
Η Ρωσία συσσώρευσε έσοδα 158 δισεκατομμυρίων ευρώ λόγω των εξαγωγών ορυκτών καυσίμων τους τελευταίους έξι μήνες, επωφελούμενη από τις υψηλές τιμές, υποδεικνύει έρευνα ανεξάρτητου κέντρου μελετών που δίνεται στη δημοσιότητα σήμερα και καλεί να υιοθετηθούν αποτελεσματικότερες κυρώσεις.
«Η ανάφλεξη των τιμών των ορυκτών καυσίμων σημαίνει ότι τα τρέχοντα έσοδα της Ρωσίας είναι πολύ πάνω από εκείνα προηγούμενων ετών, παρά τις μειώσεις των εξαγόμενων ποσοτήτων», υπογραμμίζεται στο κείμενο του Κέντρου έρευνας για την ενέργεια και τον καθαρό αέρα (Centre for research on energy and clean air, CREA), με έδρα τη Φινλανδία.
Οι τιμές του αερίου απογειώθηκαν φθάνοντας σε ιστορικά υψηλά στην Ευρώπη, ενώ αυτές του πετρελαίου ανέβηκαν πολύ στις αρχές του πολέμου, αν και έχουν υποχωρήσει το τελευταίο διάστημα.
«Εκτιμάμε ότι οι εξαγωγές ορυκτών καυσίμων εισέφεραν 43 δισεκατομμύρια ευρώ στον ρωσικό ομοσπονδιακό προϋπολογισμό, βοηθώντας να χρηματοδοτηθούν εγκλήματα πολέμου στην Ουκρανία», σύμφωνα με τους συγγραφείς.
Οι υπολογισμοί τους αφορούν τους πρώτους έξι μήνες του πολέμου, από την 24η Φεβρουαρίου ως την 24η Αυγούστου.
Την υπό εξέταση περίοδο, το CREA λογαριάζει ότι ο κυριότερος εισαγωγέας ρωσικών ορυκτών καυσίμων παρέμεινε η Ευρωπαϊκή Ένωση (έναντι 85,1 δισεκ. ευρώ), ακολουθούμενη από την Κίνα και την Τουρκία.
Η ΕΕ έχει αποφασίσει να επιβάλει προοδευτικό εμπάργκο -με εξαιρέσεις- στην εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων. Έχει επίσης αποφασίσει να βάλει τέλος στις αγορές ρωσικού άνθρακα. Όμως το ρωσικό φυσικό αέριο, από το οποίο εξαρτάται σε καίριο βαθμό, δεν αναμένεται προς το παρόν να μετατραπεί σε αντικείμενο παρόμοιου μέτρου.
Το κέντρο μελετών υπολογίζει πως το ευρωπαϊκό εμπάργκο στον ρωσικό άνθρακα -τέθηκε σε εφαρμογή τη 10η Αυγούστου- έφερε καρπούς, καθώς οι ρωσικές εξαγωγές μειώθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδό τους μετά την εισβολή στην Ουκρανία. «Η Ρωσία απέτυχε να βρει άλλους αγοραστές», κατά τους συγγραφείς της έρευνας.
Το CREA κρίνει αντιθέτως ότι πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή «πιο ισχυροί» κανόνες για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο το ρωσικό πετρέλαιο να διατίθεται σε αγορές όπου υποτίθεται πως αυτό είναι απαγορευμένο. Οι δυτικές κυρώσεις παρακάμπτονται με άνεση σήμερα, κατ’ αυτό.
«Η ΕΕ πρέπει να απαγορεύσει τη χρησιμοποίηση ευρωπαϊκών πλοίων και ευρωπαϊκών λιμένων για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε τρίτες χώρες», υποστηρίζει. Καλεί επίσης το Ηνωμένο Βασίλειο να απαγορεύσει τη συμμετοχή του βρετανικού κλάδου των ασφαλίσεων σε τέτοιες διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές.
Από τη δική τους πλευρά, οι χώρες της G7 αποφάσισαν την Παρασκευή να επιβληθεί «επειγόντως» διατίμηση στο ρωσικό πετρέλαιο, παρότι πρόκειται για μηχανισμό η εφαρμογή του οποίου ενέχει πολλές περιπλοκότητες, με σκοπό να μειωθεί το ενεργειακό μάννα για τη Μόσχα.
Η Ρωσία θα αντιδράσει στην επιβολή πλαφόν τιμής στο πετρέλαιό της διαθέτοντας μεγαλύτερο μέρος των ποσοτήτων που παράγει στην Ασία, αντέτεινε ο ρώσος υπουργός Ενέργειας Νικολάι Σουλγκίνοφ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ) αντιναύαρχος Δημήτριος Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ, επισκέφθηκε, από 7 έως 13 Οκτωβρίου, τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής μετά από…
Ένα δεξαμενόπλοιο που βρισκόταν σε ναυπηγείο της δυτικής Ινδονησίας για επισκευές τυλίχθηκε στις φλόγες σήμερα το πρωί με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους…
Στην τελετή εγκαινίων του νέου Ογκολογικού Κέντρου στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο «Αττικόν» παρέστη το πρωί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και στη συνέχεια επισκέφτηκε το…
Η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο καταναλωτή αργού πετρελαίου διεθνώς. Καθώς ο οικονομικός γίγαντας της Ασίας επιδιώκει να εξασφαλίσει ενεργειακά αποθέματα, αναδύεται η ανάγκη για…
Atlantas Ship Management (ASM), a leading ship management company headquartered in London, operate a fleet of 40+ vessels and expect this to grow to…
Νέοι ορίζοντες ανοίγονται για την Wah Kwong Maritime Transport στις διά θαλάσσης μεταφορές χύδην ξηρών φορτίων, μέσα από ένα καινοτόμο επιχειρηματικό μοντέλο με «άρωμα»…
«Ξεκινώντας με την προμήθεια των νέων οχημάτων που παραλάβαμε σήμερα, ανακοινώνουμε ότι στους επόμενους μήνες το Λιμενικό Σώμα και το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής…
Η Ινδία κάνει ένα αποφασιστικό βήμα προς τη βιώσιμη ναυτιλιακή και ενεργειακή της μετάβαση, αναγνωρίζοντας τρία μεγάλα λιμάνια, το Deendayal (Γκουτζαράτ), το V.O. Chidambaranar…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ