
To περασμένο έτος, η δραστηριότητα στις διαλύσεις δεξαμενόπλοιων ήταν έντονη, καθώς η ναυλαγορά κινήθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα και οι πλοιοκτήτες δεν είχαν κίνητρο να διατηρήσουν τα πλοία τους. Η δραστηριότητα αυτή ήταν πολύ αυξημένη για τα Handy/MR, καθώς 50 πλοία αυτού του μεγέθους εξήλθαν του παγκόσμιου στόλου πέρυσι, ενώ φέτος ο αντίστοιχος αριθμός ανέρχεται σε είκοσι, σύμφωνα με όσα αναφέρει στο τελευταίο της report η Gibson Shipbrokers.
Από την άλλη, νωχελική ήταν η δραστηριότητα για τις διαλύσεις των μεγαλύτερων VLCCs. Μόλις 12 VLCCs στάλθηκαν προς διάλυση το 2021 και μόλις ένα μέχρι στιγμής το 2022 πήρε τον δρόμο των διαλυτηρίων. Η Gibson σημειώνει ότι, ως απόρροια των λίγων διαλύσεων VLCCs, ο παγκόσμιος στόλος «γερνάει» και είναι χαρακτηριστικό ότι το 10% του υπάρχοντος στόλου ναυπηγήθηκε το 2002 ή πιο πριν και ένα επιπλέον 4% ναυπηγήθηκε το 2003. Η δραστηριότητα στις διαλύσεις Suezmaxes είναι μεγαλύτερη έναντι των VLCCs, ωστόσο και σε αυτή την κατηγορία πλοίων η εικόνα του ηλικιακού προφίλ είναι παρόμοια.
Η Gibson Shipbrokers και στο παρελθόν είχε τονίσει ότι οι λίγες διαλύσεις των μεγαλύτερων δεξαμενόπλοιων αποτελούν απόρροια του γεγονότος ότι τα πλοία αυτά επιδίδονται στη μεταφορά πετρελαίου από το Ιράν και τη Βενεζουέλα. Επί του παρόντος, και σύμφωνα με τα στοιχεία της Gibson, το 12% του υφιστάμενου στόλου VLCCs και το 9% των Suezmaxes συνδέονται με τη μεταφορά πετρελαίου του Ιράν και της Βενεζουέλας. Η μεγάλη πλειονότητα των πλοίων αυτών χτίστηκε το 2003 ή και νωρίτερα.
Και καθώς όλο και περισσότερα πλοία μεγαλύτερα σε ηλικία χρησιμοποιούνται για παράνομη μεταφορά πετρελαίου, δεν υπάρχουν πολλά διαθέσιμα πλοία τέτοιας ηλικίας στη «συμβατική» αγορά, ιδιαίτερα αν από την εξίσωση αφαιρεθούν όσα χρησιμοποιούνται για πλωτή αποθήκευση. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Gibson, το 18% των VLCCs και το 27% των Suezmaxes ναυπηγημένα έως και το 2003 εντάσσονται στον ενεργό στόλο. Βέβαια, τους τελευταίους μήνες, οι διεθνείς δυνάμεις κινούνται στην κατεύθυνση της ομαλοποίησης των σχέσεων με Ιράν και Βενεζουέλα και, σε περίπτωση άρσης των κυρώσεων στις εξαγωγές πετρελαίου, τα δεξαμενόπλοια που επιχειρούν στις διεθνείς αγορές θα αποκτήσουν κυρίαρχη θέση. Από την άλλη, όλο και περισσότερα δεξαμενόπλοια-«φαντάσματα» ενδέχεται να σταλούν προς διάλυση, ωστόσο η απόφαση της ΕΕ για εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, ίσως φέρει νέες ευκαιρίες για τα πλοία αυτά.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Απώλειες κατέγραψε η ναυλαγορά των LNG carriers την περασμένη εβδομάδα, με τους ναύλους να υποχωρούν ελαφρά. Σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
«Ανοιχτή πληγή» αποτελεί η δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ (και) για την παγκόσμια αγορά πετροχημικών, η οποία προσπαθεί ακόμη να ανακάμψει από τους σκοπέλους των…
Στον «πυρετό» της ανάπτυξης λιμενικών υποδομών της ασιατικής υποηπείρου εντάσσεται πλέον και το Μπανγκλαντές, με το πλάνο της χώρας για τη δημιουργία λιμένα βαθέων…
Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία αποανθρακοποίησης του κλάδου της κρουαζιέρας κατεγράφη πρόσφατα στα ναυπηγεία της ιταλικής Fincantieri. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής…
Η πορεία της ναυτιλιακής βιομηχανίας προς την αποανθρακοποίηση συνιστά ένα από τα πλέον φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Στο πλαίσιο αυτό,…
Τη σκυτάλη από τον πρόεδρο Τραμπ παίρνει το Μεξικό αναφορικά με την επιβολή δασμών, καθώς ανακοίνωσε δασμούς ύψους 50% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την…
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της JERA σε διεθνές επίπεδο συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, με τον ιαπωνικό κολοσσό ενέργειας να πραγματοποιεί νέα «στάση», αυτή τη…
Η σταθερότητα φαίνεται να αποτελεί το νέο status quo της ναυλαγοράς των LPG carriers, καθώς την περασμένη εβδομάδα δεν σημειώθηκαν μεταβολές στους spot ναύλους.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ