Οι κίνδυνοι για τις εφοδιαστικές αλυσίδες από το κλείσιμο του Σουέζ

Οι κίνδυνοι για τις εφοδιαστικές αλυσίδες από το κλείσιμο του Σουέζ

143
Οι κίνδυνοι για τις εφοδιαστικές αλυσίδες από το κλείσιμο του Σουέζ

Η διεθνής ασφαλιστική εταιρεία εμπορευματικών μεταφορών και logistics TT Club, σε ανακοίνωση που εξέδωσε, προειδοποιεί τους φορείς που δραστηριοποιούνται εντός των αλυσίδων εφοδιασμού για τον επακόλουθο αντίκτυπο του κλεισίματος της Διώρυγας του Σουέζ. Οι παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, που βρίσκονταν ήδη υπό πίεση από την αναστάτωση που έχει προκαλέσει η πανδημία, αναμένεται να επιβαρυνθούν περαιτέρω μετά και το συμβάν στο Σουέζ, απ’ όπου περνά το 30% των εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως.

Σε αυτό το πλαίσιο, πέρα από τις καθυστερήσεις για τα φορτία που μεταφέρονταν στα πλοία που ακινητοποιήθηκαν στη διώρυγα, θα υπάρξουν αναπόφευκτα επιπτώσεις τόσο στα λιμενικά τερματικά που θα διαχειριστούν τα εν λόγω φορτία όταν φτάσουν όσο και στους ενδοχώριους μεταφορείς που θα αναλάβουν το τελευταίο μίλι της μεταφοράς τους. Έτσι, κατά το ΤΤ Club, ενώ η άμεση συνέπεια είναι η καθυστερημένη άφιξη των φορτίων, οι πραγματικές προκλήσεις και το ρίσκο για τις εφοδιαστικές αλυσίδες θα φανούν όταν αρχίσουν να καταφθάνουν τα εν λόγω φορτία.

Η άφιξη μεγάλου όγκου φορτωμένων εμπορευματοκιβωτίων, σε συνδυασμό με τις απαιτήσεις για τη διανομή τους στην ενδοχώρα, θα δημιουργήσει διαταραχές στα λιμάνια και στους τερματικούς σταθμούς, καθώς η συσσώρευση φορτίου θα περιορίσει τη διακίνηση και τη διαθέσιμη χωρητικότητά τους. Πρόκειται για έναν πολύπλοκο κίνδυνο, που δεν θα επηρεάσει αποκλειστικά τους λιμένες προορισμού.

Η κατάσταση θα επιβαρύνει περαιτέρω την ήδη υπάρχουσα ανισορροπία στη διαθεσιμότητα των εμπορευματοκιβωτίων, ιδίως στους εμπορικούς δρόμους Ανατολής-Δύσης, καθώς η επανατοποθέτηση των ήδη φορτωμένων εμπορευματοκιβωτίων θα καθυστερήσει σημαντικά.

Επιπροσθέτως, ο κίνδυνος κλοπών στα λιμάνια και στις αποθήκες εμπορευμάτων θα αυξηθεί, γεγονός που καθιστά απαραίτητη την αναβάθμιση της ασφάλειας. Όπου και όποτε τα εμπορεύματα δεν κινούνται, η πιθανότητα κλοπής τους αυξάνεται. Για τον λόγο αυτόν, όσοι δραστηριοποιούνται στην αλυσίδα εφοδιασμού θα πρέπει να προσέχουν αυτούς τους υπαρκτούς κινδύνους ασφάλειας.

Όσον αφορά την περίπτωση της Ευρώπης, οι ελλείψεις οδηγών αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά εντός του 2021, όπως επισημαίνεται σε πρόσφατη μελέτη της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU). Η κατάσταση αυτή θα επιδεινώσει τις δυσκολίες στην παράδοση εισαγόμενων φορτίων και αντιστοίχως την παραλαβή φορτίων προς εξαγωγή.

Συνολικά, κατά την τελευταία δεκαετία, πολλές εταιρείες εντός των εφοδιαστικών αλυσίδων κινούνται προς την κατεύθυνση της βελτιστοποίησης και της λειτουργικής αποτελεσματικότητας. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν τη μείωση του αριθμού των προμηθευτών καθώς και την εισαγωγή των αρχών του «just in time» προκειμένου να μειωθούν τα περιττά κόστη διατήρησης αποθεμάτων. Ωστόσο, η εμπειρία κατά τους τελευταίους δώδεκα μήνες της πανδημίας, το Brexit και πιο πρόσφατα το κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ θέτουν υπό αμφισβήτηση την αντίληψη ότι η αύξηση της αποτελεσματικότητας και η μείωση του κόστους είναι αυτοσκοπός. Για τον λόγο αυτόν, στη νέα κανονικότητα πολλοί εντός των εφοδιαστικών αλυσίδων ενδεχομένως να στρέψουν την προσοχή τους στη διαχείριση απρόβλεπτων καταστάσεων και να υιοθετήσουν περισσότερο μια φιλοσοφία «just in case» παρά μια «just in time» νοοτροπία.

Φωτό: KHALED ELFIQI/ ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.