
Οι φιλορώσοι αυτονομιστές κατέλαβαν δύο πλοία υπό ξένη σημαία στο λιμάνι της Μαριούπολης, στην ανατολική Ουκρανία, ανακοινώνοντας ότι αποτελούν πλέον «κρατική ιδιοκτησία». Πρόκειται για τις πρώτες τέτοιες ενέργειες σε βάρος της εμπορικής ναυτιλίας, σύμφωνα με τις επιστολές που περιήλθαν στην κατοχή του πρακτορείου Reuters.
Η Μαριούπολη, στο νοτιοανατολικό άκρο της Ουκρανίας, πέρασε στον έλεγχο των Ρώσων και των αυτονομιστών τον Μάιο, έπειτα από πολύμηνη πολιορκία. Η αυτοανακηρυχθείσα Λαϊκή Δημοκρατία του Ντονέτσκ, μέσω του «υπουργείου Εξωτερικών» της, ενημέρωσε δύο ναυτιλιακές εταιρίες ότι θα πλοία τους «υπόκεινται σε αναγκαστική κατάσχεση κινητής περιουσίας» η οποία καθίσταται «κρατική περιουσία» χωρίς καμία αποζημίωση για τους ιδιοκτήτες.
Η εταιρεία Smarta Shipping, στην οποία ανήκει το υπό λιβεριανή σημαία πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου Smarta, ανέφερε ότι ενημερώθηκε για την κατάσχεση στις 30 Ιουνίου, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και την χαρακτήρισε «παράνομη» και αντίθετη «με όλους τους κανόνες του διεθνούς δικαίου».
«Τέτοια αναγκαστική κατάσχεση συνιστά καταπάτηση των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όσον αφορά τα δικαιώματα ιδιοκτησίας», σχολίασε, τονίζοντας ότι πρόκειται για μια «σοβαρή απειλή για τη ναυτιλία και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας».
Σύμφωνα με την εταιρεία, το Smarta έφτασε στη Μαριούπολη στις 21 Φεβρουαρίου για να φορτώσει χάλυβα και επλήγη από τους βομβαρδισμούς στην πόλη στις 20 Μαρτίου, με αποτέλεσμα να προκληθούν σοβαρές ζημιές στη γέφυρά του. Τα 19 μέλη του πληρώματος μεταφέρθηκαν δια της βίας στο Ντονέτσκ από τους Ρώσους στρατιώτες και απελευθερώθηκαν έναν μήνα αργότερα.
Το άλλο πλοίο που κατασχέθηκε είναι το υπό σημαία Παναμά Blue Star I.
Ένα στέλεχος της διαχειρίστριας εταιρείας Fetida Maritaime που εδρεύει στην Οδησσό απέφυγε να κάνει κάποιο σχόλιο, λέγοντας ότι οι υπηρεσίες ασφαλείας της Ουκρανίας έχουν όλες τις σχετικές πληροφορίες.
Ένας αξιωματούχος του ουκρανικού υπουργείου Εξωτερικών δήλωσε ότι γνωρίζει την ανακοίνωση της «ρωσικής κατοχικής αρχής στο Ντόνετσκ για τη δημιουργία ενός εθνικού στόλου αποτελούμενου από πλοία που έκλεψαν στη Μαριούπολη», προσθέτοντας ότι ελέγχουν τις πληροφορίες.
Περισσότερα από 80 πλοία υπό ξένη σημαία παραμένουν καθηλωμένα σε λιμάνια της Ουκρανίας, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ. Ορισμένα από αυτά τα λιμάνια ελέγχονται από τους Ρώσους.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Φωτό: Sergei Ilnitsky/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντοναλντ Τραμπ δήλωσε σήμερα ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα επιβάλλουν «πολύ αυστηρούς δασμού» στην Ρωσία σε 50 ημέρες εάν δεν υπάρξει…
Σκάφος της Frontex βυθίστηκε στη θαλάσσια περιοχή Βορειοδυτικά της Λέσβου μετά από πρόσκρουση σε ξέρα. Οι έξι επιβαίνοντες παρελήφθησαν καλά στην υγεία τους από…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Η τιμή του Βitcoin ξεπέρασε το επίπεδο των $123.000 για πρώτη φορά σήμερα, Δευτέρα 14 Ιουλίου, σηματοδοτώντας ένα ορόσημο για το κορυφαίο κρυπτονόμισμα παγκοσμίως.…
Η αξιοποίηση φωτοβολταϊκών συστημάτων στη ναυτιλία δεν είναι νέα πρακτική, ωστόσο το «Blue Marlin» γίνεται το πρώτο πλοίο εσωτερικής ναυσιπλοΐας παγκοσμίως που αξιοποιεί ηλιακή…
Οι πλωτές ανεμογεννήτριες παρέχουντι μεγαλύτερη ευελιξία χωροθέτησης, μειωμένες οπτικές επιπτώσεις για παράκτιες κοινότητες και τη δυνατότητα για εγκατάσταση μονάδων μεγάλης ισχύος. Στο πλαίσιο αυτό,…
Η ναυλαγορά τακτικών γραμμών εμφανίζει έντονες αυξομειώσεις τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου, βάσει δεδομένων της Xeneta. Με την προσφορά να υπερβαίνει τις απαιτήσεις της…
Διά χειρός Fincantieri το νεότευκτο κρουαζιερόπλοιο της Oceania Cruises, το οποίο παρέλαβε στις 10 Ιουλίου από το ναυπηγείο Sestri Ponente της Γένοβας. Το «Oceania…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ