
Την ετήσια έκθεσή της, «Annual Overview of Marine Casualties and Incidents», δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας (European Maritime Safety Agency – EMSA). Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία επικεντρώνεται στα ευρωπαϊκά ύδατα, το 2020 αποδείχθηκε μια θετική χρονιά αναφορικά με τα θαλάσσια ατυχήματα, καθώς κατεγράφη μείωση ή σταθεροποίηση στους περισσότερους δείκτες, όπως εκείνους που αφορούν τις απώλειες πλοίων, τους τραυματισμούς και τις απώλειες ανθρώπινων ζωών.
Ειδικότερα, το 2020 κατεγράφησαν 2.837 ατυχήματα στα ύδατα της ΕΕ. Ο αριθμός αυτός συνιστά μείωση κατά 466 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019. Σημειώνεται πως ο ετήσιος μέσος όρος τέτοιων περιστατικών για τα έτη 2014-2019 ήταν ίσος με 3.282. Πάντως, βάσει της EMSA, η μείωση των περιστατικών μπορεί να αποδοθεί στην πανδημία Covid-19, η οποία οδήγησε σε μείωση της ναυτιλιακής κίνησης το 2020.
Επιπλέον, τα σοβαρά casualties μειώθηκαν σημαντικά σε σύγκριση με τα τελευταία έτη, καθώς ο αριθμός τους το 2020 ήταν ίσος με μόλις 46 έναντι 110 το 2018 και 81 το 2019. Έτσι, μεταξύ του 2020 και του 2019 σημειώθηκε μείωση 43,3%. Παρόμοια εικόνα παρουσιάστηκε και στις απώλειες πλοίων, καθώς μόλις εννέα πλοία χάθηκαν το 2020 έναντι 22 πλοίων το 2019 και 35 πλοίων το 2018. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αλιευτικά σκάφη αποτελούν την κατηγορία πλοίου με τις περισσότερες απώλειες, καθώς μεταξύ 2014 και 2019 κατεγράφησαν 106 απώλειες αλιευτικών.
Όσον αφορά τα θανατηφόρα περιστατικά, την περίοδο 2014 έως 2020, 550 ανθρώπινες ζωές χάθηκαν ως απόρροια 367 σχετικών ατυχημάτων. Το 2020, οι απώλειες ανθρώπινων ζωών ήταν ίσες με 38 έναντι 72 το 2019. Σημειώνεται πως την περίοδο 2014 έως 2020 κατεγράφησαν 6.921 τραυματισμοί ως αποτέλεσμα 6.211 σχετικών περιστατικών.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι, μεταξύ 2014 και 2019, περιστατικά που σχετίζονται με την πλοήγηση (προσαράξεις, συγκρούσεις, κ.λπ.) αντιπροσώπευσαν το 43% των συνολικών περιστατικών σε πλοία.
Τέλος, βάσει της EMSA, το ασφαλέστερο μέρος ενός ταξιδιού είναι η αναχώρηση, με μόλις 9% των περιστατικών να έχουν λάβει χώρα κατά τη διάρκειά της μεταξύ του 2014 και του 2020. Αντιθέτως, το πιο επικίνδυνο μέρος είναι η διαδρομή, κατά τη διάρκεια της οποίας έλαβε χώρα το 43% των περιστατικών την ίδια χρονική περίοδο.
Φωτό: Arunas Bruzas/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο «STEROPE», με στόχο την ανάπτυξη τεχνολογιών αιχμής για την παραγωγή καθαρών καυσίμων από βιομηχανικές εκπομπές CO2,…

Μετά την πρόσφατη «ανακωχή» ΗΠΑ-Κίνας και την απόφαση αναστολής των αμοιβαίων λιμενικών τελών στις 30 Οκτωβρίου για ένα έτος, τα σημάδια για τα bulk…

Ο Όμιλος AKTOR και η ΔΕΠΑ Εμπορίας, όπως ανακοίνωσαν, προχώρησαν στη σύσταση της εταιρείας ATLANTIC – SEE LNG TRADE Α.Ε., η οποία έχει ως…

H ταχεία μετατροπή της τεχνολογικής και βιομηχανικής υποδομής της Αυστραλίας στον τομέα των υποβρύχιων ρομποτικών συστημάτων επιβεβαιώνεται από την Anduril. Συγκεκριμένα, στο Σίδνεϊ άνοιξε…

Το νέο υπερσύγχρονο σύστημα φωτισμού CoeLux, το οποίο δημιουργεί την αίσθηση του φυσικού φωτισμού με στόχο τη βελτίωση της εύθραυστης ψυχολογίας των παιδιών με…

Λίγο πριν από τη διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα COP30 στη Βραζιλία, η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξε σήμερα σε συμβιβασμό όσον αφορά τους στόχους…

Το 24ο NAVIGATOR – The Shipping Decision Makers Forum 2025 επιστρέφει πιο δυναμικό από ποτέ, την Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025, 09.00 -16.30 στον Φάρο…

Oι ΗΠΑ αποτελούν πλέον την πρώτη χώρα που έσπασε το φράγμα των 10 εκατ. μετρικών τόνων LNG σε εξαγωγές σε μηνιαίο επίπεδο. Αναλυτικότερα, οι…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ