Η «ακτινογραφία» της ναυτιλιακής χρηματοδότησης το 2020

Η «ακτινογραφία» της ναυτιλιακής χρηματοδότησης το 2020

191
Η «ακτινογραφία» της ναυτιλιακής χρηματοδότησης το 2020

Ενδιαφέροντα είναι για ακόμα μία χρονιά τα ευρήματα έρευνας της Petrofin Research για την έκθεση των τραπεζών στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση το 2020.

Η έρευνα, η οποία πραγματοποιείται για 13η χρονιά, αποκαλύπτει ότι το χαρτοφυλάκιο των 40 μεγαλύτερων τραπεζών με έκθεση στη ναυτιλία μειώθηκε το 2020 στα $286,9 δισ. έναντι $294,4 δισ. το 2019. Η οριακή αυτή μείωση κατά 3% αποδίδεται στην αποχώρηση των DVB και Nord LB από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, τονίζεται στη σχετική έρευνα.

H εξέλιξη των ναυτιλιακών χαρτοφυλακίων των 40 κορυφαίων τραπεζών (2007-2019). Πηγή: Petrofin Research
H εξέλιξη των ναυτιλιακών χαρτοφυλακίων των 40 κορυφαίων τραπεζών (2007-2019). Πηγή: Petrofin Research

Η BNP Paribas για ακόμα μία χρονιά βρέθηκε στην κορυφή, με την έκθεσή της στη ναυτιλία να αγγίζει τα $21,5 δισ., ενώ ακολούθησαν οι China Exim ($17,5 δισ.), η KfW ($16,16 δισ.) και η Bank of China ($15 δισ.).

Οι 40 κορυφαίοι δανειστές της ναυτιλίας. Πηγή: Petrofin Research
Οι 40 κορυφαίοι δανειστές της ναυτιλίας. Πηγή: Petrofin Research

Σε επιμέρους στοιχεία, το μερίδιο των ευρωπαϊκών τραπεζών στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση μειώθηκε από το 60,34% το 2019 στο 58,29% το 2020. Αντιθέτως, οι αμερικανικές τράπεζες αύξησαν το μερίδιό τους στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση και οι ασιατικές αύξησαν την παρουσία τους στα επίπεδα του 2017.

Η εξέλιξη του μεριδίου των ευρωπαϊκών, αμερικανικών και ασιατικών τραπεζών στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση από το 2010 έως το 2020. Πηγή: Petrofin Research
Η εξέλιξη του μεριδίου των ευρωπαϊκών, αμερικανικών και ασιατικών τραπεζών στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση από το 2010 έως το 2020. Πηγή: Petrofin Research

Σημαντική ήταν όμως και η δραστηριότητα στα ναυτιλιακά ομόλογα, καθώς πέρυσι οι νέες εκδόσεις άγγιξαν τα $24,79 δισ., όταν το 2019 άθροιζαν στα $6,87 δισ.

Σε ό,τι αφορά την ανασκόπηση και τις προοπτικές των επιμέρους ναυτιλιακών αγορών το 2021, η Petrofin Research σημειώνει ότι bulkers και containerships απολαμβάνουν ιδιαίτερα υψηλά κέρδη σε αντίθεση με τα δεξαμενόπλοια όλων των τύπων και κυρίως των dirty, των οποίων η ανάκαμψη δεν έχει έρθει. Παρά τους χαμηλούς ναύλους, οι αξίες των δεξαμενόπλοιων κατά μέσο όρο έχουν αυξηθεί κατά 11%, δείγμα ότι οι συμμετέχοντες στην αγορά αναμένουν ανάκαμψη και συνεπώς προβαίνουν σε αγορές.

Η αύξηση των αγοραπωλησίων σε όλους τους κλάδους έχει δημιουργήσει ευκαιρίες χρηματοδότησης. Πέραν της αύξησης των αξιών, οι αγοραπωλησίες πλοίων το 2021 εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 77%, με την αξία των συναλλαγών να ανέρχεται σε $44 δισ.

Η ανάγκη και οι προσπάθειες μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας αντικατοπτρίζονται και στη χρηματοδότηση του κλάδου. Είκοσι επτά τράπεζες συμμετέχουν στα Poseidon Principles, με την έκθεσή τους στη ναυτιλία να αγγίζει τα $185 δισ. Την ίδια ώρα, τους τελευταίους 18 μήνες έχουν εκδοθεί 30-35 ομόλογα συνδεόμενα με τη βιωσιμότητα.

Εν κατακλείδι, η Petron Research αναμένει ότι, ως απόρροια της αισιοδοξίας που επικρατεί στη ναυτιλία το 2021, η παγκόσμια τραπεζική χρηματοδότηση του κλάδου θα παρουσιάσει ανάπτυξη μετά από χρόνια διαρκούς πτώσης. Η ανάπτυξη αυτή θα αφορά τόσο μεγάλες όσο και μικρότερες τράπεζες, καταλήγει.

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.