
Τη Δευτέρα 9 Αυγούστου η Διακυβερνητική Επιτροπή για την Αλλαγή του Κλίματος (Ιntergovernmental Panel on Climate Change – IPCC) του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) δημοσίευσε την εκτενή έκθεση της για την κατάσταση του κλίματος στον πλανήτη, τρεις μήνες πριν την COP26, την Διάσκεψη για την Κλιματική Αλλαγή, που θα λάβει χώρα στην πόλη της Γλασκώβης. Για την έκθεση αυτή, αξιοποιήθηκαν παραπάνω από 14.000 επιστημονικές έρευνες.
Αρχικά, όπως σημειώνει η έκθεση, η υπερθέρμανση του πλανήτη είναι επικίνδυνα κοντά στο να τεθεί εκτός ελέγχου και αυτό αποτελεί αδιαμφισβήτητα ευθύνη του ανθρώπινου είδους. Ήδη, η υψηλή ποσόστωση αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα είναι αρκετή για να διαταράξει περαιτέρω το κλίμα για τις επόμενες δεκαετίες. Άλλωστε, οι καταστροφικές συνέπειας της αύξησης 1,1 βαθμών Κελσίου που έχει παρατηρηθεί σε σχέση με τα επίπεδα της προ-βιομηχανικής εποχής είναι εμφανείς. Καύσωνες που παλαιότερα λάμβαναν χώρα μία φορά ανά πενήντα έτη έχουν μετατραπεί σε φαινόμενα δεκαετίας. Ταυτόχρονα, οι τροπικοί κυκλώνες γίνονται ισχυρότεροι και οι πλημμύρες έχουν ενταθεί ενώ ανομβρίες συμβαίνουν κατά πολύ συχνότερα.
Ακόμη, η κλιματική αλλαγή, έως ένα βαθμό, είναι μη αναστρέψιμη. Ειδικότερα, ακόμη και με σημαντική μείωση των εκπομπών μέσα στην επόμενη δεκαετία, η θερμοκρασία του πλανήτη δύναται να αυξηθεί κατά 1,5 βαθμούς Κελσίου έως το 2040 και ίσως 1,6 βαθμούς έως το 2060. Ενώ, αν συνεχίσουμε την τωρινή μας πορεία, η αύξηση της θερμοκρασίας δύναται να φτάσει τους 2 βαθμούς Κελσίου έως το 2060 και τους 2,7 έως το τέλος του αιώνα. Το χειρότερο δυνατό σενάριο προβλέπει αύξηση κατά 4,4 βαθμούς Κελσίου, σε σχέση με τον μέσο όρο της προ-βιομηχανικής εποχής, μέχρι τις τελευταίες δύο δεκαετίες του αιώνα.
Παράλληλα, τα επίπεδα θαλάσσης θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν για εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες χρόνια. Συγκεκριμένα, ακόμη κι αν η αύξηση της θερμοκρασίας περιοριστεί στους 1,5 βαθμούς Κέλσιου, η μέση στάθμη του θαλάσσιου νερού θα αυξηθεί κατά 2 έως 3 μέτρα. Σημειώνεται, πως η αύξηση αυτή, της θερμοκρασίας, θεωρείται η μεγαλύτερη αύξηση την οποία μπορεί να διαχειριστεί το ανθρώπινο είδος, χωρίς τον κίνδυνο οικονομικής και κοινωνικής αναταραχής.
Επιπροσθέτως, ενώ τις τελευταίες δεκαετίες, οποιαδήποτε συζήτηση για την κλιματική αλλαγή κατέληγε στην ανάγκη για μείωση του διοξειδίου του άνθρακα, η IPCC επικεντρώνει την προσοχή της στο μεθάνιο. Βάσει της έκθεσης, για να σωθεί ο πλανήτης, πρέπει να μειωθούν άμεσα, οι εκπομπές μεθανίου. Υπογραμμίζεται, πως η ύπαρξη ενός μορίου μεθανίου στην ατμόσφαιρα προκαλεί μεγαλύτερη θέρμανση από ένα μόριο διοξειδίου του άνθρακα.
Έτσι, παρότι το μεθάνιο παραμένει στην ατμόσφαιρα για περίπου δύο δεκαετίες, ενώ το διοξείδιο του άνθρακα για εκατοντάδες χρόνια, το μεθάνιο μπορεί να αποδειχθεί αρκετά επιβλαβές βραχυπρόθεσμα. Υπολογίζεται, ότι το μεθάνιο σε παγκόσμια κλίμακα είναι υπεύθυνο για περίπου το 30% της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη σε σχέση με τα επίπεδα της προ-βιομηχανικής εποχής.
Σε μια περίοδο που η δημόσια συζήτηση για την κλιματική αλλαγή είναι πιο επίκαιρη από ποτέ, η έκθεση της IPCC κρούει ισχυρά τον κώδωνα του περιβαλλοντικού κινδύνου.
Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε ολόκληρη την έκθεση: AR6 Climate Change 2021 – Sixth Assessment Report – IPCC.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ