Containerships: H ξέφρενη πορεία των ναύλων και ο αντίκτυπος στο εμπόριο

Containerships: H ξέφρενη πορεία των ναύλων και ο αντίκτυπος στο εμπόριο

529
Containerships: H ξέφρενη πορεία των ναύλων και ο αντίκτυπος στο εμπόριο

H αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καταγράφει μια άνευ προηγουμένου αύξηση στους ναύλους από τα τέλη του 2020. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ναύλοι για ένα containership σε χρονοναύλωση ετήσιας διάρκειας άγγιξαν τα επίπεδα ρεκόρ των $54.000/ημέρα τον Απρίλιο, σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε νέα ανάλυση της VesselsValue. Πρόκειται για αύξηση 350% σε σχέση με τα επίπεδα των ναύλων τον Ιούνιο του 2020.

Από τα τέλη του 2020 έως σήμερα παρατηρείται μια σταθερή ανάκαμψη στην αγορά, καθώς ένας συνδυασμός στρεβλώσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα έδωσε «φτερά» στους ναύλους. Η έλλειψη διαθέσιμων εμπορευματοκιβωτίων στην Ασία και η συμφόρηση στα λιμάνια δημιούργησαν ένα ευνοϊκό περιβάλλον για τη ναυλαγορά.

Ταχύτητα

Την ίδια ώρα, καθώς οι ναύλοι αυξάνονται με φρενήρη ρυθμό, η ταχύτητα με την οποία κινούνται τα containerships επίσης αυξάνεται, παρατηρεί στην ανάλυσή της η VesselsValue. Τον Μάιο του 2020, η μέση ταχύτητα των containerships υποχώρησε σε χαμηλά πενταετίας, ως αποτέλεσμα της μειωμένης ζήτησης λόγω Covid, των blank sailings και των καθυστερήσεων στα λιμάνια. Ωστόσο, από τον Ιούνιο του 2020 έως τα τέλη Απριλίου, οι ταχύτητες των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ όλων των τύπων έχουν αυξηθεί κατά 5,5%, από τους 13,99 κόμβους στους 14,76 κόμβους, όπως προκύπτει από το παρακάτω γράφημα:

container 1
Γράφημα 1- Η εξέλιξη της μέσης μηνιαίας ταχύτητας των containerships.

Φωτό: Timelab Pro/ Unspashc

 

Σαφώς υπάρχει συσχέτιση μεταξύ των ναύλων και της ταχύτητας των containerships, όπως προκύπτει από το παρακάτω γράφημα της VesselsValue:

container 2
Γράφημα 2- Συσχέτιση ναύλων και ταχύτητας για τα Post Panamaxes.

 

Η μέση ταχύτητα των Post Panamaxes από τον Ιούνιο του 2020 έως τον Απρίλιο του 2021 έχει αυξηθεί κατά 8,5%. Το αντίστοιχο διάστημα, οι ναύλοι έχουν εκτοξευτεί κατά 350%, από τα $12.000/ημέρα στα $54.000/ημέρα.

Τονομίλια

Όπως είναι λογικό, εντός του 2020 και συγκεκριμένα μεταξύ Φεβρουαρίου και Ιουνίου καταγράφηκε σημαντική μείωση στα τονομίλια. Προς το τέλος του έτους, η εικόνα βελτιώθηκε και τον Οκτώβριο τα τονομίλια ήταν αυξημένα κατά 3% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2019. Η τάση ανόδου των τονομιλίων συνεχίζεται και το 2021, καθώς οι ναύλοι έχουν πάρει την ανιούσα. Τον Φεβρουάριο ήταν αυξημένα κατά 6% συγκριτικά με τον Φεβρουάριο του 2020. Η Κίνα φαίνεται να οδηγεί την αύξηση αυτή, όπως φαίνεται και από τον παρακάτω πίνακα:

table cont
Πίνακας 1- Τα κορυφαία δρομολόγια για τα Post Panamaxes το 2021.

 

Η VesselsValue αναμένει ότι τα εμβολιαστικά προγράμματα θα αυξήσουν τη ζήτηση για εμπορευματοκιβώτια και τα τονομίλια, όπως και οι ναύλοι, θα ακολουθήσουν ανοδική πορεία. Η ζήτηση φέτος θα αυξηθεί κατά 5,3% συγκριτικά με τα επίπεδα του 2019, με τα επίπεδα βιομηχανικής δραστηριότητας να ανακάμπτουν στις δυτικές οικονομίες, παρέχοντας στήριξη στους ναύλους το β΄ εξάμηνο του έτους και το 2022.

Παράλληλα, δεδομένων των υψηλών ναύλων, οι διαλύσεις έχουν μειωθεί από το γ΄ τρίμηνο του 2020, με τον οίκο αναλύσεων να αναμένει ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί και το 2021. Αντιθέτως, οι παραγγελίες νεότευκτων ακολουθούν αυξητική τάση από το Q3 του 2020 και ανέρχονται σε 1,1 εκατ. TEUs ή 4,6% του στόλου.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.