Αύξηση άνω του 90% των ναύλων στην αγορά τακτικών γραμμών σε μόλις...

Αύξηση άνω του 90% των ναύλων στην αγορά τακτικών γραμμών σε μόλις έναν χρόνο

135
Αύξηση άνω του 90% των ναύλων στην αγορά τακτικών γραμμών σε μόλις έναν χρόνο

Ο δείκτης Xeneta Shipping Index (XSI), σύμφωνα με διεθνή ΜΜΕ, παρουσίασε για ακόμα έναν μήνα αύξηση στους μακροπρόθεσμους ναύλους, με τις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων σε παγκόσμιο επίπεδο να αυξάνονται κατά 3,2% τον Σεπτέμβριο. Η εν λόγω αύξηση έρχεται σε συνέχεια αυτής του Αυγούστου (2,2%) και του Ιουλίου, όταν οι ναύλοι σημείωσαν μια άνευ προηγουμένου εκτόξευση, που άγγιξε το 28,1%. Συνολικά, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, οι ναύλοι στην αγορά των τακτικών γραμμών έχουν αυξηθεί κατά 91,5%.

«Φέτος είδαμε μια άνευ προηγουμένου σύγκλιση παραγόντων, όπως οι διαταραχές που δημιούργησε η Covid-19, η συμφόρηση στα λιμάνια, η αύξηση της ζήτησης και ο περιορισμός της διαθέσιμης χωρητικότητας, και αυτό έχει πυροδοτήσει την κατακόρυφη αύξηση των ναύλων σε επίπεδα ρεκόρ», εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της Xeneta, κ. Patrik Berglund.

«Η αγορά έχει τρελαθεί εκεί έξω», σημείωσε. Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού βρίσκονται υπό τεράστια πίεση και οι φορτωτές δεν έχουν άλλη επιλογή από το να πληρώσουν, προκειμένου να εξασφαλίσουν τις παραδόσεις των εμπορευμάτων τους, ή τουλάχιστον να προσπαθήσουν να προλάβουν την περίοδο των Χριστουγέννων, κατά την οποία η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω.

Ως αποτέλεσμα της κατακόρυφης αύξησης των ναύλων, η συντριπτική πλειονότητα των εταιρειών τακτικών γραμμών επωφελήθηκε από τα υψηλά ναύλα και την αύξηση της ζήτησης για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, καταγράφοντας οικονομικά αποτελέσματα ρεκόρ καθώς και ισχυρές προοπτικές για την προσεχή περίοδο.

Παράλληλα, η τελευταία έκθεση του XSI, η οποία βασίζεται σε ναύλους που χρεώνουν σε πραγματικό χρόνο κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών, παρέχει μια περιφερειακή ανάλυση για τους κύριους εμπορικούς δρόμους.

Συγκεκριμένα, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 3,9% τον Σεπτέμβριο, ενώ σε σχέση με πέρυσι η άνοδος εκτιμάται στο 132,5%. Αντίστοιχα, οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 1,3% τον Σεπτέμβριο, καταγράφοντας αύξηση 51,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Όσον αφορά την Άπω Ανατολή, οι εισαγωγές μειώθηκαν για πρώτη φορά από τον Μάρτιο, αλλά μόνο κατά 0,7%. Παρ’ όλα αυτά, ο δείκτης εξακολουθεί να είναι αυξημένος κατά 49,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι εξελίξεις στον δείκτη εξαγωγών ήταν πιο ευνοϊκές, καθώς κατά τον Σεπτέμβριο κατέγραψαν αύξηση 5,1%. Σε ετήσια βάση, οι εξαγωγές ήταν αυξημένες κατά 126,8% έως τον Σεπτέμβριο, ενώ σε σχέση με το τέλος του 2020 η αύξηση φτάνει το 113,6%.

Επιπροσθέτως, στις Ηνωμένες Πολιτείες οι εισαγωγές σημείωσαν μικρή αύξηση 0,6% τον Σεπτέμβριο, αν και η ισχυρή αύξηση της ζήτησης έχει οδηγήσει σε αύξηση των εισαγωγών κατά 67,3% σε ετήσια βάση. Οι εξαγωγές, αντίστοιχα, αυξήθηκαν οριακά τον Σεπτέμβριο, με τον δείκτη πλέον να είναι κατά 20,7% αυξημένος, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2020.

Εν τω μεταξύ, η συμφόρηση στα λιμάνια παραμένει υψηλή, ειδικά σε βασικούς λιμενικούς κόμβους, όπως το Λος Άντζελες, το Λονγκ Μπιτς, η Νέα Υόρκη και το Αμβούργο, ενώ και η διαθεσιμότητα εξοπλισμού παρουσιάζει ελλείψεις. «Με δεδομένη την έντονη ζήτηση για την προσεχή εορταστική περίοδο και τους επίμονα υψηλούς ναύλους, είναι δύσκολο να διαφανεί κάποια αξιοσημείωτη ανακούφιση στον ορίζοντα για τους φορτωτές», δήλωσε ο κ. Berglund, ο οποίος κατέληξε: «Είναι μια δύσκολη αγορά εκεί έξω… και πιθανότατα θα είναι για κάποιο χρονικό διάστημα ακόμα».

Φωτό: Timelab Pro/ Unspalsh

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.