Το μέλλον της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας

Το μέλλον της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας

389
Το μέλλον της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας

Παρουσία υπουργών της ελληνικής κυβέρνησης, εκπροσώπων του ελληνικού εφοπλισμού, της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας, του κλάδου του ναυτιλιακού εξοπλισμού και τοπικών φορέων του Πειραιά, πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 30 Μαΐου ημερίδα στην οποία αναλύθηκαν εκτενώς οι προοπτικές της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.

Στην αρχική τοποθέτησή του ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε ότι η κυβέρνηση εφαρμόζει μια οικονομική πολιτική φιλική προς την επιχειρηματικότητα και σταθερά προσανατολισμένη στην περαιτέρω ενίσχυση της παραγωγικότητας, της ανταγωνιστικότητας και της επενδυτικής ελκυστικότητας της χώρας. «Αδιαμφισβήτητα αποτελεί κορυφαίο, μοναδικό επίτευγμα για την Ελλάδα το να είναι παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα της ναυτιλίας. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε σοβαρές προκλήσεις. Και οι συναφείς με τη ναυτιλία δραστηριότητες εντάσσονται σε αυτές τις προκλήσεις. Ο κλάδος της ναυπηγικής βιομηχανίας πρέπει να αποτελεί βασικό παράγοντα της ναυτιλιακής υποδομής της χώρας», ανέφερε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι, προκειμένου η ναυπηγική βιομηχανία να καταστεί προσοδοφόρο και ενεργό μέρος του ελληνικού παραγωγικού ιστού, απαιτείται μια συστηματική πολιτική από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Αναφερόμενος στις σημαντικές γεωπολιτικές προκλήσεις αλλά και στην αμυντική αυτονομία της Ελλάδας σε ό,τι αφορά την κατασκευή και την επισκευή πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού, ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι «στρατηγικός στόχος της κυβέρνησης είναι η εξυγίανση της αμυντικής και ναυπηγικής βιομηχανίας και η διασφάλιση μέσω αυτής της αμυντικής θωράκισης της χώρας». Ειδική μνεία έκανε ο υπουργός στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, υπογραμμίζοντας ότι, μετά τον ανοικτό διαγωνισμό και την αποζημίωση των εργαζομένων, πλέον ανοίγει ο δρόμος για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων στον πλειοδότη επενδυτή.

Για τάση επιστροφής πολλών βιομηχανιών από την Ασία στην Ευρώπη έκανε λόγο ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης με βιντεοσκοπημένο του μήνυμα. Ο κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Onex με τα Ναυπηγεία Σύρου, σχολιάζοντας ότι η ναυπηγική βιομηχανία μπορεί να επιστρέψει στην Ελλάδα και να είναι ανταγωνιστική και πρόσθεσε μάλιστα ότι έχει ανοίξει ο δρόμος τόσο για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά όσο και για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. «Τώρα ή ποτέ θα πρέπει η Πολιτεία, ο ελληνικός εφοπλιστικός κόσμος και η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία να ενώσουν τις δυνάμεις τους για ένα λαμπρό μέλλον για την πατρίδα μας», κατέληξε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, αφού καταδίκασε την ιρανική επίθεση στα δύο ελληνικά πλοία και ενημέρωσε σχετικά ότι οι ναυτικοί είναι καλά στην υγεία τους, ανέφερε ότι η πρώτη ναυτιλία παγκοσμίως έχει χρέος να διαθέτει και αντίστοιχη ισχυρή ναυπηγική βιομηχανία. Χαρακτήρισε την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Σύρου ως απτό παράδειγμα αναζωογόνησης της ναυπηγικής βιομηχανίας στη

χώρα μας και πρόσθεσε ότι «σε μια περίοδο έντονων γεωπολιτικών αναταράξεων, οφείλουμε να στηρίξουμε την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Όχι μόνο τα τρία μεγάλα ναυπηγεία, αλλά ας μην ξεχνάμε και το Πέραμα, το οποίο στηρίζει διαχρονικά τη ναυπηγική δραστηριότητα της χώρας μας».

Εν συνεχεία τιμήθηκαν από το ΕΒΕΠ οι κ. Πάνος Ξενοκώστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ONEX Shipyards & Technologies, και Χριστίνα Θεοδωρίκα, διευθύνουσα σύμβουλος της MSC Greece.

O κ. Ξενοκώστας, επίτιμο πλέον μέλος του ΔΣ του ΕΒΕΠ, σημείωσε ότι στον άξονα ενίσχυσης του ελληνικού αποτυπώματος στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά είναι αναγκαία η συνεργασία της Πολιτείας και της εγχώριας βιομηχανίας, προκειμένου η Ελλάδα να καταστεί σύγχρονος κόμβος προώθησης της καινοτομίας, των τεχνολογιών, της τεχνικής κατάρτισης και της ναυτοσύνης εν γένει. «Ο Πειραιάς είναι ένας πρωταγωνιστής του μέλλοντος. Μια πόλη με αστείρευτη προοπτική για τη ναυτιλία και την οικονομία της χώρας», πρόσθεσε ο επικεφαλής της ONEX και συμπλήρωσε ότι ήρθε η ώρα τα ελληνικά ναυπηγεία να καταστούν αντάξια της ναυτιλίας των Ελλήνων. «Σήμερα είμαστε και πάλι εδώ, πιο ισχυροί, κυρίως όμως πιο αποφασισμένοι από ποτέ να συμβάλουμε στην αναγέννηση της ναυπηγικής βιομηχανίας και στην απελευθέρωση της τεράστιας δυναμικής που κρύβει μέσα της η χώρα», κατέληξε ο κ. Ξενοκώστας και σημείωσε ότι είναι αδιανόητο η Ελλάδα να μη διαθέτει ανοικτά και ανταγωνιστικά ναυπηγεία.

Εκπροσωπώντας τον όμιλο Τσάκου αλλά και τον ίδιο τον καπτ. Παναγιώτη Τσάκο, ο κ. Χαράλαμπος Χατζημιχαήλ, πρόεδρος του Tsakos Group, ανέφερε ότι το Πέραμα τη δεκαετία του ’70 συνιστούσε τη Silicon Valley της ναυπηγοεπισκευής στην Ευρώπη. Εξέφρασε την ελπίδα του ότι όλες οι προσπάθειες που λαμβάνουν χώρα για την αναβίωση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας θα τελεσφορήσουν και σχολίασε ότι η Ελλάδα, ως πρώτη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως, οφείλει να διαθέτει τα ναυπηγεία που της αρμόζουν. Ο κ. Χατζημιχαήλ πρόσθεσε ότι ο όμιλος Τσάκου υποστηρίζει ενεργά τα Ναυπηγεία Σύρου, και μάλιστα το 50% των δεξαμενισμών πλοίων του ομίλου σε Μεσόγειο και Μαύρη Θάλασσα πραγματοποιούνται στη Σύρο. Ο πρόεδρος του ομίλου Τσάκου έκλεισε την τοποθέτησή του τονίζοντας ότι αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα η προσέλκυση νέων στα τεχνικά επαγγέλματα προκειμένου «να μην καταλήξουμε να έχουμε ναυπηγεία και όχι Έλληνες να τα στελεχώνουν».

IMG_20220530_124104

Ενδιαφέρον είχε και η τοποθέτηση της κ. Ελένης Πολυχρονοπούλου, προέδρου της HEMEXPO, η οποία αρχικά υπογράμμισε ότι και ο κλάδος του ναυτιλιακού εξοπλισμού πρέπει να βρει και αυτός τον δρόμο του στο ίδιο μήκος κύματος με τα ναυπηγεία. Η κ. Πολυχρονοπούλου επεσήμανε ότι η απανθρακοποίηση, πέραν των προκλήσεων για τη ναυτιλία, γεννά ευκαιρίες για την παραγωγή νέων εξοπλισμών, ενώ ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στον ανθρώπινο παράγοντα και στην ανάγκη προσέλκυσης νέων στους τομείς της Έρευνας και Ανάπτυξης.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.