
Οι επενδυτικές αποφάσεις στη ναυτιλία καθορίζονται κυρίως από τις εκτιμήσεις των ενδιαφερόμενων μερών για το μέλλον των ναυλαγορών. Όμως, ο εν λόγω παράγοντας δεν είναι ο μοναδικός που επιδρά τόσο στην απόφαση επένδυσης σε ένα νεότευκτο πλοίο όσο και στα χαρακτηριστικά του πλοίου αυτού. Άλλωστε, οι επικείμενοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί που αναμένεται να τεθούν σε ισχύ το 2023, όσο και κάποιες «γκρίζες» περιοχές στο μέλλον των ναυτιλιακών καυσίμων, έχουν επιδράσει σημαντικά στις επενδυτικές αποφάσεις. Ωστόσο, η αβεβαιότητα δεν είναι ικανή να σταματήσει τους επενδυτικούς τροχούς στα containerships και στα LNG carriers, δεδομένων των εκτιμήσεων για καλή ναυλαγορά.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο παγκόσμιος στόλος κατέγραψε άνοδο 1,4% το α’ εξάμηνο του 2022, αρκετά χαμηλότερα του μέσου όρου ανάπτυξης των τελευταίων δέκα ετών ο οποίος είναι ίσος με 3,6%.
Δεξαμενόπλοια
Εντός του έτους έχουν πραγματοποιηθεί παραγγελίες για 31 tankers, με το orderbook των δεξαμενόπλοιων να είναι ίσο με 5%. Ένα από αυτά θα είναι methanol & ammonia ready, ένα θα έχει την ικανότητα κατανάλωσης μεθανόλης, δύο θα αξιοποιούν ηλεκτρική ενέργεια, ενώ δύο θα καταναλώνουν LNG.
Η αγορά των δεξαμενόπλοιων αναμένεται να καταγράψει περαιτέρω βελτίωση τους ερχόμενους μήνες, λόγω των χαμηλών αποθεμάτων πετρελαίου και των υψηλών περιθωρίων κέρδους των διυλιστηρίων. Η εν λόγω εξέλιξη αναμένεται να ωθήσει σε νέες επενδύσεις και ανανέωση του στόλου δεξαμενόπλοιων.
Bulk carriers
Οι παραγγελίες bulkers έχουν παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα εντός του έτους, γεγονός που διατηρεί το orderbook σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Επί του παρόντος, το orderbook είναι ίσο με 7% της χωρητικότητας, δηλαδή στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 30 ετών. Από το orderbook, το 14% των πλοίων θα έχουν τη δυνατότητα καύσης εναλλακτικών καυσίμων.
Η αβεβαιότητα στο περιβαλλοντικό μέτωπο, και δη αναφορικά με τα καύσιμα του μέλλοντος, έχει επιδράσει στον περιορισμό των νέων παραγγελιών.
Containerships
Το θετικό outlook για την αγορά έχει οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των παραγγελιών, με το τρέχον orderbook να αντιστοιχεί στο 28% της μεταφορικής ικανότητας του στόλου. Από τα 295 containerships που παραγγέλθηκαν το α’ εξάμηνο του 2022, τα 57 είναι διπλού καυσίμου κατανάλωσης LNG, τα 32 είναι methanol & ammonia ready.
LNG carriers
Σε επίπεδα ρεκόρ έχουν διαμορφωθεί οι παραγγελίες για LNG carriers εντός του έτους. Συνολικά έχουν λάβει χώρα παραγγελίες για 112 LNGCs, με το orderbook να αντιστοιχεί στο 37% της μεταφορικής ικανότητας του στόλου.
Σημαντικό ρόλο στις επενδυτικές τάσεις διαδραματίζει το project LNG του Κατάρ, με τουλάχιστον 32 από τα 112 πλοία να είναι ήδη συνδεδεμένα με το εν λόγω project.
Ακόμη, οι δομικές αλλαγές στην αγορά φυσικού αερίου έχουν οδηγήσει στην αύξηση των τονομιλίων, γεγονός που ευνοεί περαιτέρω τις εκτιμήσεις για το μέλλον της αγοράς.
Πηγή: Intermodal Market Report – Week 28 2022
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Εξ αφορμής της έναρξης ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η BIMCO προχώρησε σε έκδοση έκθεσης αναφορικά με τις εκτιμώμενες ανακατατάξεις στην αγορά της…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Πτώση καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, έπειτα από την κατακόρυφη άνοδο που πυροδότησε πρόσφατα η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν. Σύμφωνα με…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ