
Μπορεί η συμφόρηση στα λιμάνια και το blackout στις εφοδιαστικές αλυσίδες να μονοπωλούν το ενδιαφέρον της ναυτιλιακής πραγματικότητας, ωστόσο οι εμπορικές σχέσεις ΗΠΑ και Κίνας εξακολουθούν να αποτελούν αντικείμενο ανάλυσης. Παρά την όποια εξομάλυνση των σχέσεων των δύο χωρών μετά την αλλαγή ενοίκου στον Λευκό Οίκο, οι κυρώσεις είναι σε ισχύ και δεν φαίνεται ότι θα αρθούν σύντομα.
Ενώ οι υψηλότερες εξαγωγές των ΗΠΑ προς την Κίνα υπό τη Φάση 1 της Εμπορικής Συμφωνίας παρέχουν στήριξη στην αγορά bulkers και δεξαμενόπλοιων, οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων των ΗΠΑ πλέον δεν προέρχονται τόσο από την Κίνα όσο από άλλα κράτη, σημειώνει σε πρόσφατη ανάλυσή της η BIMCO. Επί του παρόντος, οι δεσμεύσεις υπό τη Φάση 1 δεν έχουν επιτευχθεί και ο αντίκτυπος αυτής της εξέλιξης παραμένει άγνωστος. Τους πρώτους επτά μήνες του έτους, το έλλειμμα των εμπορικών συναλλαγών ΗΠΑ και Κίνας επιδεινώθηκε και άγγιξε τα $187,2 δισ. έναντι $162,8 δισ. το αντίστοιχο διάστημα του 2020. Καλύτερη ήταν η εικόνα του εμπορικού ισοζυγίου των δύο χωρών τους πρώτους επτά μήνες του 2019 κυρίως λόγω της αύξησης της αξίας των εξαγωγών.
Βέβαια, σύμφωνα με την BIMCO, οι αμερικανικές εξαγωγές προς την Κίνα έχουν αυξηθεί με ταχύτερο ρυθμό σε σχέση με αυτές προς άλλες χώρες. Η αύξηση των εξαγωγών των ΗΠΑ προς την Κίνα άγγιξε το 40,6%, ενώ η αντίστοιχη αύξηση των εξαγωγών προς τις υπόλοιπες χώρες ανήλθε στο 22,2% τους πρώτους επτά μήνες του 2021. Η ανάπτυξη προήλθε κυρίως από τα αγροτικά προϊόντα και τα εμπορεύματα ενέργειας, ενώ αντίθετα οι εξαγωγές σε εμπορευματοκιβώτια «ταλανίζονται» από την επιβραδυνόμενη ανάκαμψη της βιομηχανίας.
Οι κινεζικές εισαγωγές αμερικανικού πετρελαίου άγγιξαν τους 7,6 εκατ. τόνους, αριθμός που αντιστοιχεί σε λίγο λιγότερο από το 10% των συνολικών διά θαλάσσης αμερικανικών εξαγωγών πετρελαίου. Μπορεί ο όγκος πετρελαίου που εξήχθη από τις ΗΠΑ με προορισμό την Κίνα να παρουσιάζεται αυξημένος σε σχέση με τους πρώτους επτά μήνες του 2017, το α΄ εξάμηνο του 2018 και συνολικά το 2019, εντούτοις η επιστροφή του μεριδίου αγοράς της Κίνας στις εξαγωγές των ΗΠΑ στα προ εμπορικού πολέμου επίπεδα φαίνεται να είναι μακριά.
Σε ό,τι αφορά τα ξηρά φορτία, το εμπόριο καλαμποκιού φαίνεται να οδηγεί την κούρσα και να ευνοεί τα bulk carriers, κυρίως μεσαίου μεγέθους. Οι αμερικανικές εξαγωγές καλαμποκιού στην Κίνα τους πρώτους επτά μήνες αυξήθηκαν κατά λίγο λιγότερο από 1 εκατ. τόνους σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, φτάνοντας τους 15,4 εκατ. τόνους. Σημαντικός είναι και ο όγκος άνθρακα που μεταφέρθηκε διά θαλάσσης μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων, καθώς άγγιξε τους 6,1 εκατ. τόνους έναντι μόλις 1,2 εκατ. τόνων, αριθμός που αποτελεί τον μέσο όρο των προηγούμενων τεσσάρων ετών σε επίπεδο επταμήνου. Και η σόγια φαίνεται να ευνοείται από τη Φάση 1, ωστόσο η BIMCO αναμένει ότι οι αμερικανικές εξαγωγές σόγιας προς την Κίνα δεν θα φτάσουν στα επίπεδα ρεκόρ του 2020/2021.
Ο κ. Peter Sand, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, σημειώνει πως, παρά το γεγονός ότι οι στόχοι της συμφωνίας δεν έχουν επιτευχθεί και μάλλον ούτε πρόκειται να επιτευχθούν σύντομα, η αύξηση των αμερικανικών εξαγωγών στην Κίνα ενισχύει τα τονομίλια και παρέχει στήριξη στην αγορά των δεξαμενόπλοιων και των bulk carriers.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η λήξη της σχολικής χρονιάς στη Γαλλία κινδυνεύει σήμερα, Παρασκευή 4 Ιουλίου, να συνδυαστεί με την ταλαιπωρία όσων επέλεξαν να ταξιδέψουν για τις διακοπές…
Η αξιοποίηση μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας (Uncrewed Surface Vessels – USVs) και τηλεχειριζόμενων υποβρύχιων οχημάτων (Remotely Operated Vehicles – ROVs) ανοίγει νέους ορίζοντες στην…
Καθώς οι ανησυχίες για την επέκταση του «σκιώδους» στόλου εντείνονται σε διεθνές επίπεδο, το Βερολίνο σκληραίνει τη στάση του απέναντι στα δεξαμενόπλοια που διέρχονται…
Έντονη κατεγράφη η δραστηριότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών στις παραγγελίες πλοίων την περασμένη εβδομάδα, με τέσσερις εταιρείες να βρίσκονται στο επίκεντρο. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Το Βιετνάμ αναμένεται να αγοράσει 50 αεροσκάφη Boeing, αξίας $8 δισ., σύμφωνα με δημοσίευμα του Politico, το οποίο επικαλείται κοινό σχέδιο δήλωσης. Η χώρα…
Σε μια πρωτοβουλία-ορόσημο για την αποανθρακοποίηση των θαλάσσιων μεταφορών προχωρά η νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία Amon Maritime. Σύμφωνα με σχετική ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,…
Η DryDel Shipping προέβη στην ανακοίνωση μιας επιτυχημένης επενδυτικής κίνησης. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία συμφερόντων του κ. Κώστα Δελαπόρτα ολοκλήρωσε μια επικερδή πώληση στον…
Απώλειες για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα κατέγραψε η ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World Container Index (WCI) της Drewry υποχώρησε στα $2.812/FEU…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ