Οι επιδόσεις των ναυτιλιακών αγορών το περασμένο έτος ήταν οι καλύτερες από το 2008, σύμφωνα με όσα αναφέρει η Clarksons σε ανασκοπικό report.
Η πολύ καλή εικόνα των ναυλαγορών αποτυπώθηκε στον δείκτη ClarkSea του ναυλομεσιτικού οίκου, ο οποίος κατάγραψε αύξηση 93% το 2021, στα $28.700/ημέρα. Η αύξηση του διά θαλάσσης όγκου φορτίου, η λιμενική συμφόρηση και η περιορισμένη αύξηση του στόλου αποτέλεσαν τις κύριες συνιστώσες για την ανάκαμψη των ναυτιλιακών αγορών. Πιο συγκεκριμένα, ο όγκος του θαλάσσιου εμπορίου άγγιξε τα προ πανδημίας επίπεδα στα μέσα του έτους και συνολικά ανήλθε στους 12 δισ. τόνους, σημειώνοντας αύξηση 3,6% σε σχέση με το 2020. Παράλληλα, η αύξηση του τονάζ ήταν της τάξης του 2,9%, μειωμένη συγκριτικά με τον μέσο όρο δεκαετίας (4,1%).
Τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα οι ναύλοι των containerships να σημειώσουν θεαματική άνοδο 260% συγκριτικά με το 2020 και να αγγίζουν πενταπλάσια επίπεδα συγκριτικά με εκείνα προ πανδημίας. Αντιστοίχως, οι ναύλοι των bulk carriers εκτοξεύτηκαν κατά 185%, στα υψηλότερα επίπεδα για πάνω από μία δεκαετία. Τα μικρότερα μεγέθη, βοηθούμενα από την αύξηση του θαλάσσιου εμπορίου δευτερευόντων ξηρών φορτίων και σιτηρών, απέδωσαν ιδιαίτερα καλά. Ενδεικτικά, 210% ήταν η αύξηση των ναύλων των Supramaxes. Πολύ καλή χρονιά ήταν το 2021 και για τα LNG carriers (+50%), τα car carriers (+103%) και Ro-Ro (+20%). Μόνη εξαίρεση αποτέλεσαν τα δεξαμενόπλοια, με τα VLCCs να καταγράφουν σοβαρές απώλειες το 2021.
Φωτό: Khaled Elfiqi/ ΑΠΕ-ΜΠΕ