
Ο επικείμενος περιβαλλοντικός κανονισμός CII, που αφορά την ενεργειακή απόδοση των πλοίων και θα τεθεί σε ισχύ από το 2023, προκαλεί αβεβαιότητα για τις ισορροπίες ζήτησης και προσφοράς στο βραχυπρόθεσμο μέλλον, αλλά και για τις υποχρεώσεις ναυλωτών και πλοιοκτητών. Στο πλαίσιο αυτό, η νέα ρήτρα της BIMCO καταδεικνύει τους ναυλωτές ως «υπεύθυνους» για τις εκπομπές ενός πλοίου, καθώς εκείνοι αποφασίζουν για το πώς θα λειτουργήσει ένα πλοίο.
Παρότι η εξέλιξη αυτή προκαλεί ικανοποίηση σε ένα μείζον θέμα που απασχολεί τη ναυτιλιακή βιομηχανία, εκείνο της «ευθύνης» των ναυλωτών αναφορικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ενός πλοίου, την ίδια ώρα γεννά ένα ακόμα ερώτημα: Ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις των ναυλωτών; Πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv επικεντρώνεται στο θέμα αυτό και εξετάζει ένα κύριο σενάριο και τα απότοκά του.
Στο σενάριο αυτό, οι ναυλωτές θα επιλέξουν τα πλοία με την καλύτερη επίδοση CII. Συνεπώς, οι ναύλοι για τα εν λόγω πλοία θα οδηγηθούν σε σημαντική άνοδο, δεδομένης της ανελαστικότητας της προσφοράς βραχυπρόθεσμα. Εκτός αυτού, τα πλοία με χαμηλότερη επίδοση ενδέχεται να μειώσουν τις απαιτήσεις τους σε ναύλους, προσπαθώντας να προσεγγίσουν εκ νέου τους ναυλωτές.
Σε κάθε περίπτωση, η Χclusiv υπογραμμίζει ότι τα ερωτήματα αυτά δεν δύνανται να απαντηθούν επί του παρόντος, καθώς η πλήρη επίδραση του CII στην αγορά και στη στρατηγική των πλοιοκτητών παραμένει αβέβαιη. Πάντως, χαρακτηριστική ήταν η τοποθέτηση εκπροσώπων της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, σύμφωνα με την οποία «η ρήτρα της BIMCO δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερη αβεβαιότητα από τον ίδιο τον CII».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Πτώση καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, έπειτα από την κατακόρυφη άνοδο που πυροδότησε πρόσφατα η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν. Σύμφωνα με…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Εν μέσω έντονης οικονομικής και γεωπολιτικής αβεβαιότητας, το παγκόσμιο εμπόριο αγαθών κατέγραψε αξιοσημείωτη επιτάχυνση στις αρχές του 2025, βάσει πρόσφατης έκθεσης του Παγκόσμιου Οργανισμού…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ