Αγορά τακτικών γραμμών: Οι εκτιμήσεις για την επιστροφή στην κανονικότητα

Αγορά τακτικών γραμμών: Οι εκτιμήσεις για την επιστροφή στην κανονικότητα

125
Αγορά τακτικών γραμμών: Οι εκτιμήσεις για την επιστροφή στην κανονικότητα

Οι διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες, σύμφωνα με το τελευταίο δημοσίευμα της Drewry, θα διαρκέσουν τελικά περισσότερο απ’ ό,τι αρχικώς είχε εκτιμηθεί, γεγονός το οποίο αναμένεται ότι θα οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση τόσο των ναύλων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όσο και των προβλέψεων κερδοφορίας των εταιρειών τακτικών γραμμών.

Ειδικότερα, ενώ η ναυτιλία τακτικών γραμμών βρίσκεται σαφώς υπό έντονη πίεση, πολλά από τα εμπορεύματα έχουν φτάσει τελικώς στον προορισμό τους. Παρά τις διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες και τη συμφόρηση στα λιμάνια, η Drewry αναμένει ότι ο όγκος διαχείρισης φορτίων στα λιμάνια σε παγκόσμιο επίπεδο θα αυξηθεί κατά 8,2% κατά το τρέχον έτος ή κατά 7,2% σε σχέση με την προ-πανδημική χρονιά του 2019. Η εκτίμηση αυτή είναι κατά 1,9% χαμηλότερη σε σχέση με αυτήν που είχαν βγάλει προ τριμήνου οι ναυτιλιακοί σύμβουλοι της Drewry (10,1%), περίοδο κατά την οποία οι διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες επιδεινώθηκαν. Με βάση τα νέα δεδομένα, η Drewry δεν αναμένει ότι οι λιμενικές λειτουργίες διαχείρισης θα ομαλοποιηθούν πριν από το τέλος του 2022.

Για το 2022, βέβαια, η Drewry διατηρεί προσώρας την εκτίμηση για 5,2% αύξηση του παγκόσμιου όγκου διαχείρισης φορτίων στα λιμάνια, αν και οι αυξανόμενες πληθωριστικές πιέσεις ‒οι οποίες εν μέρει είναι αποτέλεσμα της αναποτελεσματικότητας των εφοδιαστικών αλυσίδων, που οδηγεί με τη σειρά της στην αύξηση του μεταφορικού κόστους‒ αποτελούν έναν υπαρκτό κίνδυνο.

Όσον αφορά την ανάπτυξη του παγκόσμιου στόλου, η Drewry προβλέπει ότι η προσφορά θα υπολείπεται της ζήτησης τόσο κατά το τρέχον έτος όσο και κατά το επόμενο, ωστόσο η κατάσταση αναμένεται να αντιστραφεί από το 2023 και έπειτα, όταν και θα ξεκινήσουν οι παραδόσεις των πλοίων που παραγγέλθηκαν μαζικώς κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η αναμενόμενη ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης εντός του 2023 παρουσιάζει, μάλιστα, έναν κίνδυνο επιστροφής σε συνθήκες πλεονάζουσας χωρητικότητας στην αγορά των τακτικών γραμμών.

Σε αυτό το πλαίσιο, το βασικό ερώτημα που θέτει η Drewry είναι αν ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα ανησυχούσε τις εταιρείες τακτικών γραμμών. Όπως υποστηρίζει ωστόσο, λόγω της άνευ προηγουμένου κερδοφορίας κατά το διάστημα 2020-2022, η επιστροφή σε συνθήκες πλεονάζουσας χωρητικότητας κατά το 2023 ενδέχεται να είναι για τις εταιρείες τακτικών γραμμών μια ασήμαντη λεπτομέρεια τη δεδομένη στιγμή.

Φωτό: Bernd Dittrich/Unspash

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.