Η Βόρεια Θάλασσα, hotspot για τη λιμενική συμφόρηση

Η Βόρεια Θάλασσα, hotspot για τη λιμενική συμφόρηση

49
Η Βόρεια Θάλασσα, hotspot για τη λιμενική συμφόρηση

Το παγκόσμιο εμπόριο τον Αύγουστο κατέγραψε ανοδικές τάσεις, με την εικόνα να είναι ανάμεικτη μεταξύ των κύριων οικονομιών. Τα παραπάνω συνιστούν τα βασικότερα ευρήματα του Kiel Trade Indicator, με το Ινστιτούτο του Κιέλου να σημειώνει ότι τα bottlenecks και η συμφόρηση στα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων είναι πιο έντονα, επηρεάζοντας το εμπόριο.

Συγκεκριμένα, το εμπόριο τον περασμένο μήνα αυξήθηκε κατά 1,2% σε σχέση με τον Ιούλιο. Ωστόσο, στη Γερμανία η εικόνα ήταν αρνητική, καθώς τόσο οι εισαγωγές (-0,2%) όσο και οι εξαγωγές (-0,7%) κατέγραψαν πτώση. Στην ΕΕ οι εξαγωγές αυξήθηκαν οριακά κατά 0,1%, ενώ οι εισαγωγές μειώθηκαν επίσης οριακά κατά 0,1%. Oι εισαγωγές των ΗΠΑ αυξήθηκαν 1,8%, σύμφωνα με τον Kiel Trade Indicator, και οι εξαγωγές σημείωσαν άνοδο 0,3%. Μεταβολή -4,6% σημείωσαν οι εξαγωγές της Κίνας, ενώ οι εισαγωγές της +0,3%.

«Ο πληθωρισμός τεχνητά αυξάνει τις εξαγωγές πολλών χωρών, καθώς οι ανοδικές τιμές ενισχύουν την αξία του ονομαστικού εμπορίου, όπως καταγράφεται στις επίσημες στατιστικές. […] Η αύξηση των τιμών ενέργειας θα ασκήσει περαιτέρω πιέσεις στην ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα», σημειώνει ο Vincent Stamer, επικεφαλής του Kiel Trade Indicator.

Σε ό,τι αφορά τη λιμενική συμφόρηση, η Βόρεια Θάλασσα αναδεικνύεται ως hotspot. Σύμφωνα με το γερμανικό Ινστιτούτο, περίπου το 11% όλων των αγαθών που μεταφέρονται είναι εγκλωβισμένα στα λιμάνια. Την ίδια ώρα, η αναλογία των containerships που αναμένουν να φορτώσουν/ξεφορτώσουν στη Βόρεια Θάλασσα προς το συνολικό capacity είναι στο 2%. Λίγο κάτω από το 4% κινείται η αντίστοιχη αναλογία στη Σαγκάη και στη Ζεϊάνγκ. Από την Ερυθρά Θάλασσα, την πιο σημαντική θαλάσσια οδό μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, μεταφέρονται 16% λιγότερα φορτία απ’ ό,τι αναμενόταν υπό φυσιολογικές συνθήκες.

«Από την αρχή του έτους, οι ναύλοι για το θαλάσσιο εμπόριο από την Ασία προς τη Βόρεια Ευρώπη και τη Δυτική Ακτή της Βόρειας Αμερικής έχουν μειωθεί σημαντικά, από πάνω από $14.000 ανά εμπορευματοκιβώτιο σε $4.000 και $8.000 αντίστοιχα. Ωστόσο, η συμφόρηση καθιστά δύσκολη την επιστροφή [του εμπορίου] στα προ-πανδημικά επίπεδα. Το υψηλό κόστος μεταφοράς εμποδίζει την περαιτέρω ανάκαμψη του παγκόσμιου εμπορίου», σημειώνει ο Vincent Stamer.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.