Τι μέλλει γενέσθαι με τα δεξαμενόπλοια

Τι μέλλει γενέσθαι με τα δεξαμενόπλοια

635
Τι μέλλει γενέσθαι με τα δεξαμενόπλοια

Σε σύντομη ανασκόπηση της αγοράς των δεξαμενόπλοιων, μεταξύ άλλων, προχώρησε ο κ. Alex Wright, Head of Singapore της VesselsValue, στο πλαίσιο του 20th Anniversary Marine Money Week Asia.

Συγκεκριμένα, σχολίασε την τάση στις αξίες τους το τελευταίο έτος, την ανισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς, όπως και τις εκτιμήσεις για το μέλλον της αγοράς βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα.

Tankers - Vessels' Values - Percentage change from August 2020 to August 2021  - VesselsValue (September 2021)
Tankers – Vessels’ Values – Percentage change from August 2020 to August 2021
- VesselsValue (September 2021)

Όσον αφορά τις τιμές των second-hand tankers, ο κ. Wright υπογράμμισε πως τον Αύγουστο του 2020 άρχισαν να μειώνονται, μετά τη μεγάλη αύξηση που είχε παρατηρηθεί, λόγω της τεράστιας υπερπροσφοράς πετρελαίου, η οποία οδήγησε σε σημαντική ζήτηση για αποθήκευση πετρελαίου στα πλοία. Η αξία των tankers συνέχισε να μειώνεται έως το τέλος του 2020, ωστόσο το α΄ εξάμηνο του 2021 μια αυξητική τάση έκανε την εμφάνισή της.

Από τον Αύγουστο του 2020 έως τον Αύγουστο του 2021, οι αξίες των VLCCs κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση (3%) συγκριτικά με όλους τους τύπους δεξαμενόπλοιων, ενώ second-hand Aframaxes και MR2 tankers είδαν τις αξίες τους να μειώνονται κατά 7% και 2% αντίστοιχα.

Η σύγκριση στις αξίες τους τελευταίους τρεις μήνες, δηλαδή από τις αρχές Ιουνίου μέχρι τα τέλη Αυγούστου, καταδεικνύει μεγάλη αύξηση στις τιμές των second-hand Suezmaxes, ίση με 7%.

Ωστόσο, κατά τον κ. Wright, σε σύγκριση με τον μέσο όρο των τελευταίων τριάντα ετών, οι αξίες δεξαμενόπλοιων σχεδόν όλων των μεγεθών και ηλικίας πέντε ετών βρίσκονται σε χαμηλότερα επίπεδα αυτή την περίοδο. Συγκεκριμένα, η αξία ενός VLCC πέντε ετών είναι μικρότερη κατά 1,2% συγκριτικά με τον μέσο όρο των τελευταίων τριάντα ετών, ενώ αυτή των Aframaxes, LR1s και MR2s κινείται χαμηλότερα κατά 6,5%, 6% και 2,6% αντίστοιχα. Μόνη εξαίρεση αποτελούν τα Suezmaxes, τα οποία βρίσκονται υψηλότερα του ιστορικού μέσου όρου κατά 5,1%.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης η πορεία προσφοράς και ζήτησης τον τελευταίο χρόνο (Αύγουστος 2020 – Αύγουστος 2021). Βάσει στοιχείων της VesselsValue, όλοι οι τύποι δεξαμενόπλοιων, με εξαίρεση τα MR2 tankers, κατέγραψαν μείωση της ζήτησης με ταυτόχρονη αύξηση του tonnage, τάση που ερμηνεύει βέβαια την πτωτική πορεία των ναύλων. Πάντως, η ζήτηση και η προσφορά MR2 tankers αυξήθηκαν. Καθοριστικό ρόλο στις εξελίξεις αυτές διαδραμάτισε η πανδημία Covid-19 και τα περιοριστικά μέτρα που ελήφθησαν προς αντιμετώπισή της.

Οι καλοκαιρινοί μήνες αποδείχτηκαν «Βατερλώ» για τα δεξαμενόπλοια, καθώς, βάσει της ανασκόπησης του κ. Wright, καταγράφηκε καθολική μείωση στους ναύλους, με τα VLCCs να καταγράφουν τη μεγαλύτερη, ίση με 9%.

Tankers - 1 Year TC Rates - Percentage change within the last three months - VesselsValue (September 2021)
Tankers – 1 Year TC Rates – Percentage change within the last three months – VesselsValue (September 2021)

Τέλος, στον ορίζοντα διαφαίνεται ανάκαμψη της αγοράς, που θα αποτυπωθεί στις αξίες, σύμφωνα με τον κ. Wright. Συγκεκριμένα, και βάσει των εκτιμήσεων, οι αξίες των tankers θα αυξηθούν στις αρχές του 2022, θα ακολουθήσουν εν συνεχεία μια πτωτική πορεία και θα επιστρέψουν σε θετική ρότα μετά το β΄ εξάμηνο του 2023, η οποία θα κορυφωθεί στα τέλη του 2024.

Φωτό: Fredrick Filix/ Unsplash

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.