
Η πρόσφατη συμφωνία Ρωσίας-Ουκρανίας-Τουρκίας για την επανέναρξη των εξαγωγών ουκρανικών σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα ήρθε σε μια περίοδο όπου η δυναμικότητα αποθήκευσης είχε φτάσει σε χαμηλά επίπεδα καθώς ένα μεγάλος μέρος των φετινών συγκομιδών είχε συσσωρευτεί στα λιμάνια. Το πρώτο φορτίο αναχώρησε από την Οδησσό με προορισμό τον Λίβανο τη Δευτέρα 1η Αυγούστου ενώ σήμερα (Παρασκευή 5 Αυγούστου) αναχώρησαν άλλα τρία πλοία για τον ανεφοδιασμό των διεθνών αγορών. Σε ευρύτερο πλαίσιο η συμφωνία θα επιτρέψει την εξαγωγή 22 εκατ. τόνων ουκρανικών σιτηρών όπως σιτάρι, καλαμπόκι και άλλα τα οποία είναι συγκεντρωμένα στα λιμάνια Οδησσού, Khornomorsk και Yuzhne.
Με νέα της ανάλυση η Signal Ocean επιχειρεί να σκιαγραφήσει πως θα διαμορφωθούν οι εν λόγω ροές σιτηρών και ποιος θα είναι ο αντίκτυπος στη ναυλαγορά των bulk carriers. Χαρακτηριστικά στην ανάλυση αναφέρεται ότι «η επανεκκίνηση των θαλάσσιων εξαγωγών σιτηρών θα οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης των dry σε tonnes-days το γ’ τρίμηνο και σε υψηλότερα έσοδα για τα πλοία». Ωστόσο, τονίζεται ότι ερωτηματικό παραμένει η αντίδραση των ασφαλιστών πλοίων οι οποίοι για να ασφαλίσουν τα πλοία που θα ταξιδέψουν στην περιοχή θα απαιτήσουν κάποια εχέγγυα. Κύριο ζήτημα για ασφαλιστική κάλυψη αποτελούν τα port calls. H πιθανά αναθεωρημένη λίστα του Joint War Committee για τις περιοχές υψηλού ρίσκου θα αποτελέσει τη βάση για πολλούς ασφαλιστές. Σε κάθε περίπτωση, το επιπλέον premium θα είναι κατά μέγιστο της τάξης του 5% το οποίο μεταφράζεται σε εφάπαξ κόστος μεταξύ $0,3 εκατ. και $1 εκατ. αναλόγως του μεγέθους, της ηλικίας, της κατάστασης και του εξοπλισμού του πλοίου, υπογραμμίζει η Signal Ocean στην ανάλυσή της.
Στο παρακάτω γράφημα παρουσιάζεται η μηνιαία εξέλιξη ροών σιτηρών διεθνώς φέτος και σε σύγκριση με τα προηγούμενα δύο χρόνια:
Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι τους τελευταίους τέσσερις μήνες οι διά θαλάσσης εξαγωγές σιτηρών από τη Ρωσία στην Τουρκία έχουν αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι:
Στο τρίτο γράφημα διαφαίνεται η «βουτιά» των ουκρανικών εξαγωγών από την έναρξη του πολέμου και μετά:
Το γράφημα 4 περιλαμβάνει μια σύνοψη των ροών σιτηρών που εξήχθησαν από τα κύρια ουκρανικά λιμάνια φέτος. Διαφαίνεται συνεπώς μια αύξηση τον Ιούλιο μετά και τη συμφωνία ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει εάν θα συνεχιστούν με αυξανόμενο ρυθμό οι ουκρανικές εξαγωγές συντελώντας στην άμβλυνση μιας διαφαινόμενης επισιτιστικής κρίσης.
Πηγή: Signal Ocean
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η κυβερνοασφάλεια των συστημάτων OT (Operational Technology) αποτελεί σημαντική πρόκληση για τις πλωτές μονάδες παραγωγής, αποθήκευσης και εκφόρτωσης (FPSO). Σε μονάδες όπως τα FPSO,…
Ο ετήσιος πληθωρισμός στην ευρωζώνη αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2% τον Ιούνιο του 2025, από 1,9% τον Μάιο, σύμφωνα με μια προκαταρκτική εκτίμηση της…
Με ταχύτατους ρυθμούς βαίνει η επέκταση του στόλου της CMA CGM, με την γαλλική εταιρεία τακτικών γραμμών να γιορτάζει πρόσφατα τα «βαφτίσια» ενός ακόμη…
Καθώς οι συμφωνίες μακροχρόνιας προμήθειας LNG κερδίζουν συνεχώς έδαφος, η BP «έκλεισε» πρόσφατα ένα σημαντικό deal με ιταλικό άρωμα. Συγκεκριμένα, η BP υπέγραψε μακροχρόνια…
Καθώς εντείνονται οι προσπάθειες για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας τακτικών γραμμών, οι liner κολοσσοί «ποντάρουν» ολοένα και περισσότερο στη μεθανόλη ως εναλλακτικό καύσιμο. Στο…
Καθώς η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, στον απόηχο της εκεχειρίας Ισραήλ-Ιράν, η ναυτιλιακή κίνηση στα Στενά του Ορμούζ…
Η First Quantum Minerals Ltd. άρχισε να μεταφέρει εκ νέου αποθέματα χαλκού από το ορυχείο της στον Παναμά, 19 μήνες μετά το κλείσιμο της…
Την παραλαβή ενός νεότευκτου LNG carrier, που θα ναυλωθεί στον καταριανό κολοσσό QatarEnergy, ανακοίνωσε η Knutsen LNG France. To «MRAIKH», μεταφορικής ικανότητας 174.000 κ.μ.,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ