Bulk carriers: Νέα σελίδα για τις εμπορευματικές ροές

Bulk carriers: Νέα σελίδα για τις εμπορευματικές ροές

231
Bulk carriers: Νέα σελίδα για τις εμπορευματικές ροές

Η πρόσφατη συμφωνία Ρωσίας-Ουκρανίας-Τουρκίας για την επανέναρξη των εξαγωγών ουκρανικών σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα ήρθε σε μια περίοδο όπου η δυναμικότητα αποθήκευσης είχε φτάσει σε χαμηλά επίπεδα καθώς ένα μεγάλος μέρος των φετινών συγκομιδών είχε συσσωρευτεί στα λιμάνια. Το πρώτο φορτίο αναχώρησε από την Οδησσό με προορισμό τον Λίβανο τη Δευτέρα 1η Αυγούστου ενώ σήμερα (Παρασκευή 5 Αυγούστου) αναχώρησαν άλλα τρία πλοία για τον ανεφοδιασμό των διεθνών αγορών. Σε ευρύτερο πλαίσιο η συμφωνία θα επιτρέψει την εξαγωγή 22 εκατ. τόνων ουκρανικών σιτηρών όπως σιτάρι, καλαμπόκι και άλλα τα οποία είναι συγκεντρωμένα στα λιμάνια Οδησσού, Khornomorsk και Yuzhne.

Με νέα της ανάλυση η Signal Ocean επιχειρεί να σκιαγραφήσει πως θα διαμορφωθούν οι εν λόγω ροές σιτηρών και ποιος θα είναι ο αντίκτυπος στη ναυλαγορά των bulk carriers. Χαρακτηριστικά στην ανάλυση αναφέρεται ότι «η επανεκκίνηση των θαλάσσιων εξαγωγών σιτηρών θα οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης των dry σε tonnes-days το γ’ τρίμηνο και σε υψηλότερα έσοδα για τα πλοία». Ωστόσο, τονίζεται ότι ερωτηματικό παραμένει η αντίδραση των ασφαλιστών πλοίων οι οποίοι για να ασφαλίσουν τα πλοία που θα ταξιδέψουν στην περιοχή θα απαιτήσουν κάποια εχέγγυα. Κύριο ζήτημα για ασφαλιστική κάλυψη αποτελούν τα port calls. H πιθανά αναθεωρημένη λίστα του Joint War Committee για τις περιοχές υψηλού ρίσκου θα αποτελέσει τη βάση για πολλούς ασφαλιστές. Σε κάθε περίπτωση, το επιπλέον premium θα είναι κατά μέγιστο της τάξης του 5% το οποίο μεταφράζεται σε εφάπαξ κόστος μεταξύ $0,3 εκατ. και $1 εκατ. αναλόγως του μεγέθους, της ηλικίας, της κατάστασης και του εξοπλισμού του πλοίου, υπογραμμίζει η Signal Ocean στην ανάλυσή της.

Στο παρακάτω γράφημα παρουσιάζεται η μηνιαία εξέλιξη ροών σιτηρών διεθνώς φέτος και σε σύγκριση με τα προηγούμενα δύο χρόνια:

62eb997f5de0597d340e36b7_Chart 1 Grain_Logo
Γράφημα 1: Η μηνιαία εξέλιξη των εξαγωγών σιτηρών διεθνώς (2020-2022).

Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι τους τελευταίους τέσσερις μήνες οι διά θαλάσσης εξαγωγές σιτηρών από τη Ρωσία στην Τουρκία έχουν αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι:

62eb9a4145517f540755d456_chart 2 from russia to turkey_Logo
Γράφημα 2: Η μηνιαία εξέλιξη των ρωσικών εξαγωγών σιτηρών στην Τουρκία.

Στο τρίτο γράφημα διαφαίνεται η «βουτιά» των ουκρανικών εξαγωγών από την έναρξη του πολέμου και μετά:

62eb9ab2e8d1165bed4ea8ea_chart 3_logo
Γράφημα 3: Η μηνιαία εξέλιξη των ουκρανικών εξαγωγών σιτηρών στις διεθνείς αγορές.

Το γράφημα 4 περιλαμβάνει μια σύνοψη των ροών σιτηρών που εξήχθησαν από τα κύρια ουκρανικά λιμάνια φέτος. Διαφαίνεται συνεπώς μια αύξηση τον Ιούλιο μετά και τη συμφωνία ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει εάν θα συνεχιστούν με αυξανόμενο ρυθμό οι ουκρανικές εξαγωγές συντελώντας στην άμβλυνση μιας διαφαινόμενης επισιτιστικής κρίσης.

62eb9b49a67a0416f1d76dbc_chart 4_logo
Γράφημα 4: Οι εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας από κύρια λιμάνια το 2022.

 

Πηγή: Signal Ocean

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.