Bulk carriers: Με αμείωτο ρυθμό η ανάταση της αγοράς

Bulk carriers: Με αμείωτο ρυθμό η ανάταση της αγοράς

426
Bulk carriers: Με αμείωτο ρυθμό η ανάταση της αγοράς

Το 2021 αποτελεί μέχρι στιγμής έτος ρεκόρ για ορισμένες ναυτιλιακές αγορές και θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές, καθώς η παγκόσμια οικονομία ανακάμπτει από τον σφοδρό αντίκτυπο της πανδημίας.

Με βάση δεδομένα της VesselsValue, παρακάτω παρατίθεται μια ανάλυση για τους λόγους εκτόξευσης των ναύλων των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου. Η εικόνα σαφώς δεν διαφέρει πολύ για τα containerships.

Το ξεκίνημα του 2021 δεν μαρτυρούσε σε καμία περίπτωση την ενίσχυση της ναυλαγοράς των bulk carriers που ακολούθησε. Κατά τη VesselsValue, οι ναύλοι για όλα τα μεγέθη bulkers έχουν καταγράψει υψηλά δεκαετίας το α΄ εξάμηνο, ενώ ο BDI στις 29 Ιουνίου έφτασε στα επίπεδα ρεκόρ των 3.418 μονάδων, αριθμός που έχει να καταγραφεί από τον Ιούλιο του 2010.

H VesselsValue στην ανάλυσή της σημειώνει ότι οι συνθήκες της ναυλαγοράς το α΄ εξάμηνο του 2021 έχουν διαφοροποιηθεί σημαντικά σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Όπως προκύπτει και από το παρακάτω γράφημα, ενώ η αγορά των Capesizes κατέγραψε ετήσια μείωση 7-8% στα τονομίλια κατά την έναρξη των περιορισμών λόγω πανδημίας πέρυσι, φέτος η εικόνα είναι τελείως διαφορετική και παρατηρείται μια αύξηση της τάξης του 5% στα τονομίλια των συγκεκριμένων πλοίων. Παρόμοια θετική είναι η πορεία των τονομιλίων και για τα μικρότερα μεγέθη, με τα Supramaxes να καταγράφουν ετήσια αύξηση άνω του 10% το α΄ εξάμηνο.

γραφημα 1
Γράφημα 1: Η ανάπτυξη των τονομιλίων από τον Ιανουάριο του 2019 έως τον Ιούνιο του 2021.

Σιδηρομετάλλευμα

Οι πολύ ισχυρές εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο για την καλή εικόνα της ναυλαγοράς των Capesizes. Συνδυαστικά οι εξαγωγές iron ore από Αυστραλία και Βραζιλία ήταν αυξημένες φέτος κατά 20 εκατ. τόνους σε σχέση με πέρυσι. Μάλιστα η ανάπτυξη αυτή προήλθε κυρίως από τη Βραζιλία, η οποία εξήγαγε το α΄ εξάμηνο 24 εκατ. τόνους iron ore περισσότερους συγκριτικά με πέρυσι και συνεπώς οι όποιες απώλειες από τις αυστραλιανές εξαγωγές αντισταθμίστηκαν.

γραφημα 2
Γράφημα 2. Η πορεία των εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας και της Αυστραλίας.

Άνθρακας

Οι εξελίξεις στο θαλάσσιο εμπόριο θερμικού άνθρακα επίσης υπήρξαν υποστηρικτικές για την αγορά των dry. Oι γεωπολιτικές εντάσεις μεταξύ Κίνας και Αυστραλίας οδήγησαν την πρώτη στην απαγόρευση εισαγωγών άνθρακα από τη δεύτερη το γ΄ τρίμηνο του περασμένου έτους. Η εξέλιξη αυτή είχε ισχυρό αντίκτυπο για την αγορά. Η Κίνα, μην μπορώντας να προμηθευτεί άνθρακα από την Αυστραλία, έστρεψε το βλέμμα της σε αγορές όπως η Νότια Αφρική και η Κολομβία. Ουσιαστικά οι μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ αυτών των χωρών μεταφράζονται σε αύξηση των τονομιλίων, εξέλιξη ιδιαίτερα καλή για τη ναυλαγορά. Την ίδια ώρα παρατηρείται μια μεταστροφή των εξαγωγών άνθρακα από τα ανατολικά λιμάνια της Ρωσίας, που παραδοσιακά κατευθύνονταν στην Ιαπωνία και στη Νότια Κορέα, προς την Κίνα.

Γραφημα 3
Γράφημα 3. Οι κύριοι προορισμοί για τον θερμικό άνθρακα της Κίνας.

Στον αντίποδα, οι αυστραλιανές εξαγωγές πλέον κατευθύνονται προς άλλους προορισμούς μετά την κινεζική απαγόρευση. Η VesselsValue τονίζει ότι, ενώ οι εξαγωγές της Αυστραλίας προς την Κίνα έχουν μειωθεί κατά περίπου 30 εκατ. ανά τρίμηνο από το β΄ τρίμηνο του 2020 και έπειτα, οι αντίστοιχες ροές προς την Ινδία, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία έχουν αυξηθεί κατά 15 εκατ. τόνους, 5 εκατ. τόνους και 3 εκατ. τόνους αντίστοιχα.

Και ενώ η διαφοροποίηση αυτή έχει ωφελήσει σημαντικά τα Capesizes, ο αντίκτυπος είναι μεγάλος για τα Panamaxes και τα μικρότερα bulk carriers. H VesselsValue εκτιμά ότι οι παράγοντες που έχουν οδηγήσει στην ανάταση της ναυλαγοράς στα dry θα συνεχιστούν και για το υπόλοιπο του έτους και ίσως ενισχυθούν περαιτέρω το γ΄ και δ΄ τρίμηνο λόγω εποχικότητας.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.