Παγκόσμιος στόλος containerships: Αύξηση των νέων παραγγελιών και μείωση των διαλύσεων

Παγκόσμιος στόλος containerships: Αύξηση των νέων παραγγελιών και μείωση των διαλύσεων

223
Παγκόσμιος στόλος containerships: Αύξηση των νέων παραγγελιών και μείωση των διαλύσεων

Μια ματιά στην πλευρά της προσφοράς στην αγορά τακτικών γραμμών, σύμφωνα με την BIMCΟ, αρκεί για να επιβεβαιώσει την αγανακτισμένη προσπάθεια των θαλάσσιων μεταφορέων να αποκτήσουν επιπρόσθετη χωρητικότητα. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι, από τις αρχές της χρονιάς, 386 containerships συνολικής χωρητικότητας 3,4 εκατ. TEUs έχουν παραγγελθεί έως τώρα. Με τα ναυπηγεία να έχουν κατακλυστεί από τις νέες παραγγελίες, εντός του 2023 και του 2024 αναμένεται να εισρεύσουν στην αγορά συνολικά 3,1 εκατ. TEUs (1,6 εκατ. TEUs το 2023 και 1,5 εκατ. TEUs το 2024). Επιπροσθέτως, άλλα 375.000 TEUs αναμένεται να παραδοθούν το 2025, καθώς, με δεδομένο τον μεγάλο όγκο παραγγελιών στα ναυπηγεία, οποιαδήποτε παράδοση νωρίτερα καθίσταται δύσκολο να εξασφαλιστεί.

Σύμφωνα με την BIMCO, οι περισσότερες από τις παραγγελίες αφορούν πλοία χωρητικότητας 13.000 έως 16.999 TEUs. Συνολικά 146 πλοία αυτού του μεγέθους, συνολικής χωρητικότητας 2,1 TEUs, έχουν παραγγελθεί έως τώρα φέτος. Αντίστοιχα, οι παραγγελίες για containerships άνω των 20.000 TEUs φτάνουν συνολικά τις 22, με τη χωρητικότητα των εν λόγω πλοίων να αγγίζει το 0,5 εκατ. TEUs.

Πέραν των νεότευκτων, ωστόσο, οι θαλάσσιοι μεταφορείς επιδιώκουν να αυξήσουν τη χωρητικότητά τους πιο άμεσα μέσα από τη δευτερογενή αγορά, η οποία έχει αρχίσει επίσης να αναθερμαίνεται. Συνολικά 363 πλοία έχουν μέχρι στιγμής αλλάξει χέρια εντός του 2021, με τις τιμές να αυξάνονται με γρήγορους ρυθμούς όσο η διαθεσιμότητα υπάρχουσας χωρητικότητας φθίνει. Ενδεικτικό της κατάστασης στη δευτερογενή αγορά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποτελεί το γεγονός ότι, ενώ τον Ιανουάριο η μέση τιμή πώλησης ανά TEU ήταν $2.300, τον Αύγουστο η μέση τιμή ανά TEU είχε εκτιναχθεί στα $12.900. Συνολικά, βάσει των τιμών πώλησης των containerships στη δευτερογενή αγορά, η μέση τιμή ανά TEU, σύμφωνα με την BIMCO, εκτιμάται ότι έχει αυξηθεί πάνω από 400% φέτος.

Δεδομένων των προοπτικών κερδοφορίας τόσο για τις εταιρείες τακτικών γραμμών όσο και για τους πλοιοκτήτες στη δευτερογενή αγορά, ο αριθμός των containerships προς διάλυση έχει μειωθεί δραστικά. Από τον Ιούνιο, μόνο δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χωρητικότητας 890 ΤΕUs, έχουν διαλυθεί, ενώ από τις αρχές του έτους 15 πλοία συνολικής χωρητικότητας 11.681 ΤΕUs έχουν αποσυρθεί από την αγορά. Σύμφωνα με την BIMCO, όσο συνεχίζεται η ανοδική πορεία της αγοράς και η νέα χωρητικότητα που έχει παραγγελθεί φέτος είναι ακόμη στη διαδικασία κατασκευής, τα ποσοστά διαλύσεων των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα παραμείνουν χαμηλά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, από τη χωρητικότητα που αναμένεται να παραδοθεί εντός του 2021, περίπου τα δύο τρίτα έχουν ήδη παραληφθεί. Η εισροή νέας χωρητικότητας στην αγορά, σε συνδυασμό με τα χαμηλά επίπεδα διαλύσεων, σημαίνει ότι ο στόλος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει ήδη αυξηθεί κατά 2,5% το 2021. Μάλιστα, αν στα 680.000 TEUs που έχουν ήδη παραδοθεί φέτος προστεθούν και τα υπόλοιπα 280.500 TEUs που αναμένονται έως το τέλος του έτους, η αύξηση της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου containerships, σύμφωνα με την BIMCO, Θα φτάσει το 3,8%

Τέλος, η μεγέθυνση του στόλου αναμένεται να επιβραδυνθεί προσωρινά το 2022, πριν τα πλοία που παραγγέλθηκαν στο τέλος του 2020 και το 2021 εισέλθουν στην αγορά (από το 2023 έως το 2025) και αυξήσουν ξανά τον ρυθμό ανάπτυξης του παγκόσμιου στόλου.

Φωτό: Nic Bothma/ AΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.