Τα δεξαμενόπλοια σε αχαρτογράφητα νερά και το 2021

Τα δεξαμενόπλοια σε αχαρτογράφητα νερά και το 2021

387
Τα δεξαμενόπλοια σε αχαρτογράφητα νερά και το 2021

To 2020 υπήρξε αναμφίβολα ένα έτος-ορόσημο (και) για την εμπορική ναυτιλία. Στο πλαίσιο των περιορισμών ελέω Covid, ιδιαίτερα η αγορά των δεξαμενόπλοιων κατέγραψε αξιοσημείωτη μεταβλητότητα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πολύ υψηλά επίπεδα ναύλων καταγράφηκαν από τα μέσα Μαρτίου έως τις αρχές Μαΐου 2020, καθώς, λόγω της πολύ χαμηλής τιμής του, traders αγόραζαν πετρέλαιο στη spot αγορά και ως εκ τούτου πολλά πλοία κλήθηκαν να χρησιμοποιηθούν ως πλωτές αποθήκες. H VesselsValue, χρησιμοποιώντας τα παραδοσιακά εργαλεία προσφοράς και ζήτησης, προέβη σε μια ανασκόπηση της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων πέρυσι αλλά και κατά τους πρώτους μήνες φέτος.

figure 1

Στο παραπάνω διάγραμμα της VesselsValue παρουσιάζεται η πολύ σημαντική άνοδος της πλωτής αποθήκευσης πετρελαίου από τα «κανονικά» επίπεδα του Ιανουαρίου του 2020 στο αποκορύφωμα τον Μάιο του 2020, όταν περίπου 190 πλοία χρησιμοποιούνταν για αποθήκευση πετρελαίου.

Ωστόσο, η εκτόξευση αυτή των ναύλων δεν διήρκεσε καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου έτους, καθώς η ζήτηση για πετρελαιοφόρα πήρε την κατιούσα μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου. Η VesselsValue σημειώνει δε ότι τα τονομίλια υποχώρησαν στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2016.

Ωστόσο, από τον Νοέμβριο του 2020 έως και τον περασμένο Ιανουάριο, η ζήτηση για δεξαμενόπλοια ανέκαμψε, όπως προκύπτει και από το παρακάτω γράφημα:

figure 2

Η μεταβολή των τονομιλίων έχει ως εξής: Από το -11,2% τον περασμένο Οκτώβριο στο -1,2% τον περασμένο Ιανουάριο. Οι συγκεκριμένοι αριθμοί συνιστούν ότι η αγορά ανέκαμψε με μια ευνοϊκή ανάπτυξη της ζήτησης έναντι της προσφοράς.

Κατά τη VesselsValue, η ανάκαμψη αυτή υποστηρίχθηκε από τις αναδυόμενες αγορές, οι οποίες εμφάνισαν ανάπτυξη ταχύτερη του αναμενομένου, αλλά και από την έναρξη των εμβολιασμών.

figure 3

Από το παραπάνω διάγραμμα της VesselsValue προκύπτει ότι τα τονομίλια στη Νοτιοανατολική Ασία αυξήθηκαν κατά 34% από τον Οκτώβριο του 2020 έως τον Ιανουάριο του 2021, με την Κίνα να οδηγεί αυτή την αύξηση.

Η VesselsValue σημειώνει ότι, παρά την ανάπτυξη της Κίνας, η ζήτηση για πετρέλαιο παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, ως απόρροια του γεγονότος ότι στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου βρίσκονται σε ισχύ μέτρα περιορισμού. Η χαμηλή ζήτηση συμπαρασύρει προς τα κάτω και τους ναύλους, αν και το τελευταίο διάστημα τα Suezmaxes και τα Aframaxes παρουσιάζουν σημάδια ανάκαμψης. Συνολικά οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα συγκρινόμενοι με τα επίπεδα των τελευταίων μηνών του 2019. Tα VLCCs είναι αυτά που έχουν πληγεί περισσότερο και τον περασμένο Φεβρουάριο οι ναύλοι κινήθηκαν σε αρνητικό έδαφος.

Από την άλλη, η ανάπτυξη του στόλου είναι σταθερή αυτή τη στιγμή, με τα νεότευκτα να αντιπροσωπεύουν το 8% του συνολικού, σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue. To γεγονός ότι η second-hand αγορά είναι πιο ελκυστική, αυτή τη στιγμή, για τους πλοιοκτήτες συνεπάγεται ότι οι διαλύσεις δεν θα ακολουθήσουν σύντομα ανοδική τάση.

Τους τελευταίους μήνες, η αγορά των δεξαμενόπλοιων παρουσιάζει σημαντική μεταβλητότητα, με τους ναύλους και τα τονομίλια να υποχωρούν τον Φεβρουάριο, παρά τη μερική ανάκαμψη που καταγράφηκε προς το τέλος του περασμένου έτους. H VesselsValue αναμένει ότι οι περικοπές στην παραγωγή από τον OPEC και η επιστροφή της πλωτής αποθήκευσης στα προ πανδημίας επίπεδα θα επιδεινώσουν την κατάσταση. Μένει να δούμε εάν τα εμβολιαστικά προγράμματα και η σταδιακή χαλάρωση των lockdowns θα βελτιώσουν την εικόνα της αγοράς εν μέσω εκτιμήσεων για ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου, αναφέρει εν κατακλείδι η VesselsValue.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.