
To «βραχυκύκλωμα» που παρατηρείται στις εφοδιαστικές αλυσίδες, ως απόρροια της πανδημίας του κορονοϊού, έχει οδηγήσει σε σημαντικές ελλείψεις πρώτων υλών και, συνεπώς, σε μείωση της βιομηχανικής παραγωγής σε πολλά μέρη του κόσμου. Ελλείψεις εμπορευματοκιβωτίων σημειώθηκαν σε Κίνα, Βιετνάμ και Νότια Κορέα και τον Αύγουστο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αυτοκινητοβιομηχανία. Η έλλειψη τσιπ και άλλων πρώτων υλών, όπως χάλυβα, επηρεάζει σημαντικά την προσφορά και τις τιμές νέων αυτοκινήτων που εισέρχονται στην αγορά, ζήτημα που δεν φαίνεται ότι θα επιλυθεί άμεσα. Στο πλαίσιο αυτό, η Jaguar Land Rover (JLR) έχει ενημερώσει εταιρείες leasing για σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις αυτοκινήτων τους, ενώ η Mercedes-Benz έχει αφαιρέσει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά από μοντέλα της από τα τέλη Ιουνίου μέχρι νεωτέρας. Παράλληλα, η Toyota ανακοίνωσε μείωση της παγκόσμιας παραγωγής της κατά 40% τον Σεπτέμβριο. Ίδια περίπου είναι η εικόνα για ηλεκτρικές συσκευές, έπιπλα, είδη ένδυσης, τρόφιμα, ενέργεια κ.ά.
Η έλλειψη πρώτων υλών, βέβαια, είναι και αποτέλεσμα της μείωσης του εργατικού δυναμικού των παγκόσμιων προμηθευτών. Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο CEO της Caterpillar, Jim Umpleby, ανέδειξε αυτό το ζήτημα, το οποίο, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες, επηρεάζει έντονα την παραγωγή της εταιρείας του.
Προς επίρρωσιν των ανωτέρω αξίζει να σημειωθεί ότι η αμερικανική βιομηχανική παραγωγή του Αυγούστου αυξήθηκε κατά μόλις 0,2%. Βέβαια, για την οριακή αυτή αύξηση σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε και ο τυφώνας Άιντα, πέραν των προαναφερθέντων ζητημάτων.
Επιπλέον, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ο δείκτης χρόνου παράδοσης προϊόντων από προμηθευτές υποχώρησε σε οκτώ από τις εννέα οικονομίες της Ασίας τον Αύγουστο και κατά μέσο όρο άγγιξε τις 41,3 μονάδες, αρκετά χαμηλότερα από το φράγμα των 50 μονάδων.
Οι προαναφερθείσες συνιστώσες οδηγούν τις τιμές βασικών προϊόντων στα ύψη και εν τέλει επηρεάζουν το εισόδημα των καταναλωτών παγκοσμίως. Αναλυτές και οικονομολόγοι δεν κρύβουν την ανησυχία τους για ένα επί μακρόν κύμα πληθωρισμού, ενώ αντιθέτως στους κόλπους της ΕΚΤ και της Fed υπάρχει η πεποίθηση ότι ο πληθωρισμός σύντομα θα «ταβανιάσει».
Σε κάθε περίπτωση, προσφορά και ζήτηση προϊόντων δεν φαίνεται ότι θα φτάσουν σύντομα σε ισορροπία, δυσχεραίνοντας τα οικονομικά του τελικού καταναλωτή, και ο φετινός χειμώνας προμηνύεται αρκετά δύσκολος.
Φωτό: Alex Plavevski/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η τουρκική κρατική πετρελαϊκή εταιρεία, TPAO, φέρεται να αγόρασε δύο πλωτά γεωτρύπανα από τη Νορβηγία για έρευνες φυσικού αερίου βαθέων υδάτων. Σύμφωνα με τουρκικό…
Μετά την πρώτη προσθαλάσσωση στην Πάτμο, η Hellenic Seaplanes ανοίγει τα φτερά της και για τη Σκύρο, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή συνδεσιμότητας στο Αιγαίο.…
Η Διεύθυνση Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής γνωστοποίησε, ότι με επιστολή του αρμόδιου γραφείου της Αμερικανικής Ακτοφυλακής, ολοκληρώθηκε η διαδικασία ανανέωσης…
Δύο μέλη του πληρώματος του Eternity C σκοτώθηκαν μετά την επίθεση που δέχθηκε χθες το υπό λιβεριανή σημαία φορτηγό πλοίο με θαλάσσια drones και…
Διαχρονικά, η ναυτιλιακή βιομηχανία επηρεάζεται άμεσα από τις διεθνείς οικονομικές εξελίξεις. Ωστόσο, η φύση της βιομηχανίας είναι τέτοια, που οι αναδιατάξεις των εμπορικών ροών…
Σε 3,45 εκατ. επιβάτες ανήλθε η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας κατά τη διάρκεια του Ιουνίου 2025, σημειώνοντας αύξηση κατά 4,6% σε σύγκριση…
Η Νότια Κορέα ζήτησε επίσημα από τις ΗΠΑ την εξαίρεσή της από την εφαρμογή των λιμενικών τελών που έχουν επιβάλει οι τελευταίες σε όλα…
Εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ενέργειας από την Ινδονησία και τις Ηνωμένες Πολιτείες υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας (Memorandum of Understanding ‒ MoU) δεκάδων δισεκατομμυρίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ