
Οι εταιρείες Equinor, Shell, TotalEnergies, Gassco και ο νηογνώμονας DNV ανακοίνωσαν την έναρξη υλοποίησης ενός κοινού προγράμματος (JIP), το οποίο αφορά την ανάπτυξη τεχνολογικών λύσεων για τη μεταφορά του CO2 σε χαμηλή πίεση με ειδικά πλοία.
Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα CETO (CO2 Efficient Transport via Ocean) θα ασχοληθεί με την αξιολόγηση του σχεδιασμού ενός πλοίου μεταφοράς CO2 σε χαμηλή πίεση, καθώς και με την εύρεση λύσεων για την αύξηση του όγκου του μεταφερόμενου CO2, περιορίζοντας παράλληλα τους σχετικούς κινδύνους και υποστηρίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τις αναδυόμενες ευκαιρίες στον τομέα των τεχνολογιών δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS).
Οι τεχνολογίες CCS αναμένεται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στις προσπάθειες επίτευξης των στόχων των συμφωνιών του Παρισιού και της Γλασκώβης για το κλίμα. Παρόλο όμως που οι εν λόγω τεχνολογίες αναπτύσσονται συνεχώς, μια πιθανή πρόκληση είναι η διασύνδεση των σημείων δέσμευσης του άνθρακα με τους σταθμούς αποθήκευσης αυτού, ιδίως στην περίπτωση που δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν δίκτυα αγωγών. Τότε απαιτείται η θαλάσσια μεταφορά του CO2 με πλοία, σε μεγάλες ποσότητες και με εμπορικά βιώσιμα κόστη μεταφοράς.
Μέχρι σήμερα, η θαλάσσια μεταφορά του CO2 γίνεται με μικρού μεγέθους πλοία και σε μεσαία πίεση (15 bar στους -28°C), περιορίζοντας την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου των τεχνολογιών CCS. Μια πιθανή λύση θα αποτελούσε η ανάπτυξη πλοίων μεγάλου μεγέθους, εξοπλισμένων με συστήματα για την αποθήκευση του μεταφερόμενου CO2 σε χαμηλή πίεση (περίπου 7 bar στους -49°C) για τη μείωση των μεταφορικού κόστους, όμως η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει έως τώρα μικρή πρακτική εμπειρία στο κομμάτι της μεταφοράς του CO2 υπό τέτοιες συνθήκες.
Η νέα κοινοπραξία έχει ως στόχο την απόκτηση εμπειρίας στον τομέα αυτόν, εξετάζοντας τα βασικά στοιχεία μιας αλυσίδας μεταφοράς CO2 σε χαμηλή πίεση, τα οποία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τον σχεδιασμό του LCO2 πλοίου και του σχετικού συστήματος διαχείρισης φορτίου, την επιλογή και τη δοκιμή των κατάλληλων υλικών και την πραγματοποίηση προσομοιώσεων και δοκιμών που θα αφορούν τη διαχείριση του φορτίου, την υγροποίησή του και τη μελέτη της συμπεριφοράς του LCO2 σε χαμηλές πιέσεις.
Εκτός από τις εταιρείες που συμμετέχουν στο CETO, το έργο χρηματοδοτεί και η νορβηγική κρατική εταιρεία GASSNOVA μέσω του προγράμματος CLIMIT, ενώ η ολοκλήρωση αυτού είναι προγραμματισμένη για το 2023.
Φωτό: DNV
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ