Αύξηση των επιτοκίων από την ΕΚΤ: Ο αντίκτυπος στην οικονομία και στη...

Αύξηση των επιτοκίων από την ΕΚΤ: Ο αντίκτυπος στην οικονομία και στη ναυτιλία

336
Αύξηση των επιτοκίων από την ΕΚΤ: Ο αντίκτυπος στην οικονομία και στη ναυτιλία

Σε αύξηση του βασικού της επιτοκίου κατά 0,75% προχώρησε σήμερα η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ). Έτσι το βασικό επιτόκιο από 0,5% διαμορφώνεται πλέον στο 1,25%.

Όπως ανακοίνωσε η ΕΚΤ μετά τη συνεδρίαση του Διοικητικού της Συμβουλίου, η κίνηση αυτή συνιστά ένα σημαντικό βήμα με το οποίο επιχειρείται η μετάβαση από το τρέχον εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο των επιτοκίων σε επίπεδα που θα εξασφαλίσουν την έγκαιρη επιστροφή του πληθωρισμού στον μεσοπρόθεσμο στόχο της ΕΚΤ 2%.

Με βάση την τρέχουσα αξιολόγησή του, κατά τις επόμενες συνεδριάσεις το Διοικητικό Συμβούλιο αναμένει να αυξήσει περαιτέρω τα επιτόκια για να μειώσει τη ζήτηση και να προφυλαχθεί από τον κίνδυνο μιας επίμονης ανοδικής μετατόπισης των προσδοκιών για τον πληθωρισμό. Το Διοικητικό Συμβούλιο θα επαναξιολογεί τακτικά την πορεία της πολιτικής του υπό το φως των εισερχόμενων πληροφοριών και των εξελισσόμενων προοπτικών για τον πληθωρισμό. Οι μελλοντικές αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου για τα επιτόκια θα συνεχίσουν να εξαρτώνται από δεδομένα και να ακολουθούν μια προσέγγιση σε κάθε συνεδρίαση.

Το Διοικητικό Συμβούλιο έλαβε τη σημερινή απόφαση και αναμένει να αυξήσει περαιτέρω τα επιτόκια, επειδή ο πληθωρισμός παραμένει πολύ υψηλός και είναι πιθανό να παραμείνει πάνω από τον στόχο για μεγάλο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα με την προκαταρκτική εκτίμηση της Eurostat, ο πληθωρισμός έφτασε το 9,1% τον Αύγουστο.
Ο κ. Θεόδωρος Συριόπουλος, Καθηγητής Ναυτιλιακής Χρηματοοικονομικής και Πρόεδρος του Τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, μετά από επικοινωνία των Ναυτικών Χρονικών ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Η απόφαση της ΕΚΤ να προβεί σε σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής επήλθε μετά από έντονο προβληματισμό και ανησυχία και συνιστά εξέλιξη που συνδέεται άμεσα με την κρίση στην Ανατολική Ευρώπη.

»Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία είχε ως αποτέλεσμα την εκτίναξη των τιμών τόσο των ενεργειακών αγαθών όσο και των πρώτων υλών. Η άνοδος των τιμών, άμεσος αντίκτυπος των πληθωριστικών πιέσεων περιορίζει την αγοραστική ικανότητα των καταναλωτών και οδηγεί σε πτώση της ζήτησης. Η πτώση της ζήτησης κατ’ επέκταση επιδρά στον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων.

»Οι εκτιμήσεις για την παγκόσμια οικονομία εμφανίζονται απαισιόδοξες. Τόσο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο όσο και η Παγκόσμια Τράπεζα προέβησαν σε αναθεώρηση προς τα κάτω των εκτιμήσεών τους για τον ρυθμό ανάπτυξης των ισχυρών οικονομιών (ΗΠΑ, ΕΕ, Κίνα).

»Η απόφαση της ΕΚΤ να αυξήσει τα βασικά επιτόκια δανεισμού – δηλαδή να αυξήσει το κόστος του χρήματος – αποθαρρύνει τις επενδύσεις και θα οδηγήσει σε καθυστέρησή τους. Σε ένα απαισιόδοξο σενάριο, οι επιχειρήσεις θα αναγκαστούν να περιορίσουν τις θέσεις εργασίες τους, οδηγώντας σε άνοδο της ανεργίας.

»Παράλληλα, η επίδραση της απόφασης της ΕΚΤ στη ναυτιλία θα είναι εμφανής. Άλλωστε η ναυτιλιακή βιομηχανία συνιστά το συνδετικό κρίκο μεταξύ ζήτησης και προσφοράς. Η υγεία της παγκόσμιας οικονομίας έχει άμεσο αντίκτυπο στη ναυτιλία.

»Επιπλέον, τα επενδυτικά προγράμματα των ναυτιλιακών εταιρειών θα περιοριστούν. Σημαντική συνέπεια της εν λόγω εξέλιξης θα είναι η καθυστέρηση της ενεργειακής μετάβασης της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

»Όσον αφορά την ελληνική οικονομία, οι προκλήσεις παραμένουν αλλεπάλληλες. Από τη χρηματοοικονομική ύφεση στην πανδημία και από την πανδημία στην ενεργειακή κρίση, η ελληνική οικονομία βρίσκεται συνεχώς προ σκοπέλων».
Ο δρ. Δημήτρης Γαβαλάς, Επίκουρος Καθηγητής Ναυτιλιακής Χρηματοοικονομικής & Λογιστικής, στο Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών, Σχολή Επιστημών Διοίκησης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, μετά από επικοινωνία των Ναυτικών Χρονικών δήλωσε τα εξής:

«Η σημερινή ανακοίνωση της ΕΚΤ για την αύξηση του βασικού επιτοκίου κατά 75 μ.β. θα οδηγήσει πρωταρχικά σε αύξηση του κόστους δανεισμού των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Η τριμηνιαία δόση ενός τυπικού χρεολυτικού ναυτοδανείου θα αυξηθεί (δεδομένης της σύνδεσής τους με το Libor), προσθέτοντας ένα ακόμη βάρος στο ήδη αυξημένο κόστος λειτουργίας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

»Παράλληλα, εγκυμονεί ο κίνδυνος περαιτέρω δυσκολίας άντλησης κεφαλαίων από τις αγορές για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, καθώς οι αυξήσεις επιτοκίων συχνά οδηγούν σε σταδιακή αύξηση του περιθωρίου δανεισμού, λόγω αύξησης του πιστωτικού κινδύνου (προφίλ) του δανειολήπτη (από την άνοδο του κόστους δανεισμού και τον πληθωρισμού)».

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.