
Στις 8 Ιουνίου 2021 αναγνωρίστηκε επίσημα, από το National Geographic, η ύπαρξη του Νότιου Ωκεανού, της μάζας νερού που «αγκαλιάζει» την Ανταρκτική. Πάντως, ακόμη και πριν από την επισημοποίηση, διάφοροι επιστήμονες ανά τον κόσμο χρησιμοποιούσαν τη συγκεκριμένη ονομασία για να περιγράψουν την εν λόγω μάζα νερού.
Τα περισσότερα νερά που περιβάλλουν την Ανταρκτική σε απόσταση 60 μοιρών νότιου γεωγραφικού πλάτους αποτελούν τον Νότιο Ωκεανό. Τα όρια του ωκεανού καθορίζονται από το ρεύμα Antarctic Circumpolar Current (ACC), το οποίο εικάζεται πως σχηματίστηκε περίπου 34 εκατ. χρόνια πριν, όταν η Ανταρκτική χωρίστηκε από τη Νότια Αμερική.
Το ACC ρέει από τα δυτικά στα ανατολικά γύρω από την Ανταρκτική και τα νερά του είναι πιο κρύα, όμως λίγο λιγότερο αλμυρά, από τα νερά του ωκεανού στον βορρά. Ακόμη, το ACC μεταφέρει περισσότερο νερό από οποιοδήποτε άλλο ωκεάνιο ρεύμα, τραβώντας νερά από τον Ατλαντικό, τον Ειρηνικό και τον Ινδικό Ωκεανό. Έτσι, το ACC συνεισφέρει στο παγκόσμιο σύστημα κυκλοφορίας των νερών, μεταφέροντας θερμότητα σε όλο τον πλανήτη. Επιπλέον, λόγω της ψυχρότητας των υδάτων του, το ACC παγιδεύει ποσότητες άνθρακα. Είναι ξεκάθαρο πως το ACC είναι ιδιαίτερα σημαντικό για το κλίμα του πλανήτη.
Η ανθρώπινη επίδραση στο κλίμα είναι εμφανής και στο ACC, καθώς επιστήμονες έχουν αναφέρει πως πλέον το νερό που μεταφέρεται μέσω του ACC είναι πιο ζεστό. Το ρεύμα που καθορίζει τα όρια του Νότιου Ωκεανού είναι και εκείνο που προστατεύει τη βιοποικιλότητα της Ανταρκτικής. Άλλωστε, υπάρχουν χιλιάδες είδη τα οποία απαντώνται μονάχα εκεί.
Το National Geographic ελπίζει πως η αναγνώριση του πέμπτου ωκεανού θα συντελέσει στη βαθύτερη γεωγραφική γνώση των νεότερων γενεών, οδηγώντας στο να υπάρχει περισσότερη ενημέρωση για τα ύδατα αυτά και τη σπουδαιότητά τους. Έτσι, οι νεότερες γενιές θα αναπτύξουν μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση σε θέματα θαλάσσιου περιβάλλοντος και της προστασίας του, φιλοδοξεί το National Geographic.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ