
Οποιαδήποτε φιλοδοξία της Γροιλανδίας να εξορύξει πετρέλαιο εγκαταλείπεται, με την κυβέρνηση να ανακοινώνει πως θα παύσει στρατηγικές ανακάλυψης πετρελαίου και πως δεν θα εκδίδει πλέον άδειες εξερεύνησης των φυσικών της πόρων. Συγκεκριμένα, η αναστολή τέθηκε σε ισχύ στις 24 Ιουνίου 2021.
Η εξερεύνηση, που είχε ξεκινήσει από τη δεκαετία του 1970, με σημαντικές εταιρείες να συμμετέχουν (Shell, Chevron, ExxonMobil, Eni), θα παύσει το 2028, οπότε και θα λήξει η τελευταία από τις τέσσερις ενεργές άδειες εξερεύνησης. Έως τότε οι τέσσερις αυτές άδειες θα διατηρήσουν την ισχύ τους, εφόσον οι κάτοχοί τους μετέχουν ενεργά σε διαδικασίες εξερεύνησης.
Όπως ανέφερε το Reuters, η απόφαση της κυβέρνησης ελήφθη έπειτα από εκτεταμένες έρευνες, που ανέδειξαν πως η εξόρυξη πετρελαίου θα οδηγούσε σε λιγοστά έσοδα ή ζημίες για την οικονομία της Γροιλανδίας. Πέραν της οικονομικής πτυχής, μεγάλη ανησυχία υπήρχε και για τις επιπτώσεις τόσο της εξερεύνησης όσο και των πιθανών εξορύξεων στα παρθένα νερά της Αρκτικής.
Ωστόσο, η εξέλιξη αυτή δεν είναι ανεπάντεχη. Η περιβαλλοντική ατζέντα του κυβερνώντος κόμματος της Κοινότητας των Ινουίτ είχε γίνει ξεκάθαρη από τους πρώτους μήνες του έτους μέσω της τήρησης των προεκλογικών του δεσμεύσεων να σταματήσει τα πλάνα εξόρυξης ουρανίου και σπάνιων μεταλλευμάτων που περιλαμβάνονταν στο σχέδιο Kvanefjeld.
Το σχέδιο Kvanefjeld είχε προκαλέσει διεθνές ενδιαφέρον, καθώς μέσω αυτού η Γροιλανδία θα μπορούσε να εξελιχθεί στον μεγαλύτερο παραγωγό ουρανίου και σπάνιων μεταλλευμάτων στη Δύση. Άλλωστε, θα αποτελούσε εναλλακτική πηγή από το τωρινό μονοπώλιο της Κίνας, η οποία κατέχει το 90% της παραγωγής ουρανίου και σπάνιων μεταλλευμάτων. Η σπουδαιότητα του ουρανίου έγκειται στη χρήση του για την κατασκευή όπλων, ενώ η σπουδαιότητα των σπάνιων μεταλλευμάτων στη χρήση τους στον τεχνολογικό τομέα.
Φωτό: Magnus Kristensen/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Εξ αφορμής της έναρξης ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η BIMCO προχώρησε σε έκδοση έκθεσης αναφορικά με τις εκτιμώμενες ανακατατάξεις στην αγορά της…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Εν μέσω έντονης οικονομικής και γεωπολιτικής αβεβαιότητας, το παγκόσμιο εμπόριο αγαθών κατέγραψε αξιοσημείωτη επιτάχυνση στις αρχές του 2025, βάσει πρόσφατης έκθεσης του Παγκόσμιου Οργανισμού…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ