
Όπως αναφέρει η BIMCO, η αγορά των τακτικών γραμμών εμφανίστηκε πολλάκις στα πρωτοσέλιδα των ΜΜΕ αυτό το καλοκαίρι, καθώς τόσο οι ναύλοι μεταφοράς όσο και τα επίπεδα της λιμενικής συμφόρησης συνέχισαν να αυξάνονται σε επίπεδα ρεκόρ. Το κλείσιμο συγκεκριμένων λιμένων, λόγω έξαρσης της πανδημίας Covid-19, βραχυκύκλωσε τις εξαγωγές, ενώ παράλληλα τα προβλήματα έλλειψης χωρητικότητας στους λιμένες εισαγωγής δυσχέραναν την ομαλή λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων. Τα φαινόμενα αυτά συνέβαλαν στη δημιουργία μιας άνευ προηγουμένου συμφόρησης στους λιμένες, με τα πλοία να παραμένουν ακινητοποιημένα έξω από τα λιμάνια και τα δρομολόγια των εταιρειών τακτικών γραμμών να υφίστανται σημαντικές καθυστερήσεις εβδομάδων.
Στα τέλη Αυγούστου, πάνω από 40 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων περίμεναν αρόδο, προκειμένου να δέσουν στα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς. Συνολικά, σύμφωνα με την BIMCO, το 90% των containerships που φτάνουν σε ένα λιμάνι πρέπει να παραμείνει αρόδο πριν κάποια αποβάθρα απελευθερωθεί. Με τη συμφόρηση να επεκτείνεται στα κινεζικά και βιετναμέζικα λιμάνια, λόγω της έξαρσης κρουσμάτων της Covid-19, πολλές εταιρείες τακτικών γραμμών αναπροσαρμόζουν τα δρομολόγιά τους, προκειμένου να αποφύγουν συγκεκριμένα λιμάνια.
Η σημαντική αύξηση των καθυστερήσεων σημαίνει ότι απαιτούνται περισσότερα πλοία προκειμένου να διατηρηθούν τα προγραμματισμένα δρομολόγια των εταιρειών τακτικών γραμμών. Σύμφωνα με την Alphaliner, η χωρητικότητα των πλοίων που δραστηριοποιούνται στους δύο κυριότερους εμπορικούς δρόμους (Άπω Ανατολή-Ευρώπη και Άπω Ανατολή-Βόρεια Αμερική) έφτασε τα 10,12 εκατ. TEUs την 1η Ιουλίου του 2021, αντιπροσωπεύοντας το 41,4% της συνολικής διαθέσιμης χωρητικότητας της αγοράς και καταγράφοντας αύξηση σε σχέση με έναν χρόνο πριν της τάξεως του 34,6%.
Ειδικότερα, η χωρητικότητα στον εμπορικό δρόμο Άπω Ανατολής-Ευρώπης αυξήθηκε σε σχέση με το 2020 κατά 19,7%, φτάνοντας τα 5,25 εκατ. TEUs, ενώ αντίστοιχα η χωρητικότητα στον εμπορικό δρόμο Άπω Ανατολής-Βόρειας Αμερικής αυξήθηκε κατά 30,6%.
Ωστόσο, ακόμα και με την προσθήκη επιπλέον πλοίων, οι θαλάσσιοι μεταφορείς δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις προγραμματισμένες αναχωρήσεις τους, γεγονός που οδηγεί σε ακυρώσεις είτε ολόκληρων δρομολογίων είτε συγκεκριμένων προσεγγίσεων σε λιμένες, καθώς η προσφορά, παρά την ύπαρξη ζήτησης, δεν μπορεί να ανταποκριθεί επαρκώς. Η προσθήκη χωρητικότητας σε εμπορικούς δρόμους που ήδη μαστίζονται από φαινόμενα συμφόρησης βοηθά ελάχιστα στην επίλυση των θεμελιωδών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες. Ο περιοριστικός παράγοντας, όπως σημειώνει η BIMCO, δεν είναι η χωρητικότητα στα πλοία, αλλά το πόσα εμπορευματοκιβώτια μπορούν να διακινήσουν τα λιμάνια και οι ενδοχώριοι μεταφορείς, καθώς και το πόσα κουτιά μπορούν να αποθηκευτούν τόσο σε χώρους προσωρινής εναπόθεσης εμπορευματοκιβωτίων όσο και στους τελικούς προορισμούς.
Ως εκ τούτου, η προσθήκη περισσότερων πλοίων σημαίνει περισσότερα έσοδα για τους θαλάσσιους μεταφορείς, αλλά και μεγαλύτερους χρόνους αναμονής για τα εν λόγω πλοία έξω από τους λιμένες, καθώς η επιπρόσθετη χωρητικότητα δεν επιλύει τα προβλήματα διαχείρισης που εντοπίζονται στη στεριά. Τέλος, σύμφωνα με την ΒΙΜCO, η αναδιάταξη του στόλου των εταιρειών δημιουργεί ζητήματα χωρητικότητας και στους δευτερογενείς εμπορικούς δρόμους, όπως γίνεται εμφανές στην περίπτωση της Αφρικής, όπου η διαθέσιμη χωρητικότητα μειώθηκε σε σχέση με το 2020 κατά 6,5%.
Με τη δυναμική της αγοράς, βάσει εκτιμήσεων, να παραμένει ισχυρή έως και το 2022, η BIMCO προειδοποιεί ότι η κατάσταση στην αγορά (από άποψη συμφόρησης, επιπέδου ναύλων και χωρητικότητας) μπορεί να χειροτερέψει περαιτέρω, πριν αρχίσει να ομαλοποιείται εκ νέου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμα σημαντικό ορόσημο στο πρόγραμμα επέκτασης και ανανέωσης του στόλου της κατόρθωσε η Aegean Shipping. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,…
Σημάδια σταθεροποίησης παρουσιάζει η ναυλαγορά των LPG carriers, καθώς η περασμένη εβδομάδα ολοκληρώθηκε δίχως μεταβολές στους ναύλους. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής…
Εν μέσω ριζικών αλλαγών και μεταβολών στον κλάδο των αερομεταφορών, οι τάσεις ανόδου της παγκόσμιας ζήτησης για αεροπορικά καύσιμα αναμένεται να ανατραπούν προσεχώς. Συγκεκριμένα,…
O Νοτιοκορεάτης Lee Tae-Young επιλέχθηκε να λάβει το φετινό «Βραβείο ανδρείας στη θάλασσα», σε αναγνώριση των ηρωικών πράξεών του για τη διάσωση 12 συναδέλφων…
Καθώς η επιθετική εμπορική πολιτική του Αμερικανού Προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, κλιμακώνεται με την επιβολή υψηλότερων δασμών, πρόσφατη έκθεση της Veson Nautical εστιάζει στον αντίκτυπο…
Η επιστολή που ανάρτησε ο Αμερικανός Πρόεδρος, Ντοναλντ Τραμπ, χθες 12 Ιουλίου 2025, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέσω της οποίας ανακοίνωνε την επιβολή δασμού…
Στα προϊόντα που εισάγονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις ΗΠΑ θα επιβάλλεται δασμός 30% από την 1η Αυγούστου, ανέφερε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ…
Συνέχεια στο μπαράζ των διεθνών συμφωνιών με επίκεντρο τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έδωσαν πρόσφατα Petronas και Venture Global. Συγκεκριμένα, η Petronas, μέσω…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ