
Τους τελευταίους μήνες μετά τη ρωσική εισβολή καταγράφεται μια άνευ προηγουμένου αλλαγή συσχετισμών στο θαλάσσιο εμπόριο ενέργειας, με τις χώρες παγκοσμίως να καλούνται να εξασφαλίσουν τα απαραίτητα αποθέματα.
Στη νέα αυτή τάξη πραγμάτων, ο άνθρακας επαναπροσδιορίζει τη θέση του και αναδύεται ξανά ως η κυρίαρχη μορφή ενέργειας, δίνοντας ώθηση στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Ευρωπαϊκές χώρες αναπροσαρμόζουν τα ενεργειακά τους πλάνα και δεν είναι τυχαίο ότι ένας σημαντικός αριθμός μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με τη χρήση άνθρακα τίθενται ξανά σε λειτουργία. Συνεπώς, περισσότερα πλοία μεγαλύτερου μεγέθους, κυρίως Capesizes, έμφορτα με άνθρακα, κατευθύνονται προς την Ευρώπη, η οποία πλέον βλέπει το μέλλον της μακριά από τα ρωσικά ενεργειακά αγαθά. Στην πραγματικότητα, τα bulk carriers καταγράφουν μια κάποια διόρθωση το τελευταίο διάστημα και ο άνθρακας συντελεί προκειμένου οι ναύλοι να μην υποχωρήσουν περαιτέρω, δεδομένης της εξασθενημένης ζήτησης για iron ore. Είναι χαρακτηριστικό ότι, την εβδομάδα 20-26 Ιουνίου, 71 bulkers ξεφόρτωσαν 10,77 εκατ. τόνους iron ore στην Κίνα, σημειώνοντας πτώση 6% σε εβδομαδιαία βάση και 9% σε ετήσια.
Στον αντίποδα, οι αμερικανικές εξαγωγές άνθρακα στην Ευρώπη παρουσιάζονται ενισχυμένες, δίνοντας φτερά στα διατλαντικά ταξίδια των Capesizes. Η Νότια Αφρική επίσης γεφυρώνει έως έναν βαθμό το κενό της Ρωσίας και τους πρώτους πέντε μήνες του 2022 εξήγαγε 40% περισσότερο άνθρακα στην Ευρώπη, ενώ το 15% των εξαγωγών από το Richards Bay είχαν προορισμό την Ευρώπη έναντι 4% το 2021.
Αναλυτές σημειώνουν ότι, με την παρούσα εικόνα, η ανοδική ζήτηση για άνθρακα θα παράσχει στήριξη στα bulkers και το δ’ τρίμηνο του έτους. Ερωτηματικό όμως παραμένει κατά πόσο ο άνθρακας από μόνος του θα κρατάει την αγορά σε υγιή επίπεδα, δεδομένου ότι οι παγκόσμιες οικονομικές προκλήσεις επηρεάζουν σημαντικά το εμπόριο άλλων ξηρών φορτίων, όπως το σιδηρομετάλλευμα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Το «φράγμα» των $4 τρισ. έσπασε πρόσφατα η κεφαλαιοποίηση του αμερικανικού τεχνολογικού κολοσσού Nvidia. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Anadolu, την Τετάρτη 9 Ιουλίου η…
Ένα καταφύγιο για τα πλοία του σκιώδους στόλου και την παράνομη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου αποδεικνύεται το νηολόγιο του Βανουάτου. Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα…
Το Glyfada Greek Maritime Golf Event επιστρέφει δυναμικά, συνεχίζοντας την επιτυχημένη πορεία του ως κορυφαία διοργάνωση που ενώνει τη ναυτιλιακή κοινότητα με τον κόσμο…
Την έκδοση ομολόγου στο Euronext Oslo Børs από σήμερα ανακοίνωσε η Contships Logistics Corp. με επικεφαλής τον κ. Νικόλα Πατέρα. Το ομόλογο με επιτόκιο…
Τον τελευταίο καιρό, η ναυτιλία βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν νέο και σοβαρό κίνδυνο, την εκδήλωση ανεξέλεγκτων πυρκαγιών σε ηλεκτρικά οχήματα κατά τη θαλάσσια μεταφορά…
O Παναμάς διεγράφη και επίσημα από τη «μαύρη» λίστα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με ανακοίνωση της Πρεσβείας του Παναμά στην Ελλάδα. Ειδικότερα, η χώρα…
Από τις 17 Ιουνίου 2025, όλα τα πλοία με μήκος μεγαλύτερο των 24 μ. που εισέρχονται στα ύδατα της Βραζιλίας θα πρέπει να καταφθάνουν…
Την καθοδική τους πορεία συνέχισαν οι ναύλοι των containerships την προηγούμενη εβδομάδα, με τη ναυλαγορά να καταγράφει απώλειες για τέταρτη διαδοχική εβδομάδα. Συγκεκριμένα, ο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ