Αγορά τακτικών γραμμών: Όλο και πιο μακριά η επιστροφή στην κανονικότητα

Αγορά τακτικών γραμμών: Όλο και πιο μακριά η επιστροφή στην κανονικότητα

241
Αγορά τακτικών γραμμών: Όλο και πιο μακριά η επιστροφή στην κανονικότητα

Με μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει αντιμετωπίσει ποτέ βρίσκεται η λιμενική βιομηχανία, σύμφωνα με διεθνή ΜΜΕ, καθώς, όπως υπολογίζεται, περίπου το 40% των πλοίων στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ χρειάζεται να παραμείνουν αρόδο λόγω της έλλειψης διαθέσιμων προβλητών ελλιμενισμού.

Μάλιστα, κατά τη διάρκεια ενός webinar που διοργάνωσε το ΙΗS Markit την προηγούμενη εβδομάδα, ο ναυτιλιακός αναλυτής της ΒΙΜCO Peter Sand δήλωσε πως, βάσει εκτιμήσεων, η χαλάρωση των έντονων πιέσεων που δέχονται αυτή τη στιγμή οι εφοδιαστικές αλυσίδες αναμένεται να επέλθει μετά την Κινεζική Πρωτοχρονιά του 2023, δηλαδή σε 15 μήνες από τώρα.

Ο κ. Sand πρόσθεσε ότι η ζήτηση ηλεκτρονικού εμπορίου αυξήθηκε κατά 12% από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του 2021 σε σύγκριση με το 2020, ωστόσο υποστήριξε πως πίσω από τα αυξανόμενα επίπεδα συμφόρησης σε σημαντικούς λιμενικούς κόμβους κρύβονται πολλοί άλλοι παράγοντες.

Οι εταιρείες τακτικών γραμμών, σύμφωνα με τον κ. Sand, οι οποίες έχουν δεχτεί έντονη κριτική λόγω του αυξανόμενου κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων, έχουν αυξήσει τη διαθέσιμη χωρητικότητα στους κύριους εμπορικούς δρόμους, με τη χωρητικότητα στα δρομολόγια μεταξύ Ασίας και Βόρειας Αμερικής να αυξάνεται κατά 30,6% από την 1η Ιουλίου 2020 έως την 1η Ιουλίου 2021.

Ωστόσο, παρά την ενίσχυση της χωρητικότητας στο θαλάσσιο σκέλος των μεταφορικών αλυσίδων, ο κ. Sand υποστήριξε πως επιπρόσθετοι παράγοντες πίσω από τα αυξημένα επίπεδα συμφόρησης που παρατηρούνται είναι η διαθέσιμη χωρητικότητα στις ενδοχώριες μεταφορές και στις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, η διαθεσιμότητα εργατικού δυναμικού και το ωράριο λειτουργίας των λιμένων (κυρίως στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής).

Από την πλευρά του, ο Turloch Mooney, αναπληρωτής διευθυντής Διαχείρισης Προϊόντων στην IHS Markit, συμφώνησε με τα λεγόμενα του κ. Sand, υπερθεματίζοντας ότι η παγκόσμια λιμενική συμφόρηση δεν θα υποχωρήσει για κάποιο χρονικό διάστημα. «Με βάση τα διαθέσιμα δεδομένα, δεν βλέπουμε πραγματικά σημάδια ότι τα επίπεδα συμφόρησης βελτιώνονται», υποστήριξε, ενώ συμπλήρωσε πως, εάν δεν υπάρξει σημαντική πτώση στη ζήτηση, τα λιμάνια θα βρίσκονται υπό πίεση τουλάχιστον έως το τέλος του έτους, αν όχι για μεγάλο διάστημα εντός του 2022.

Ο κ. Sand πρόσθεσε ότι οι πιέσεις στο χερσαίο σκέλος των μεταφορικών αλυσίδων προκαλούνται επίσης από την αύξηση της συγκέντρωσης των προσεγγίσεων των πλοίων σε ορισμένους λιμενικούς κόμβους, όπως το Λος Άντζελες και το Λονγκ Μπιτς. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι όγκοι φορτίου που φορτοεκφορτώνονται κατά μέσο όρο σε κάθε πλοίο στο λιμάνι του Λονγκ Μπιτς έχουν αυξηθεί κατά 73% από το α΄ εξάμηνο του 2019 έως το α΄ εξάμηνο του 2021. Αυτό αποτελεί μια τεράστια αύξηση, αν σκεφτεί κανείς ότι τα τερματικά στο Λονγκ Μπιτς καλούνται πλέον να διαχειριστούν 7.000 εμπορευματοκιβώτια ανά πλοίο, όταν κατά το πρώτο μισό του 2019 ο μέσος όρος ήταν 4.000-4.500 εμπορευματοκιβώτια. Αυτή η αύξηση του όγκου διαχείρισης ανά πλοίο, σύμφωνα με τον κ. Mooney, αποτελεί και την πρώτιστη αιτία που δημιουργεί πιέσεις και συμφόρηση τόσο στους λιμένες όσο και στη μεταφορά των εμπορευμάτων προς την ενδοχώρα.

Φωτό: tawatchai07/ freepik

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.