κατέγραψαν οι…
Ο κλάδος των αερομεταφορών της Κίνας συνεχίζει την ανοδική του πορεία, με ισχυρές επιδόσεις, τόσο στις επιβατικές όσο και στις εμπορευματικές μεταφορές κατά το…
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση εξήγγειλαν ότι συμφώνησαν σε ένα πλαίσιο συμφωνίας για αμοιβαίο, δίκαιο και ισορροπημένο εμπόριο, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ