Πλεόνασμα εμπορευματοκιβωτίων, ο νέος «πονοκέφαλος» των θαλάσσιων μεταφορών

Πλεόνασμα εμπορευματοκιβωτίων, ο νέος «πονοκέφαλος» των θαλάσσιων μεταφορών

90
Πλεόνασμα εμπορευματοκιβωτίων, ο νέος «πονοκέφαλος» των θαλάσσιων μεταφορών

Δεν έχει περάσει αρκετός καιρός από τότε που στον διεθνή ναυτιλιακό Τύπο τη θεματολογία απασχολούσε η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων. Στη μετα-πανδημική εποχή η βιομηχανία καλείται να αντιμετωπίσει το ακριβώς αντίθετο ζήτημα: τον μεγάλο όγκο εμπορευματοκιβωτίων που δεν απορροφάται.

Εν μέσω μειωμένης ζήτησης για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων διά θαλάσσης, οι αποθήκες, που φιλοξενούν τα κουτιά αφού ξεφορτώσουν, είναι πλήρως γεμάτες. Σύμφωνα με όσα αναφέρει ο επικεφαλής της Container xChange, Christian Roeloffs, στο CNBC, η περαιτέρω αποδέσμευση εμπορευματοκιβωτίων στην αγορά θα ασκήσει επιπλέον πιέσεις. Μάλιστα η κατάσταση είναι τέτοια που οι ιδιοκτήτριες εταιρείες αποθηκών δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στα αιτήματα πελατών τους ή ακυρώνουν συμφωνίες.

Απόρροια του γεγονότος ότι οι εταιρείες λιανικής διαθέτουν αρκετά αποθέματα, το σύνηθες «boom» στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, που καταγράφεται κάθε χρόνο ενόψει Χριστουγέννων, φέτος δεν παρατηρείται. Την ίδια ώρα, τα blank sailings πολλών εταιρειών τακτικών γραμμών είναι σε άνοδο, εξέλιξη που δεν καταγράφεται σε περιόδους υψηλής καταναλωτικής δραστηριότητας.

Με βάση τις παραπάνω συνθήκες, λιμάνια όπως το Χιούστον έχουν επιβάλει οικονομικές επιβαρύνσεις για εμπορευματοκιβώτια που παραμένουν στο λιμάνι ακινητοποιημένα πάνω από μία εβδομάδα.

Τα στοιχεία της Drewry έρχονται να επιβεβαιώσουν τα δυσοίωνα μηνύματα. Στην έκθεσή της «Container Equipment Forecaster» σημειώνει ότι, ως απόρροια της παράδοσης περίπου 7 εκατ. TEUs το 2021 αλλά και του γεγονότος ότι παλαιότερα εμπορευματοκιβώτια παρέμεναν «ενεργά», θα δημιουργηθεί ένα πλεόνασμα 6 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων. Ιδιαίτερα στην Κίνα τα αποθέματα των άδειων εμπορευματοκιβωτίων στα εργοστάσια έχουν αυξηθεί σε πάνω από 750.000 και η ζήτηση για παραγγελία νέων κουτιών είναι μειωμένη. Ακόμη, οι παραγγελίες για το δ’ τρίμηνο στην Κίνα παραμένουν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.

Φωτό: Dr. Georg Wietschorke/ Pixabay

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.