Ο αντίκτυπος του Brexit στο εμπόριο: Τα πρώτα συμπεράσματα

Ο αντίκτυπος του Brexit στο εμπόριο: Τα πρώτα συμπεράσματα

421
Ο αντίκτυπος του Brexit στο εμπόριο: Τα πρώτα συμπεράσματα

Με νέα της ανάλυση η VesselsValue αξιολογεί τον αντίκτυπο του Brexit στο διμερές εμπόριο του Ηνωμένου Βασιλείου με τους κύριους εμπορικούς του εταίρους.

Υγρά φορτία

Σε ό,τι αφορά το εμπόριο πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων, ενώ ανέκαμψε μετά τα αρχικά lockdowns, τους καλοκαιρινούς μήνες ακολούθησε μειωμένη πορεία. Οδεύοντας προς τα τέλη του 2020, τον Νοέμβριο καταγράφηκαν οι υψηλότερες εισαγωγές πετρελαιοειδών στο Ηνωμένο Βασίλειο τουλάχιστον από το 2015 και άγγιξαν τους 6,79 εκατ. τόνους, σύμφωνα με την ανάλυση της VesselsValue. Η δραστηριότητα αυτή αποδείχθηκε μικρή σε διάρκεια και τον Φεβρουάριο του 2021 οι εν λόγω ροές υποχώρησαν στους 2,7 εκατ. τόνους. Ενώ καταγράφηκε μια μικρή ανάκαμψη τον περασμένο Μάρτιο, οι εισαγωγές στο Ηνωμένο Βασίλειο παραμένουν εξασθενημένες. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι εξαγωγές από το ΗΒ, παρά το γεγονός ότι χαρακτηρίζονται από μικρότερη μεταβλητότητα.

brexit 1

Ξηρά φορτία

H VesselsValue σημειώνει στην ανάλυσή της ότι το εμπόριο χύδην ξηρών φορτίων από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο χαρακτηρίζεται μεν από volatility αλλά σε πιο ήπιο βαθμό συγκριτικά με τα υγρά φορτία. Οι εισαγωγές μάλιστα έχουν αυξηθεί σημαντικά τους πρώτους μήνες του 2021, όπως προκύπτει από το παρακάτω γράφημα:

brexit 2

 

Ο αντίκτυπος στα αποθέματα εμπορευμάτων

Ενώ ο άμεσος αντίκτυπος του Brexit στο εμπόριο είναι εμφανής, σημαντικές πιθανώς να είναι και οι επιπτώσεις από τα νέα οικονομικά δεδομένα που θα δημιουργήσει η έξοδος του ΗΒ από την ΕΕ, εξηγεί η VesselsValue. Για παράδειγμα εάν ένας Βρετανός εισαγωγέας αναμένει μια αύξηση του κόστους εμπορίου που συνδέεται με τους δασμούς ή και άλλους λόγους, τότε είναι πιθανό να σπεύσει να αυξήσει τα αποθέματά του. Σε αντίστοιχες κινήσεις ενδέχεται να προβούν οι Βρετανοί εισαγωγείς σε περίπτωση μείωσης του ΑΕΠ λόγω του αντικτύπου του Brexit.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Βρετανοί εισαγωγείς πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων προχώρησαν σε προληπτική αύξηση των αποθεμάτων τους πριν το Brexit. Mάλιστα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία από τη βάση δεδομένων της VesselsValue, τους δύο μήνες πριν το Brexit καταγράφηκε η μεγαλύτερη αύξηση των εισαγωγών στην ιστορία. Οι εν λόγω εισαγωγές ήταν κατά 2% υψηλότερες από τα επίπεδα του 2019. Ακριβώς δύο μήνες μετά το Brexit οι εισαγωγές πετρελαίου και πετρελαιοειδών μειώθηκαν κατά 40%.

brexit 3

Διαφορετικό είναι το σκηνικό για τις εισαγωγές χύδην ξηρών φορτίων, όπου δεν παρατηρείται μεγάλη διαφοροποίηση μεταξύ Νοεμβρίου 2020 και Φεβρουαρίου 2021:

brexit

O αντίκτυπος στις συναλλαγές με κύριους εμπορικούς εταίρους

Λαμβάνοντας υπόψη τους 10 κορυφαίους εμπορικούς εταίρους του Ηνωμένου Βασιλείου, ελάχιστες μεταβολές παρατηρούνται στις πηγές εισαγωγών μεταξύ 2020 και των τριών πρώτων μηνών του 2021. Αναφορικά με τα χύδην ξηρά φορτία, την Ολλανδία αντικατέστησε η Αυστραλία στην κορυφαία δεκάδα εξαγωγέων ξηρών φορτίων προς το ΗΒ. Η VesselsValue σημειώνει ότι παρά το μικρό μερίδιο του Ηνωμένου Βασιλείου στο παγκόσμιο εμπόριο χύδην ξηρών φορτίων, αλλαγές όπως αυτή, αλλά με μεγαλύτερη έκταση, θα μπορούσαν να παράσχουν μια επιπλέον στήριξη στο θαλάσσιο εμπόριο και την αγορά του dry.

brexit 4

Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές πετρελαιοειδών, το Ηνωμένο Βασίλειο αντικατέστησε κοντινές χώρες όπως τη Γαλλία, το Βέλγιο και τη Νορβηγία με τη Σιγκαπούρη, τον Καναδά και τη Μαλαισία.

brexit 5

Φωτό: Matt Blythe/Pixabay

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.