
Ο θρύλος λέει ότι τα τατουάζ στους ναύτες έχουν τις ρίζες τους στα πρώτα ταξίδια του θαλασσοπόρου Τζέιμς Κουκ στα νησιά του Ειρηνικού.
Πίσω στον 16ο αιώνα, οι Ευρωπαίοι ναυτικοί παρατήρησαν τις εικόνες που χάρασσαν οι ιθαγενείς στο δέρμα τους και υιοθέτησαν τη συνήθεια αυτή, χρησιμοποιώντας αντί για μελάνι ένα μείγμα από πυρίτιδα και ούρα. Πίστευαν μάλιστα ότι η «μαγικές» ιδιότητες της πυρίτιδας τους προστάτευαν και τους χάριζαν μακροζωία.
Πολλοί ναυτικοί εκείνου του καιρού ήταν προληπτικοί και τα τατουάζ λειτουργούσαν ως «φυλακτά» ενάντια στην κακοτυχία και τους κινδύνους. Ταυτόχρονα είχαν συμβολική αξία, καθώς γίνονταν «μάρτυρες» πατριωτικού αισθήματος, ενθύμια μιας σημαντικής νίκης ή ενός εξωτικού τόπου, αλλά και σημεία αναγνώρισης μεταξύ των ναυτικών.

Το κάθε δημοφιλές σχέδιο είχε τον δικό του συμβολισμό:
Το χελιδόνι αντιπροσώπευε 5.000 ναυτικά μίλια ταξιδίου, η άγκυρα τον επιτυχή διάπλου του Ατλαντικού και την ασφαλή επιστροφή στο σπίτι. Συχνά η άγκυρα συνδυαζόταν με τις λέξεις «μητέρα», «πατέρας» ή το όνομα της αγαπημένης. Ο δράκος ήταν σημάδι ότι ο ναύτης είχε υπηρετήσει ή επισκεφθεί την Κίνα, ενώ ο χρυσός δράκος ότι είχε διασχίσει την Διεθνή Γραμμή Ημερομηνίας και το σχέδιο ενός πλήρως εξοπλισμένου πλοίου αντιπροσώπευε τη διάσχιση του Ακρωτηρίου Χορν. Για «καλή τύχη» οι ναυτικοί χάραζαν στα πόδια τους ένα γουρούνι ή έναν κόκορα, εξ ου και το γνωμικό “Pig on the knee, safety at sea. A cock on the right, never lose a fight”.
Άλλες γνωστές απεικονίσεις, ήταν ο διπλός έλικας, ο Πολικός Αστέρας, το καμάκι, το δελφίνι, η πολική αρκούδα, το σχοινί, πιστόλια και κανόνια, αλλά και γοργόνες και κορίτσια με χόρτινες φούστες από τη Χαβάη. Τα τελευταία ήταν τόσο δημοφιλή, ώστε το 1909 το Αμερικανικό Ναυτικό αρνιόταν την κατάταξη ναυτών με «απρεπή» τατουάζ, γεγονός που ευνόησε αυτούς που ήθελαν να αποφύγουν τη θητεία, αλλά δημιούργησε και μια νέα επαγγελματική τάξη, αυτών που κάλυπταν τα άσεμνα τατουάζ, «ντύνοντας» τις κοπέλες.
Αν πρέπει να αναφερθούμε σε έναν καλλιτέχνη τατουάζ, αυτός θα ήταν οπωσδήποτε ο Νόρμαν Κόλινς (ή Sailor Jerry), που διέπρεψε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στις κακόφημες γειτονιές της Χονολουλού. Ο Jerry έκανε της μόδας τα μπουκάλια ποτού, τα φίδια, τους αητούς και τα γεράκια, έβαλε χρώμα στα τατουάζ, κατασκεύασε βελόνες που πλήγωναν λιγότερο το δέρμα και χρησιμοποίησε για πρώτη φορά αποστείρωση για τον εξοπλισμό του.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Υπό καταρρακτώδη βροχή έλαβε χώρα νωρίτερα στη Λοριάν της Γαλλίας η τελετή ονοματοδοσίας και ύψωσης της ελληνικής σημαίας της φρεγάτας «Κίμων» του Πολεμικού Ναυτικού.…

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, Θανάση Δαβάκη, τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), στρατηγό Δημήτριο…

Ένα σημαντικό κεφάλαιο της ιστορίας της ελληνικής ναυτιλίας, καθώς και ο διαχρονικός ρόλος των νηογνωμόνων στη διαμόρφωση ενός ασφαλούς και αξιόπιστου ναυτιλιακού πλαισίου, βρέθηκαν…

Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα αποχαιρετά με βαθιά θλίψη μια εμβληματική φυσιογνωμία του κλάδου, τον δρ. Heinrich Schulte, ιδρυτή της Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), ο…

Πορεία επέκτασης του στόλου της χαράσσει η DryDel Shipping, ανακοινώνοντας συμφωνία με τα ναυπηγεία Namura Shipbuilding της Ιαπωνίας για την κατασκευή ενός Capesize bulk…

Δύο νέοι δορυφόροι εκτοξεύθηκαν με επιτυχία στις 17 Δεκεμβρίου 2025 στις 06:01 π.μ. ενισχύοντας το ευρωπαϊκό δορυφορικό σύστημα πλοήγησης Galileo. Η εκτόξευση πραγματοποιήθηκε από…

Σε τροχιά δυναμικής ανάπτυξης κινείται η αγορά των ορυκτών λιθίου, με τον όγκο των θαλάσσιων μεταφορών να καταγράφει ιστορικά υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα…

Συμφωνία πώλησης του 50% του χαρτοφυλακίου αιολικών και φωτοβολταϊκών έργων στην Ελλάδα, συνολικής ισχύος 424 MW, στην ισπανική Asterion Industrial Partners ανακοίνωσε η TotalEnergies,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ