Ουκρανία: Η πορεία των ναύλων στα bulkers εν μέσω κυρώσεων

Ουκρανία: Η πορεία των ναύλων στα bulkers εν μέσω κυρώσεων

834
Ουκρανία: Η πορεία των ναύλων στα bulkers εν μέσω κυρώσεων

Τη στιγμή που η παγκόσμια κοινότητα αποδοκιμάζει τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, πληθώρα χωρών λαμβάνουν μέτρα ενάντια στο καθεστώς Πούτιν. Πέραν των οικονομικών κυρώσεων, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις με άμεσο αντίκτυπο και στη ναυτιλία.

Σαφώς και ο αντίκτυπος θα είναι μεγάλος για το θαλάσσιο εμπόριο υγρών φορτίων και συνεπώς για τα δεξαμενόπλοια, ωστόσο οι επιδράσεις θα είναι εμφανείς και στα dry. Σε πρόσφατη ανάλυση της Signal σημειώνεται ότι, με δεδομένη τη συμβολή της Ρωσίας στην παγκόσμια προσφορά σιτηρών, οι τιμές καλαμποκιού και σιταριού καταγράφουν άνοδο υπό τον φόβο ελλείψεων στην παγκόσμια αγορά.

O πρώτος γύρος κυρώσεων θέτει σε κίνδυνο μεγάλο μέρος των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων σε Μαύρη Θάλασσα και ενδεχομένως στη Βαλτική. Ναυλαγορά, λιμενικές δραστηριότητες, αλλαγές πληρωμάτων, τιμές ναυτιλιακών καυσίμων, τιμές εμπορευμάτων, νέες εμπορικές ροές αποτελούν αναμφίβολα τις συνιστώσες που τις επόμενες ημέρες θα απασχολήσουν σημαντικά την ευρύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία. Τα ουκρανικά λιμάνια είναι ήδη κλειστά, ως απόρροια της ρωσικής εισβολής, ενώ πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, σε επικοινωνία με τα P&I Clubs, αποφεύγουν τα ταξίδια προς τη Μαύρη Θάλασσα.

Η δραστηριότητα στα ρωσικά λιμάνια

Στο παρακάτω γράφημα της Signal Ocean παρουσιάζεται ο όγκος ξηρών φορτίων σε σημαντικούς λιμενικούς κόμβους της Ρωσίας το 2021 αλλά και ο τύπος bulker που επηρεάζεται περισσότερο από τις υπάρχουσες κυρώσεις υπό το σενάριο περιορισμών στις εμπορικές ροές από τα λιμάνια της χώρας.

11

Όπως προκύπτει, τα Capesizes κατέχουν ένα μικρό μερίδιο στις εξαγωγές ξηρών φορτίων της Ρωσίας, ενώ τα μικρότερα μεγέθη των Handysizes, Supramaxes αλλά και τα Panamaxes επηρεάζονται σημαντικά από τις εξαγωγές άνθρακα, σιτηρών και δευτερευόντων φορτίων από τα λιμάνια Ust-Luga και Novorossiysk.

Ο αντίκτυπος στη ναυλαγορά των dry

Σε ό,τι αφορά τη ναυλαγορά των bulkers, η Signal Ocean σημειώνει ότι Supramaxes και Handysizes είναι οι δύο τύποι που επηρεάζονται περισσότερο από την επικρατούσα κατάσταση. Οι ελλείψεις στην προσφορά σιταριού θα ενισχύσουν τη ζήτηση, καθώς Ρωσία και Ουκρανία αποτελούν κύριους κόμβους προμήθειας σιτηρών, ενώ το κλείσιμο λιμανιών σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα θα οδηγήσει σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα τους ναύλους, εκτιμά η Signal Ocean.

Την ίδια ώρα, τα εμπορικά πλοία αποφεύγουν κάθε είδους διέλευση από την αποκλειστική οικονομική ζώνη της Ουκρανίας ή της Ρωσίας εντός Μαύρης Θάλασσας, ενώ η πρόσβαση στη Θάλασσα του Αζόφ μέσω του στενού του Κερτς επί του παρόντος παρεμποδίζεται από τις ρωσικές δυνάμεις. Όλα τα ουκρανικά λιμάνια παραμένουν κλειστά από τον στρατό της Ουκρανίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι, καθώς τα λιμάνια στην Αζοφική Θάλασσα είναι ρηχά, δραστικές αλλαγές στις συνθήκες προσφοράς και ζήτησης Handysizes είναι πιθανές.

To παρακάτω γράφημα δείχνει την απόδοση της ναυλαγοράς των Supramaxes για ταξίδια μεταξύ Μεσογείου/Μαύρης Θάλασσας και Άπω Ανατολής τις τελευταίες ημέρες πριν και μετά τη ρωσική εισβολή. Μετά τα μέσα Φεβρουαρίου, η προσφορά υποχωρεί κάτω από τα 90 bulkers, ενώ στις 28 Φεβρουαρίου η προσφορά στο Novorossiysk αγγίζει τα 52 πλοία. Η κίνηση των ναύλων ακολουθεί πτωτική πορεία, καθώς οι πλοιοκτήτες αποφεύγουν να στέλνουν τα πλοία τους σε λιμάνια υψηλού κινδύνου.

Ένα άλλο ενδιαφέρον σημείο είναι το πώς θα επηρεαστούν τα τονομίλια στο ενδεχόμενο κυρώσεων στις ρωσικές εξαγωγές. Ήδη η Κίνα, μετά την πρόσφατη συμφωνία με τη Ρωσία, ανακοίνωσε την άρση των περιορισμών εισαγωγών σιταριού από τη Ρωσία.

Σε κάθε περίπτωση, η όποια εκτίμηση για τον αντίκτυπο στις ναυλαγορές καθίσταται δύσκολη, καθώς οι εξελίξεις είναι ραγδαίες.

Πηγή: Signal Ocean

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.