Το εμπόριο HΠΑ-Κίνας και η στήριξη σε tankers, bulkers

Το εμπόριο HΠΑ-Κίνας και η στήριξη σε tankers, bulkers

136
Το εμπόριο HΠΑ-Κίνας και η στήριξη σε tankers, bulkers

Μπορεί η συμφόρηση στα λιμάνια και το blackout στις εφοδιαστικές αλυσίδες να μονοπωλούν το ενδιαφέρον της ναυτιλιακής πραγματικότητας, ωστόσο οι εμπορικές σχέσεις ΗΠΑ και Κίνας εξακολουθούν να αποτελούν αντικείμενο ανάλυσης. Παρά την όποια εξομάλυνση των σχέσεων των δύο χωρών μετά την αλλαγή ενοίκου στον Λευκό Οίκο, οι κυρώσεις είναι σε ισχύ και δεν φαίνεται ότι θα αρθούν σύντομα.

Ενώ οι υψηλότερες εξαγωγές των ΗΠΑ προς την Κίνα υπό τη Φάση 1 της Εμπορικής Συμφωνίας παρέχουν στήριξη στην αγορά bulkers και δεξαμενόπλοιων, οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων των ΗΠΑ πλέον δεν προέρχονται τόσο από την Κίνα όσο από άλλα κράτη, σημειώνει σε πρόσφατη ανάλυσή της η BIMCO. Επί του παρόντος, οι δεσμεύσεις υπό τη Φάση 1 δεν έχουν επιτευχθεί και ο αντίκτυπος αυτής της εξέλιξης παραμένει άγνωστος. Τους πρώτους επτά μήνες του έτους, το έλλειμμα των εμπορικών συναλλαγών ΗΠΑ και Κίνας επιδεινώθηκε και άγγιξε τα $187,2 δισ. έναντι $162,8 δισ. το αντίστοιχο διάστημα του 2020. Καλύτερη ήταν η εικόνα του εμπορικού ισοζυγίου των δύο χωρών τους πρώτους επτά μήνες του 2019 κυρίως λόγω της αύξησης της αξίας των εξαγωγών.

Βέβαια, σύμφωνα με την BIMCO, οι αμερικανικές εξαγωγές προς την Κίνα έχουν αυξηθεί με ταχύτερο ρυθμό σε σχέση με αυτές προς άλλες χώρες. Η αύξηση των εξαγωγών των ΗΠΑ προς την Κίνα άγγιξε το 40,6%, ενώ η αντίστοιχη αύξηση των εξαγωγών προς τις υπόλοιπες χώρες ανήλθε στο 22,2% τους πρώτους επτά μήνες του 2021. Η ανάπτυξη προήλθε κυρίως από τα αγροτικά προϊόντα και τα εμπορεύματα ενέργειας, ενώ αντίθετα οι εξαγωγές σε εμπορευματοκιβώτια «ταλανίζονται» από την επιβραδυνόμενη ανάκαμψη της βιομηχανίας.

Οι κινεζικές εισαγωγές αμερικανικού πετρελαίου άγγιξαν τους 7,6 εκατ. τόνους, αριθμός που αντιστοιχεί σε λίγο λιγότερο από το 10% των συνολικών διά θαλάσσης αμερικανικών εξαγωγών πετρελαίου. Μπορεί ο όγκος πετρελαίου που εξήχθη από τις ΗΠΑ με προορισμό την Κίνα να παρουσιάζεται αυξημένος σε σχέση με τους πρώτους επτά μήνες του 2017, το α΄ εξάμηνο του 2018 και συνολικά το 2019, εντούτοις η επιστροφή του μεριδίου αγοράς της Κίνας στις εξαγωγές των ΗΠΑ στα προ εμπορικού πολέμου επίπεδα φαίνεται να είναι μακριά.

Σε ό,τι αφορά τα ξηρά φορτία, το εμπόριο καλαμποκιού φαίνεται να οδηγεί την κούρσα και να ευνοεί τα bulk carriers, κυρίως μεσαίου μεγέθους. Οι αμερικανικές εξαγωγές καλαμποκιού στην Κίνα τους πρώτους επτά μήνες αυξήθηκαν κατά λίγο λιγότερο από 1 εκατ. τόνους σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, φτάνοντας τους 15,4 εκατ. τόνους. Σημαντικός είναι και ο όγκος άνθρακα που μεταφέρθηκε διά θαλάσσης μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων, καθώς άγγιξε τους 6,1 εκατ. τόνους έναντι μόλις 1,2 εκατ. τόνων, αριθμός που αποτελεί τον μέσο όρο των προηγούμενων τεσσάρων ετών σε επίπεδο επταμήνου. Και η σόγια φαίνεται να ευνοείται από τη Φάση 1, ωστόσο η BIMCO αναμένει ότι οι αμερικανικές εξαγωγές σόγιας προς την Κίνα δεν θα φτάσουν στα επίπεδα ρεκόρ του 2020/2021.

Ο κ. Peter Sand, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, σημειώνει πως, παρά το γεγονός ότι οι στόχοι της συμφωνίας δεν έχουν επιτευχθεί και μάλλον ούτε πρόκειται να επιτευχθούν σύντομα, η αύξηση των αμερικανικών εξαγωγών στην Κίνα ενισχύει τα τονομίλια και παρέχει στήριξη στην αγορά των δεξαμενόπλοιων και των bulk carriers.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.