
Ο θρύλος λέει ότι τα τατουάζ στους ναύτες έχουν τις ρίζες τους στα πρώτα ταξίδια του θαλασσοπόρου Τζέιμς Κουκ στα νησιά του Ειρηνικού.
Πίσω στον 16ο αιώνα, οι Ευρωπαίοι ναυτικοί παρατήρησαν τις εικόνες που χάρασσαν οι ιθαγενείς στο δέρμα τους και υιοθέτησαν τη συνήθεια αυτή, χρησιμοποιώντας αντί για μελάνι ένα μείγμα από πυρίτιδα και ούρα. Πίστευαν μάλιστα ότι η «μαγικές» ιδιότητες της πυρίτιδας τους προστάτευαν και τους χάριζαν μακροζωία.
Πολλοί ναυτικοί εκείνου του καιρού ήταν προληπτικοί και τα τατουάζ λειτουργούσαν ως «φυλακτά» ενάντια στην κακοτυχία και τους κινδύνους. Ταυτόχρονα είχαν συμβολική αξία, καθώς γίνονταν «μάρτυρες» πατριωτικού αισθήματος, ενθύμια μιας σημαντικής νίκης ή ενός εξωτικού τόπου, αλλά και σημεία αναγνώρισης μεταξύ των ναυτικών.
Το κάθε δημοφιλές σχέδιο είχε τον δικό του συμβολισμό:
Το χελιδόνι αντιπροσώπευε 5.000 ναυτικά μίλια ταξιδίου, η άγκυρα τον επιτυχή διάπλου του Ατλαντικού και την ασφαλή επιστροφή στο σπίτι. Συχνά η άγκυρα συνδυαζόταν με τις λέξεις «μητέρα», «πατέρας» ή το όνομα της αγαπημένης. Ο δράκος ήταν σημάδι ότι ο ναύτης είχε υπηρετήσει ή επισκεφθεί την Κίνα, ενώ ο χρυσός δράκος ότι είχε διασχίσει την Διεθνή Γραμμή Ημερομηνίας και το σχέδιο ενός πλήρως εξοπλισμένου πλοίου αντιπροσώπευε τη διάσχιση του Ακρωτηρίου Χορν. Για «καλή τύχη» οι ναυτικοί χάραζαν στα πόδια τους ένα γουρούνι ή έναν κόκορα, εξ ου και το γνωμικό “Pig on the knee, safety at sea. A cock on the right, never lose a fight”.
Άλλες γνωστές απεικονίσεις, ήταν ο διπλός έλικας, ο Πολικός Αστέρας, το καμάκι, το δελφίνι, η πολική αρκούδα, το σχοινί, πιστόλια και κανόνια, αλλά και γοργόνες και κορίτσια με χόρτινες φούστες από τη Χαβάη. Τα τελευταία ήταν τόσο δημοφιλή, ώστε το 1909 το Αμερικανικό Ναυτικό αρνιόταν την κατάταξη ναυτών με «απρεπή» τατουάζ, γεγονός που ευνόησε αυτούς που ήθελαν να αποφύγουν τη θητεία, αλλά δημιούργησε και μια νέα επαγγελματική τάξη, αυτών που κάλυπταν τα άσεμνα τατουάζ, «ντύνοντας» τις κοπέλες.
Αν πρέπει να αναφερθούμε σε έναν καλλιτέχνη τατουάζ, αυτός θα ήταν οπωσδήποτε ο Νόρμαν Κόλινς (ή Sailor Jerry), που διέπρεψε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στις κακόφημες γειτονιές της Χονολουλού. Ο Jerry έκανε της μόδας τα μπουκάλια ποτού, τα φίδια, τους αητούς και τα γεράκια, έβαλε χρώμα στα τατουάζ, κατασκεύασε βελόνες που πλήγωναν λιγότερο το δέρμα και χρησιμοποίησε για πρώτη φορά αποστείρωση για τον εξοπλισμό του.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ