
Με αφορμή τη χθεσινή συμπλήρωση 65 χρόνων από την πρώτη μεταφορά container διά θαλάσσης, τα Ναυτικά Χρονικά ανατρέχουν στο αρχείο τους για να αναδείξουν τη σημασία τους στις διεθνείς μεταφορές.
Στις 26 Απριλίου 1956, 65 χρόνια πριν, πραγματοποιήθηκε η πρώτη επιτυχημένη μεταφορά container στην ιστορία από το μετασκευασμένο τάνκερ «Ideal X», γεγονός που θα άλλαζε ριζικά τον τομέα των μεταφορών παγκοσμίως.
Εμπνευστής αυτής της ιδέας ήταν ο Malcom P. McLean (1913-2001), ένας Αμερικανός από τη Βόρεια Καρολίνα με ρίζες από τη Σκωτία. Ο McLean, που μέχρι τότε διοικούσε τη δική του εταιρεία μεταφορών, συνειδητοποίησε ότι οι υπάρχουσες μέθοδοι μεταφοράς φορτίων στη θάλασσα ήταν εξαιρετικά αργές και πολυδάπανες. Προσπάθησε να σκεφτεί έναν τρόπο με τον οποίο θα εξασφαλιζόταν η μαζική μεταφορά φορτίων και παράλληλα θα εξοικονομούνταν πολύτιμος χρόνος και κόπος.
Κλειδί για την ορθή εφαρμογή της ιδέας του ήταν η δημιουργία ενός τυποποιημένου κιβωτίου, το οποίο θα μπορούσε να αποθηκεύεται με χαρακτηριστική ευκολία στο αμπάρι ενός πλοίου, αλλά και να τοποθετείται ταχύτατα στο αμάξωμα ενός φορτηγού και να μεταφέρεται χωρίς καθυστέρηση μέσω του εκάστοτε οδικού δικτύου. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, συνδυάστηκε η μεγάλη χωρητικότητα των πλοίων, η ανεμπόδιστη και ταχύτατη φόρτωση και εκφόρτωση φορτίων και η πλήρης εκμετάλλευση των μεταφορικών μέσων της ξηράς.
Είναι γεγονός ότι η υιοθέτηση των containers οδήγησε σε μια επανάσταση στις θαλάσσιες μεταφορές. Σχεδόν δέκα χρόνια μετά την πρώτη απόπειρας μεταφοράς container μέσω θαλάσσης, στις 15 Φεβρουαρίου 1966, τα Ναυτικά Χρονικά προχώρησαν σε μια ανασκόπηση της ιστορίας των containers και των εφαρμογών τους στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Μέσω της ανάγνωσης των σελίδων των Ναυτικών Χρονικών, καθίσταται σαφές ότι τα containers ήδη από τότε θεωρούνταν μια πρωτοποριακή μέθοδος μεταφοράς που είχε αλλάξει ριζικά το status quo στις διεθνείς μεταφορές φορτίων. Ειδικότερα, στη σύγχρονη εποχή, κατά την οποία το 90% των παγκόσμιων μεταφορών εξυπηρετείται από την ποντοπόρο ναυτιλία, γίνεται εύκολα κατανοητό το πώς τεχνολογικές εξελίξεις όπως τα containers αποτελούν επαναστατικές μεθόδους που αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το παγκόσμιο εμπόριο.
Μπορείτε να ανατρέξετε στο αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών της 15ης Φεβρουαρίου 1966 μέσω του παρακάτω συνδέσμου:
https://archive.naftikachronika.gr/issue1966
«Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου».
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Πτωτική πορεία καταγράφουν οι αξίες των VLCCs σε ετήσια βάση. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv, το κόστος παραγγελίας ενός VLCC…
Σταθερές είναι οι πρόσφατες τάσεις στη ναυλαγορά των LPG carriers. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα σε πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Νέες κυρώσεις στα πλοία του «σκιώδους» στόλου της Ρωσίας επέβαλε πρόσφατα το Ηνωμένο Βασίλειο, σε μια προσπάθεια του Λονδίνου να εντείνει την πίεση κατά…
Ο ναυτιλιακός κολοσσός A.P. Moller-Maersk (Maersk) προειδοποίησε την Πέμπτη 8 Μαΐου ότι η εντεινόμενη γεωπολιτική αβεβαιότητα και ο κίνδυνος ενός παγκόσμιου εμπορικού πολέμου ενδέχεται…
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε σήμερα ότι η Ινδία και το Πακιστάν συμφώνησαν σε μία “πλήρη και άμεση κατάπαυση του πυρός”, μετά από…
Αίσιο τέλος είχε η περιπέτεια σχεδόν 200 ναυτικών και περισσότερων από 15 πλοίων, που είχαν εγκλωβιστεί για αρκετές εβδομάδες στα ανοικτά του λιμένα Ρας…
Σε ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων α΄ τριμήνου 2025 προχώρησε η εισηγμένη στον Nasdaq Capital Clean Energy Carriers Corp., με επικεφαλής τον κ. Ευάγγελο Μαρινάκη.…
Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου για το παγκόσμιο εμπόριο είναι πασιφανής, εφόσον ληφθούν υπόψη τα εμπορεύματα που μεταφέρουν τα bulk carriers: από μεταλλεύματα χαμηλότερης ζήτησης σε σιτηρά που διασφαλίζουν τη διατροφική επάρκεια χωρών και από τον θερμικό άνθρακα που αξιοποιούν εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής σε σιδηρομετάλλευμα, το δομικό «συστατικό» της κατασκευαστικής βιομηχανίας.
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ