Ασφάλεια στη ναυτιλία: Τα ευρήματα νέας έκθεσης

Ασφάλεια στη ναυτιλία: Τα ευρήματα νέας έκθεσης

160
Ασφάλεια στη ναυτιλία: Τα ευρήματα νέας έκθεσης

Η ασφαλιστική εταιρεία Allianz δημοσιοποίησε πρόσφατα την ετήσια έκθεση Safety and Shipping Review, τα ευρήματα της οποίας παρουσιάζουν σημαντικό ενδιαφέρον.

Πιο συγκεκριμένα, στην έκθεση σημειώνεται ότι o ναυτιλιακός κλάδος συνέχισε τη μακροπρόθεσμη θετική τάση σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και το 2020 ο αριθμός των απωλειών πλοίων άνω των 100 GT ήταν 49 έναντι 48 το 2019. Σε βάθος δεκαετίας ο αριθμός των απωλειών στη ναυτιλία έχει υποχωρήσει κατά 50% καθώς το 2011 οι απώλειες που καταγράφηκαν ήταν 98. H Allianz επισημαίνει ότι η σημαντική αυτή μείωση αντανακλά τη μεγάλη έμφαση και την ανάληψη δράσης από πλευράς της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας σε θέματα ασφάλειας. Ωστόσο, η ασφαλιστική εταιρεία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το γεγονός ότι, το 2020, για πρώτη φορά τα πέντε τελευταία χρόνια, ο αριθμός των απωλειών παρουσίασε αύξηση έστω και οριακή.

Η Νότια Κίνα, η Ινδοκίνα, οι Φιλιππίνες και η Ινδονησία αποτέλεσαν το ‘’hotspot’’ των διεθνών απωλειών πλοίων το 2020 καθώς στα συγκεκριμένα ύδατα σημειώθηκαν 16 τέτοια περιστατικά, ήτοι το 1/3 των συνολικών. Αυξημένα ήταν τα περιστατικά απωλειών στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα (7) και στον Αραβικό Κόλπο.

Eιδική αναφορά κάνει η Allianz στην ανθρωπιστική κρίση των αλλαγών πληρωμάτων, σημειώνοντας ότι ο παρατεταμένος χρόνος παραμονής πάνω στα πλοία οδηγεί σε ψυχική και σωματική κόπωση των ναυτικών, η οποία με τη σειρά της ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά τη λήψη σωστών αποφάσεων με συνεπακόλουθο αντίκτυπο στην ασφάλεια.

Με αφορμή το πρόσφατο περιστατικό του Ever Given στο Σουέζ, στην έκθεση αναφέρεται ότι η γενικευμένη τάση ναυπήγησης ολοένα και μεγαλύτερων πλοίων εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια δεδομένου ότι οι εγκαταστάσεις και οι εξοπλισμοί διαχείρισης πλοίων στα λιμάνια έχουν περιορισμένη δυναμικότητα. Την ίδια ώρα, οι πυρκαγιές σε πολύ μεγάλα πλοία είναι ολοένα και συχνότερες τα τελευταία χρόνια και το 2019 σημειώθηκαν 40 τέτοια περιστατικά κάθε δέκα ημέρες, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ. Η κατάσταση μπορεί να βελτιώθηκε οριακά το 2020, ωστόσο ο αριθμός των πυρκαγιών σε πλοία κινήθηκε και πάλι πάνω από τον μέσο όρο. Η Allianz υπογραμμίζει ότι το μέγεθος του πλοίου έχει άμεση συσχέτιση με κάποια πιθανή απώλεια και ως εκ τούτου τα Ro-Ro, τα car carriers και τα μεγάλα containerships έχουν αυξημένη πιθανότητα πρόκλησης πυρκαγιάς.

Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει το εύρημα της Allianz ότι τα claims ενδέχεται να αυξηθούν στο μέλλον και λόγω της κλιματικής αλλαγής, η οποία είναι υπεύθυνη για ακραία καιρικά φαινόμενα, που με τη σειρά τους οδηγούν σε καθυστερήσεις και ανισορροπίες στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Δεν είναι άλλωστε λίγες οι αναφορές για τη μείωση της στάθμης νερού σημαντικών πλωτών αρτηριών όπως είναι ο Ρήνος και ο Παρανά.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.