
Οι διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες, σύμφωνα με το τελευταίο δημοσίευμα της Drewry, θα διαρκέσουν τελικά περισσότερο απ’ ό,τι αρχικώς είχε εκτιμηθεί, γεγονός το οποίο αναμένεται ότι θα οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση τόσο των ναύλων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όσο και των προβλέψεων κερδοφορίας των εταιρειών τακτικών γραμμών.
Ειδικότερα, ενώ η ναυτιλία τακτικών γραμμών βρίσκεται σαφώς υπό έντονη πίεση, πολλά από τα εμπορεύματα έχουν φτάσει τελικώς στον προορισμό τους. Παρά τις διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες και τη συμφόρηση στα λιμάνια, η Drewry αναμένει ότι ο όγκος διαχείρισης φορτίων στα λιμάνια σε παγκόσμιο επίπεδο θα αυξηθεί κατά 8,2% κατά το τρέχον έτος ή κατά 7,2% σε σχέση με την προ-πανδημική χρονιά του 2019. Η εκτίμηση αυτή είναι κατά 1,9% χαμηλότερη σε σχέση με αυτήν που είχαν βγάλει προ τριμήνου οι ναυτιλιακοί σύμβουλοι της Drewry (10,1%), περίοδο κατά την οποία οι διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες επιδεινώθηκαν. Με βάση τα νέα δεδομένα, η Drewry δεν αναμένει ότι οι λιμενικές λειτουργίες διαχείρισης θα ομαλοποιηθούν πριν από το τέλος του 2022.
Για το 2022, βέβαια, η Drewry διατηρεί προσώρας την εκτίμηση για 5,2% αύξηση του παγκόσμιου όγκου διαχείρισης φορτίων στα λιμάνια, αν και οι αυξανόμενες πληθωριστικές πιέσεις ‒οι οποίες εν μέρει είναι αποτέλεσμα της αναποτελεσματικότητας των εφοδιαστικών αλυσίδων, που οδηγεί με τη σειρά της στην αύξηση του μεταφορικού κόστους‒ αποτελούν έναν υπαρκτό κίνδυνο.
Όσον αφορά την ανάπτυξη του παγκόσμιου στόλου, η Drewry προβλέπει ότι η προσφορά θα υπολείπεται της ζήτησης τόσο κατά το τρέχον έτος όσο και κατά το επόμενο, ωστόσο η κατάσταση αναμένεται να αντιστραφεί από το 2023 και έπειτα, όταν και θα ξεκινήσουν οι παραδόσεις των πλοίων που παραγγέλθηκαν μαζικώς κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η αναμενόμενη ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης εντός του 2023 παρουσιάζει, μάλιστα, έναν κίνδυνο επιστροφής σε συνθήκες πλεονάζουσας χωρητικότητας στην αγορά των τακτικών γραμμών.
Σε αυτό το πλαίσιο, το βασικό ερώτημα που θέτει η Drewry είναι αν ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα ανησυχούσε τις εταιρείες τακτικών γραμμών. Όπως υποστηρίζει ωστόσο, λόγω της άνευ προηγουμένου κερδοφορίας κατά το διάστημα 2020-2022, η επιστροφή σε συνθήκες πλεονάζουσας χωρητικότητας κατά το 2023 ενδέχεται να είναι για τις εταιρείες τακτικών γραμμών μια ασήμαντη λεπτομέρεια τη δεδομένη στιγμή.
Φωτό: Bernd Dittrich/Unspash
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Εξ αφορμής της έναρξης ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η BIMCO προχώρησε σε έκδοση έκθεσης αναφορικά με τις εκτιμώμενες ανακατατάξεις στην αγορά της…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Πτώση καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, έπειτα από την κατακόρυφη άνοδο που πυροδότησε πρόσφατα η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν. Σύμφωνα με…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ