
Με αφορμή τα 200 χρόνια από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης, τα Ναυτικά Χρονικά κάνουν μια αναδρομή στο παρελθόν και στα διαχρονικά αφιερώματα του περιοδικού στην Επανάσταση του 1821.
Ο εμπορικός στόλος των Ελλήνων αλλά κυρίως οι Έλληνες ναυτικοί αποτέλεσαν έναν από τους βασικούς παράγοντες της επιτυχούς έκβασης της Επανάστασης σε στεριά και θάλασσα.
Ως βασικός πυλώνας του θαλασσινού αυτού αγώνα αναδεικνύεται η συμμετοχή των καπεταναίων της Ύδρας, των Σπετσών και των Ψαρών, οι οποίοι διέθεσαν απλόχερα τόσο τους στόλους τους όσο και την περιουσία τους για την υποστήριξη των πολεμικών επιχειρήσεων.
Η απουσία οργανωμένου πολεμικού ναυτικού ανάγκασε τον πολυάριθμο εμπορικό στόλο των Ελλήνων να μετατραπεί σε πολεμικό, ώστε να μπορεί να υποστηρίξει δυναμικά την παρουσία της Επανάστασης στη θάλασσα. Ταυτόχρονα, το ελληνικό ναυτικό, με την πολυσήμαντη δραστηριότητά του, έθεσε τις βάσεις για τη δυναμική υποστήριξη των χερσαίων δυνάμεων του Αγώνα.
Η καθοριστική συμμετοχή των Ελλήνων καπετάνιων στην Επανάσταση που απελευθέρωσε τη χώρα μας αποδεικνύει όχι μόνο τη διαρκή σχέση της πατρίδας μας με τη θάλασσα, αλλά και την κοινή πορεία του ελληνικού εμπορικού ναυτικού με τη δημιουργία και την άνθηση του ελληνικού κράτους.
Μέσα από τη μελέτη της ιστορίας της Επανάστασης, διαφαίνεται η διαχρονική προσφορά των παραδοσιακών ναυτικών οικογενειών και των καπετανόσπιτων. Δεν πρέπει να λησμονηθεί και η ανάδειξη σπουδαίων γυναικείων προσωπικοτήτων, που με τη δράση τους βοήθησαν τα μέγιστα στην επιτυχή έκβαση του Αγώνα.
Τα Ναυτικά Χρονικά, θέλοντας να υπενθυμίσουν αλλά και να διατηρήσουν ζωντανή αυτή τη μνήμη, δημοσίευαν αφιερώματα που σχετίζονταν όχι μόνο με τη δράση του ναυτικού στην Επανάσταση του 1821, αλλά και με την προεπαναστατική κατάσταση του ελληνικού εμπορικού στόλου και την πορεία του μετά τη λήξη των εχθροπραξιών και την ίδρυση του ελληνικού κράτους.
Ενδεικτικά αφιερώματα των Ναυτικών Χρονικών για τη συμμετοχή της ναυτιλίας στην Επανάσταση του 1821 μπορείτε να βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους:
https://archive.naftikachronika.gr/issue1971
https://archive.naftikachronika.gr/issue1956
https://archive.naftikachronika.gr/issue1958
https://archive.naftikachronika.gr/issue1974
«Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) εξετάζει το ενδεχόμενο να θέσει επιπλέον περιορισμούς στις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων από ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Μάλιστα, δεν αποσκοπεί απλώς στην…
Ισχυρό είναι ήδη το πλήγμα των εμπορικών εντάσεων ανάμεσα στο Πεκίνο και την Ουάσιγκτον για την Boeing, καθώς η εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών αντιμετωπίζει σημαντικά…
Καθώς η Κίνα «βλέπει» την εγχώρια κατανάλωση να επιβραδύνεται και ενώ η πίεση εντείνεται από τη δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ, το Πεκίνο στρέφεται στη…
Αισθητά είναι ήδη τα «απόνερα» των εμπορικών τριβών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας στη ναυτιλία τακτικών γραμμών, καθώς οι liner κολοσσοί βλέπουν ήδη τις αποστολές…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Απριλίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…
Τις τροποποιήσεις της MLC που ενέκρινε πρόσφατα ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO), αναγνωρίζοντας επισήμως πλέον τους ναυτικούς ως key workers, χαιρετίζει η INTERCARGO. Σύμφωνα…
Συνέχεια στο μπαράζ διεθνών συνεργειών με επίκεντρο την αποανθρακοποίηση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας έδωσαν πρόσφατα το Ηνωμένο Βασίλειο και η ιταλική εταιρεία ενέργειας Eni. Ειδικότερα,…
Σε αναθεώρηση του ASBATANKVOY, του ειδικού ναυλοσυμφώνου για τις ναυλώσεις δεξαμενόπλοιων, προχώρησαν BIMCO και Association of Ship Brokers & Agents (USA) Inc. (ASBA). Η…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ