
To περασμένο έτος, η δραστηριότητα στις διαλύσεις δεξαμενόπλοιων ήταν έντονη, καθώς η ναυλαγορά κινήθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα και οι πλοιοκτήτες δεν είχαν κίνητρο να διατηρήσουν τα πλοία τους. Η δραστηριότητα αυτή ήταν πολύ αυξημένη για τα Handy/MR, καθώς 50 πλοία αυτού του μεγέθους εξήλθαν του παγκόσμιου στόλου πέρυσι, ενώ φέτος ο αντίστοιχος αριθμός ανέρχεται σε είκοσι, σύμφωνα με όσα αναφέρει στο τελευταίο της report η Gibson Shipbrokers.
Από την άλλη, νωχελική ήταν η δραστηριότητα για τις διαλύσεις των μεγαλύτερων VLCCs. Μόλις 12 VLCCs στάλθηκαν προς διάλυση το 2021 και μόλις ένα μέχρι στιγμής το 2022 πήρε τον δρόμο των διαλυτηρίων. Η Gibson σημειώνει ότι, ως απόρροια των λίγων διαλύσεων VLCCs, ο παγκόσμιος στόλος «γερνάει» και είναι χαρακτηριστικό ότι το 10% του υπάρχοντος στόλου ναυπηγήθηκε το 2002 ή πιο πριν και ένα επιπλέον 4% ναυπηγήθηκε το 2003. Η δραστηριότητα στις διαλύσεις Suezmaxes είναι μεγαλύτερη έναντι των VLCCs, ωστόσο και σε αυτή την κατηγορία πλοίων η εικόνα του ηλικιακού προφίλ είναι παρόμοια.
Η Gibson Shipbrokers και στο παρελθόν είχε τονίσει ότι οι λίγες διαλύσεις των μεγαλύτερων δεξαμενόπλοιων αποτελούν απόρροια του γεγονότος ότι τα πλοία αυτά επιδίδονται στη μεταφορά πετρελαίου από το Ιράν και τη Βενεζουέλα. Επί του παρόντος, και σύμφωνα με τα στοιχεία της Gibson, το 12% του υφιστάμενου στόλου VLCCs και το 9% των Suezmaxes συνδέονται με τη μεταφορά πετρελαίου του Ιράν και της Βενεζουέλας. Η μεγάλη πλειονότητα των πλοίων αυτών χτίστηκε το 2003 ή και νωρίτερα.
Και καθώς όλο και περισσότερα πλοία μεγαλύτερα σε ηλικία χρησιμοποιούνται για παράνομη μεταφορά πετρελαίου, δεν υπάρχουν πολλά διαθέσιμα πλοία τέτοιας ηλικίας στη «συμβατική» αγορά, ιδιαίτερα αν από την εξίσωση αφαιρεθούν όσα χρησιμοποιούνται για πλωτή αποθήκευση. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Gibson, το 18% των VLCCs και το 27% των Suezmaxes ναυπηγημένα έως και το 2003 εντάσσονται στον ενεργό στόλο. Βέβαια, τους τελευταίους μήνες, οι διεθνείς δυνάμεις κινούνται στην κατεύθυνση της ομαλοποίησης των σχέσεων με Ιράν και Βενεζουέλα και, σε περίπτωση άρσης των κυρώσεων στις εξαγωγές πετρελαίου, τα δεξαμενόπλοια που επιχειρούν στις διεθνείς αγορές θα αποκτήσουν κυρίαρχη θέση. Από την άλλη, όλο και περισσότερα δεξαμενόπλοια-«φαντάσματα» ενδέχεται να σταλούν προς διάλυση, ωστόσο η απόφαση της ΕΕ για εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, ίσως φέρει νέες ευκαιρίες για τα πλοία αυτά.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Εξ αφορμής της έναρξης ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η BIMCO προχώρησε σε έκδοση έκθεσης αναφορικά με τις εκτιμώμενες ανακατατάξεις στην αγορά της…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Πτώση καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, έπειτα από την κατακόρυφη άνοδο που πυροδότησε πρόσφατα η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν. Σύμφωνα με…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ