
Με αφορμή τα 90 χρόνια των Ναυτικών Χρονικών, σας παρουσιάζουμε προσωπικότητες της ναυτιλίας που αρθρογραφούσαν τακτικά στα Ναυτικά Χρονικά.
Στις αρχές του 20ού αιώνα, η οικογένεια Παπαχρηστίδη, εγκατεστημένη στην Ελευθερούπολη Καβάλας, είχε υπό τη διαχείρισή της μια ακμάζουσα επιχείρηση καπνών. Ο Φρίξος Β. Παπαχρηστίδης (1901-1981) σπούδασε οικονομικά στη Λωζάννη και εισήλθε στην οικογενειακή επιχείρηση το 1927. Ωστόσο, η οικονομική κρίση του 1929 οδήγησε την οικογένειά του στην πτώχευση και στην αναζήτηση ενός καλύτερου μέλλοντος στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, στον Καναδά. Από εκεί, ο Φρίξος Β. Παπαχρηστίδης ξεκίνησε μια επιτυχημένη καριέρα στην εμπορία γραμματοσήμων, η οποία ωστόσο βρήκε αιφνίδιο τέλος εξαιτίας του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Πάντα οξυδερκής, ο Παπαχρηστίδης αποφάσισε να εισέλθει στον χώρο της ναυτιλίας. Με αφορμή τη διάθεση πλοίων Liberty από το καναδικό κράτος μετά τη λήξη του πολέμου, μέσα σε διάστημα δύο ετών, κατάφερε να αγοράσει εννέα τέτοια πλοία, θέτοντας έτσι τις βάσεις για την οικοδόμηση ενός ναυτιλιακού κολοσσού. Τα πλοία τέθηκαν υπό τη διαχείριση της Papachristidis Co Ltd, με βάση το Μόντρεαλ.
Το 1955, ο Φρίξος Β. Παπαχρηστίδης ξεκίνησε την ενασχόλησή του με την αγορά της μεταφοράς πετρελαίου, επένδυση που θα έθετε τα θεμέλια για τη μελλοντική στρατηγική που θα υιοθετούσε η εταιρεία του. Παράλληλα, με την πολύ επιτυχημένη πορεία του στα φορτηγά πλοία και στα δεξαμενόπλοια, έδωσε ιδιαίτερη προσοχή στο εμπόριο εντός των Μεγάλων Λιμνών στον Καναδά, εξυπηρετώντας τη μεταφορά μεταλλευμάτων και σιτηρών στον Καναδά και στις ΗΠΑ.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, ο Όμιλος Παπαχρηστίδη, με τη συμμετοχή πλέον και του Βασίλη Φ. Παπαχρηστίδη, υιού του Φρίξου, θα εισερχόταν σε μια περίοδο θεαματικής ανάπτυξης. Ο στόλος του Οίκου Παπαχρηστίδη με έδρα στο Μόντρεαλ, έχοντας γραφεία τόσο στον Πειραιά όσο και στο Λονδίνο, θα ξεκινούσε ένα ευρύτατο πρόγραμμα νεότευκτων στα ιαπωνικά ναυπηγεία. Από οκτώ πλοία 225.000 τόνων το 1970, το 1981 ‒έτος θανάτου του Φρίξου Β. Παπαχρηστίδη‒ η Papachristidis Ltd έφτασε να διαχειρίζεται δεκατέσσερα πλοία.
Ο Φρίξος Β. Παπαχρηστίδης, επιτυχημένος εφοπλιστής με παγκόσμιο βεληνεκές και όραμα, φρόντισε για την αρωγή προς την πατρίδα του. Τα κοινωφελή του έργα, ιδιαίτερα στον τομέα των νοσοκομειακών εγκαταστάσεων και στην παροχή ιατρικού εξοπλισμού και μηχανημάτων, αποτέλεσαν σπουδαία παρακαταθήκη για την κοινωνία όχι μόνο της ιδιαίτερης πατρίδας του αλλά και ολόκληρης της Μακεδονίας. Την κληρονομιά ευεργεσίας του Μακεδόνα εφοπλιστή συνεχίζει το ίδρυμα «Φρίξος Βασ. Παπαχρηστίδης», το οποίο εδρεύει στο Λονδίνο.
Στον σημερινό αναγνώστη προκαλούν εντύπωση οι μελέτες του Φρίξου Β. Παπαχρηστίδη στα Ναυτικά Χρονικά για την πετρελαϊκή ναυλαγορά, τις οποίες πάντα συνόδευε με στατιστικά στοιχεία, εις βάθος ανάλυση και εμπεριστατωμένα συμπεράσματα.
Ενδεικτικά άρθρα του Φρίξου Β. Παπαχρηστίδη στα Ναυτικά Χρονικά θα βρείτε στους ακόλουθους συνδέσμους:
https://archive.naftikachronika.gr/issue1980
https://archive.naftikachronika.gr/issue1953
https://archive.naftikachronika.gr/issue1960
«Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου».
Πληροφορίες για τη συγγραφή του άρθρου αντλήθηκαν από τεύχη των Ναυτικών Χρονικών με αφιερώματα στο πρόσωπο του Φρίξου Β. Παπαχρηστίδη και από την έκδοση I. Theotokas and G. Harlaftis, «Leadership in World Shipping ‒ Greek Family Firms in International Business» (Palgrave MacMillan 2009).
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε και τις υπόλοιπες εμβληματικές προσωπικότητες που αρθρογραφούσαν στα Ναυτικά Χρονικά:
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο ναυτιλιακός κολοσσός της Κίνας, COSCO, έχει εδραιώσει τη θέση του ως βασικότερος «παίκτης» στις γραμμές μεταξύ της Ινδικής Υποηπείρου, της Μέσης Ανατολής και…
H ινδική κυβέρνηση ακύρωσε δύο διαγωνιστικές διαδικασίες για projects υπεράκτιας αιολικής ενέργειας ισχύος 4.500 MW. Συγκεκριμένα, η κρατική Solar Energy Corporation of India (SECI)…
Τα έργα για την οικοδόμηση της γέφυρας που θα ενώσει το νησί της Σικελίας με την Καλαβρία, δηλαδή με την ιταλική χερσόνησο, πρόκειται να…
Ένα αναδιπλούμενο Rotor Sail διαμέτρου 3,5 μ., που για πρώτη φορά κατασκευάστηκε διεθνώς σε αυτό το μέγεθος, υπόσχεται να επιταχύνει την υιοθέτηση της αιολικής…
Με την πάροδο του χρόνου, το Ντουμπάι αναδεικνύεται όλο και περισσότερο ως βασικός εμπορικός κόμβος στην καρδιά της Αραβικής Χερσονήσου, ειδικά για την αγορά…
Για «πρόοδο αλλά όχι συμφωνία» έκαναν λόγο οι Ντόναλντ Τραμπ και Βλαντίμιρ Πούτιν, έπειτα από την ιστορική συνάντησή τους στην Αλάσκα, το βράδυ της…
Κίνα και Ινδία βρίσκονται σε συζητήσεις για την επανέναρξη του διασυνοριακού εμπορίου τους, πέντε χρόνια μετά τη διακοπή του. Σύμφωνα με αξιωματούχους των Υπουργείων…
Οι κυψέλες καυσίμου υδρογόνου πολλών μεγαβάτ, σε συνδυασμό με ηλεκτρική πρόωση και αρχιτεκτονική συνεχούς ρεύματος (Onboard DC Grid), αναδεικνύονται ως μία από τις πλέον…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ