
Τα containerships αποτελούν θεμέλιο λίθο της μεταφοράς και της παράδοσης αγαθών σε παγκόσμια κλίμακα. Πλέον, στον απόηχο της πανδημίας Covid-19, ο κλάδος των τακτικών γραμμών βιώνει, παράλληλα, μια ιστορική εποχή πολύ υψηλών ναύλων. Ενδεικτικά, το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι περίπου πέντε φορές μεγαλύτερο της μέσης τιμής των τελευταίων 12 ετών.
Σημαντικό ρόλο στην απότομη αύξηση των ναύλων διαδραματίζει η μείωση της προσφοράς, σύμφωνα με τον Jan Hoffmann, Head of Trade Logistics της UNCTAD. Ειδικότερα, η μείωση της προσφοράς έχει προκληθεί από τρεις βασικούς λόγους: Αρχικά, η γρήγορη ανάκαμψη του εμπορίου που πραγματοποιείται μέσω containerships, το οποίο διευκόλυνε η ταχεία «ανάρρωση» της Κίνας από την πανδημία. Την ίδια ώρα, οι υγειονομικοί περιορισμοί δημιουργούν συμφόρηση στα λιμάνια, μειώνοντας ουσιαστικά την προσφορά containerships. Τέλος, η δυναμικότητα της προσφοράς, η οποία δεν αυξάνεται τόσο γρήγορα όσο η ζήτηση.
Όσον αφορά το πώς επηρεάζεται ένας καταναλωτής από τα αυξημένα ναύλα, αυτό έχει να κάνει με τον βαθμό στον οποίο το κόστος της αύξησης μεταφέρεται στην τιμή του τελικού προϊόντος. Ανάλογα με τον τύπο και το κόστος του αγαθού, το ποσοστό της αξίας που αντανακλάται στην τιμή των ναύλων δύναται να διαφέρει σημαντικά.
Το πόσο θα διαρκέσει η «χρυσή εποχή» των containerships είναι ακόμη άγνωστο, όμως ο Jan Hoffmann θεωρεί πως τα ναύλα των τακτικών γραμμών θα παραμείνουν σε υψηλότερα του μέσου όρου επίπεδα για αρκετά χρόνια.
Πάντως, η εικόνα της τελευταίας δεκαετίας ήταν αρκετά διαφορετική. Οι εταιρείες διαχείρισης containerships αντιμετώπιζαν χαμηλά ναύλα λόγω της υπερπροσφοράς που είχε πλήξει τον κλάδο. Σήμερα όμως η ζήτηση είναι τέτοιου μεγέθους, που η προσφορά δεν μπορεί να την καλύψει. Έτσι, έχουν αρχίσει να αυξάνονται και οι παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα ναυπηγεία. Ωστόσο, τα πλοία αυτά θα προστεθούν στον ενεργό στόλο περίπου σε δύο χρόνια, οπότε και δεν θα επηρεάσουν άμεσα τη δυναμική προσφοράς και ζήτησης, διατηρώντας σε υψηλά επίπεδα το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Φωτό: Nic Bothma/AΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Queensway ολοκλήρωσε με επιτυχία την επίβλεψη ενός νεότευκτου έργου, επιβλέποντας κάθε στάδιο, από την κοπή του χάλυβα έως την τελική παράδοση, με ακρίβεια…
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε την απόφασή του για επιβολή δασμών 50% στις εισαγωγές από τη Βραζιλία, κοινοποιώντας μέσω Truth Social την…
Δύο μεγάλες αναπλάσεις του δήμου Λαυρεωτικής στις δύο μεγάλες πόλεις του, φιλοδοξούν όχι μόνο να αλλάξουν την αισθητική εικόνα, αλλά να βελτιώσουν τόσο την…
Με την προσθήκη ενός νέου Airbus A320neo, που συνδυάζει υψηλή απόδοση και σημαντικά μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ενισχύει τον στόλο της η αεροπορική εταιρεία SKY…
Η κυβέρνηση του Ισραήλ και το παλαιστινιακό ισλαμιστικό κίνημα Χαμάς μπορεί να καταλήξουν σε συμφωνία κατάπαυσης του πυρός και απελευθέρωσης ομήρων που παραμένουν στη…
Tα τελευταία χρόνια, η πετρελαϊκή βιομηχανία της Λιβύης δοκιμάζεται από εγχώριες αναταραχές και συγκρούσεις, που έβαλαν «λουκέτο» σε ορισμένα πεδία πετρελαίου της χώρας και…
Καθώς η Μόσχα «ποντάρει» δυναμικά στο Βόρειο Πέρασμα, ως μια βιώσιμη εναλλακτική της Διώρυγας του Σουέζ για το θαλάσσιο εμπόριο Ασίας-Ευρώπης, στο επίκεντρο της…
Καθώς τα bulk carriers διανύουν περίοδο αυξημένης αβεβαιότητας από τις αρχές του 2025 –απόρροια των μεταβολών στον χάρτη του διεθνούς εμπορίου, του εντεινόμενου προστατευτισμού…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ