Reefers: Σημαντική άνοδος των ναύλων με αισιόδοξες εκτιμήσεις για το επόμενο έτος

Reefers: Σημαντική άνοδος των ναύλων με αισιόδοξες εκτιμήσεις για το επόμενο έτος

169
Reefers: Σημαντική άνοδος των ναύλων με αισιόδοξες εκτιμήσεις για το επόμενο έτος
Φωτό: Thanasis Papazacharias/ Pixabay

Η πορεία της ναυλαγοράς των τακτικών γραμμών για το τρέχον έτος μπορεί να χαρακτηριστεί εντυπωσιακή. Τους τελευταίους μήνες, η ελλιπής μεταφορική ικανότητα του διεθνή στόλου δεν μπορεί να προσαρμοστεί στους ρυθμούς της ζήτησης. Αυτή η βραχυπρόθεσμη ανελαστικότητα της προσφοράς, σε συνάρτηση με άλλους λόγους όπως είναι η συμφόρηση που παρατηρείται στους διεθνείς λιμένες, έχει οδηγήσει στην καταγραφή ιδιαίτερα ισχυρών ναύλων. Συγκεκριμένα, η αύξηση των ναύλων στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την αρχή του έτους, ήταν -κατά μέσο όρο- μεγαλύτερη από 100%, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της Drewry.

Επιπλέον, σημαντική αύξηση έχει καταγραφεί και στα ναύλα των reefers για το 2021, η οποία όμως δεν απολαμβάνει την προσοχή που της αρμόζει. Ειδικότερα, ο Global Reefer Container Freight Rate Index της Drewry κατέγραψε άνοδο 32% το β’ τρίμηνο του 2021, από την αρχή του έτους.  Υπενθυμίζεται, ότι ο  δείκτης αυτός υπολογίζεται ως ο σταθμικός μέσος των ναύλων  στις 15 σημαντικότερες θαλάσσιες  εμπορικές οδούς μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ψυγείων (reefer). Μάλιστα, εκτιμάται πως η αυξητική τάση του δείκτη θα διατηρηθεί και στο γ’ τρίμηνο  κατά το τέλος του οποίου η αύξηση του δείκτη αναμένεται να φτάσει έως και το 50%.

Πηγή: Drewry
Πηγή: Drewry

Ωστόσο, η αυξητική τάση των ναύλων των reefers δεν ήταν ίση σε όλους τους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους.  Ειδικότερα, μεγάλη άνοδος παρατηρήθηκε στις κύριες διαδρομές Ανατολής-Δύσης, ενώ μικρότερη άνοδος σε εκείνες του Βορρά-Νότου. Ένας από τους κινητήριους μοχλούς της αύξησης των ναύλων είναι η μειωμένη προσφορά χωρητικότητας, η οποία αναγκάζει τους φορτωτές ευπαθών αγαθών να ανταγωνίζονται εκείνους που θέλουν να μεταφέρουν ξηρά φορτία, για μία θέση στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.  Ωστόσο, καθώς οι ελλείψεις εμπορευματοκιβωτίων ψυγείων αναμένεται να συνεχιστούν σε συγκεκριμένους εμπορικούς δρόμους καθ’ όλη την περίοδο αιχμής, φορτωτές ξηρού φορτίου επανεξετάζουν τους τρόπους μεταφοράς των προϊόντων τους προκειμένου να αποφύγουν τη συμφόρηση που μαστίζει τις εφοδιαστικές αλυσίδες εμπορευματοκιβωτίων.

Επιπροσθέτως, εκτιμάται πως ο όγκος θαλάσσιων μεταφορών ευπαθών αγαθών, σε παγκόσμιο επίπεδο, μειώθηκε το 2020 κατά 0,4%, στους 132 εκατ. τόνους. Παράλληλα, η Drewry εκτιμά ότι το ποσοστό των ευπαθών αγαθών που μεταφέρθηκε μέσω εξειδικευμένων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων reefer έπεσε στο 12%. Όμως, o αριθμός των μεταφερθέντων εμπορευματοκιβωτίων reefer αυξήθηκε κατά 0,3%, φτάνοντας τα 5,4 εκατ. TEUs κατά το 2020.

Τέλος, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο η αύξηση των θαλάσσιων μεταφορών reefers το α’ εξάμηνο του 2021, ήταν ίση με 4,8%. Ωστόσο, για το υπόλοιπο του έτους εκτιμάται μικρότερη άνοδος σε σχέση με εκείνη που εκτιμάται για τα ξηρά φορτία. Αντίστροφη τάση αναμένεται ωστόσο για το 2022 καθώς οι ναύλοι  μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων reefer εκτιμάται ότι θα ανέβουν περαιτέρω σε αντίθεση με αυτούς του ξηρού φορτίου, οι οποίοι αναμένεται να μειωθούν.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.